Sök:

Hur en marknad kan ses som upplevelse och Event marketing samt stärka en kommuns varumärke


Marknader har i alla tider varit en viktig mötesplats, där folk bland annat skött hushållens inköp. Under 1900-talet suddades marknadens ursprungsroll ut, eftersom flera substitut uppkom, främst snabbköpen. Syftet med studien var att undersöka vilken roll en marknad spelar i dagens samhälle och om man kan se på marknader som Event marketing. Syftet var också att öka förståelsen för vad Noramarken betyder för Nora kommuns varumärke. I uppsatsen används en kvalitativ undersökningsmetod och problem frågorna har angripits genom ett deduktivt angreppssätt. Större delen av empirin är hämtad från fyra semi-strukturerade intervjuer. Marknadens ursprungliga roll har ändrats från att vara nödvändigt för hushållets inköp till att bli en upplevelse för besökarna. Marknader stämmer in på alla kriterier för att kallas för Event marketing. En kommun som Nora kan på ett billigt och effektivt sätt marknadsföra sig genom att arrangera en marknad. Noramarken är en väl genomförd marknad som skapar positiva associationer och goodwill samt ett starkare varumärke för Nora kommun.

Författare

Robin Ingbrant Bogdan Efimov

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..