Sök:

Marknad eller arbetsplats

Under en väldigt lång tid har begreppen marknad och organisation studerats var för sig. Perspektiv och koncept som skulle kunna tillföra något tillsammans har systematiskt inte tillåtits korsbefrukta varandra kunskapsmässigt. Vi har valt att inte strypa den möjligheten, utan istället använda oss utav den, vilket innebär att vi ser och identifierar liknande krafter och fenomen i en marknad som många gånger finns inom företaget likväl som utanför företaget. Försök har gjorts under senaste åren att tilldela organisation/företag egenskaper som mer påminner om marknaden eller som det brukar uttryckas, en mer dynamisk organism. Vi har valt att följa detta synsätt genom att se bortom teoretiska modellers barriärer för att se om det finns kunskap att inhämta. Dagens organisationer verkar i en allt mer komplex miljö. I en sådan miljö räcker det inte längre att tillfredsställa ägare och kunder, utan hänsyn måste även tas till allt som berör omkring verksamheten. Den här uppsatsen belyser utsuddningen av gränser mellan organisationer och dess omgivning, arbetsplatsen ses som en marknad där företag och medarbetare finns i samma värld och där ekonomiska intressen av olika grad tillfredsställs. Genom användning av ett mindre fältarbete och ostrukturerade intervjuer gör vi en analys och en teoretisk kartläggning av företagets situation, om det är en marknad eller inte, för att via slutsatserna kunna komma fram till ett teoretiskt knutet koncept.

Författare

Konstantinos K Sporrong Psarakis Sofia Samaras

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..