Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 58 av 1432

"Alla ska kunna gÄ till skolan" : En kvalitativ studie om mobbning

Studien hade som syfte att belysa det arbete som skolor utför inom omrÄdet mobbning, vi valde att lÀgga fokus pÄ insatser och förebyggande arbete. I studien valde vi Àven att se nÀrmare pÄ vilka handlingsplaner som finns utformade inom skolan samt hur synen pÄ mobbning ser ut hos skolpersonal. Studien belyser relevant tidigare forskning och teorier samt grundar sig pÄ en kvalitativ metod. Intervjuer med skolpersonal genomfördes för att kunna visa pÄ ett tydligt resultat i hur arbetet med mobbning ser ut i praktiken. Resultatet visade pÄ att skolpersonal hade en betydande roll och det var av intresse att undersöka hur deras verklighet ser ut i praktiken.

Corporate Social Responsibility i praktiken : En studie av hur Swedbank utformat sitt CSR-arbete

Det har blivit allt viktigare fo?r fo?retag att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, och da?rmed ta ansvar fo?r sin pa?verkan pa? samha?llet. Ma?nga fo?retag har dock inte kunskapen eller erfarenheten att arbeta strategiskt med dessa fra?gor utan a?gnar sig mer a?t va?lgo?renhets- arbete. Denna uppsats a?mnar ge nya perspektiv pa? hur fo?retag kan a?gna sig a?t CSR, genom att studera arbetet i Swedbank.

?Att vÄga frÄga, det mÄste man? : - Psykoterapeuters upplevelse av transkulturellt, traumafokuserat arbete

Studiens syfte var att undersöka psykoterapeuters upplevelser av arbete med traumatiserade patienter frÄn andra kulturer. Fokus lÄg pÄ att undersöka de svÄrigheter och hinder som kan uppstÄ till följd av kulturella skillnader mellan terapeut och patient. Högre förekomst av psykiatriska tillstÄnd bland flyktingar i kombination med postmigratoriska sÄrbarhetsfaktorer stÀller krav pÄ terapeuters kompetens. Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anvÀndes. Data analyserades tematiskt utifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv.

Betydelsen av reflektion i flexibla arbeten

Syftet med den föreliggande studien har varit att undersöka hur utrymmet för och betydelsen av reflektion ser ut för individer med flexibelt arbete. En kvalitativ studieansats valdes och informationsmaterialet samlades in med semi-strukturerade intervjuer dÀr de intervjuade deltagarna bestod av sex chefer inom den privata servicebranschen. Informationsmaterialet bearbetades och analyserades pÄ kvalitativ vÀg och den övergripande slutsatsen som kunde dras utifrÄn studiens resultat var att arbetets innehÄll och villkor till stor del pÄverkar bÄde utrymmet för och betydelsen av reflektion dÀr det för denna studies respondenter företrÀdesvis innebar en ökad förekomst och betydelse av reflektion pÄ social och informell nivÄ..

Att arbeta med större barngrupper i förskolan

Syftet med detta arbete var att fÄ ökad förstÄelse för hur pedagogerna ser pÄ sitt arbete i en större barngrupp. Vi ville undersöka hur barnens lek, samspel och lÀrande möjliggörs eller begrÀnsas i en större barngrupp, och vilken roll tryggheten har för de yngre barnen i barngruppen. Vi har genomfört observationer i barngruppen samt intervjuat 4 pedagoger med kvalitativ metod pÄ en förskola med en större barngrupp. Det arbetar 7 pedagoger pÄ avdelningen dÀr vi gjort vÄr studie men de övriga 3 pedagogerna ville inte stÀlla upp. Samtliga intervjuer och observationer har transkriberats och analyserats var för sig.

Rastens renÀssans : En studie om hur personalen pÄ en skola beskriver sin psykosociala arbetsmiljö med fokus pÄ raster och pauser

Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka den psykosociala arbetsmiljön pÄ en skola med fokus pÄ personalens raster och pauser. Jag har, dels genom egna erfarenheter under lÀrarutbildningen och dels genom att ta del av NordÀngers avhandling LÀrares raster, InnehÄll i mellanrum (2002), tagit del av information som visar pÄ att det Àr bristfÀlligt med raster och pauser pÄ en del skolor. Informationen pekar pÄ olika aspekter som hindrar personalen att kunna ta ut sina raster. NÄgra av dessa aspekter Àr att personalen blir hindrad av eleverna, de mÄste förbereda lektionerna och de mÄste fÄ tag pÄ nÄgon under sin rast. Med mitt arbete ville jag peka pÄ en möjlighet till förÀndring i positiv riktning.

HÀlsofrÀmjande arbete pÄ arbetsplatser : en kvalitativ studie om hur ansvariga för hÀlsofrÄgor uppfattar att hÀlsofrÀmjande arbete bedrivs pÄ den egna arbetsplatsen

FriskvÄrd innefattar fysisk aktivitet, hÀlsosam kost, kulturella aktiviteter och strÀvan efter en positiv sjÀlvkÀnsla. FriskvÄrdsarbetet Àr en hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrd som kan bidra till en mer hÀlsosam arbetsplats. Ledarskap, utbildning och delaktighet Àr tre aspekter som tillsammans bidrar till en hÀlsosam arbetsplats. Undersökningen har inspirerats av tre teoretiska utgÄngspunkter: empowerment, kÀnsla av sammanhang och flowteorin. Syftet med studien Àr att undersöka hur ansvariga för hÀlsofrÄgor pÄ arbetsplatser uppfattar och beskriver sitt arbete med friskvÄrd och hÀlsofrÀmjande aktiviteter pÄ den egna arbetsplatsen.

Matematik, en lek? En studie av pedagogers arbete med matematik

Matematik, en lek? En studie av pedagogers arbete med matematik Maria Mattsson Nina Axelsson Axelsson, Nina & Mattsson, Maria (2006) Matematik, en lek? En studie av pedagogers arbete med matematik (Is Mathematics playful? A study on pedagogues' math teaching), LÀrarutbildningen; Malmö högskola. Denna uppsats har som syfte att ta reda pÄ hur pedagoger i skolan planerar och genomför sin undervisning i matematik. UtgÄr pedagogen frÄn elevens erfarenheter och tankar eller utgÄr pedagogen endast frÄn ?matteboken? nÀr de planerar och genomför undervisningen? I uppsatsen kommer vi att undersöka vilket material som frÀmst anvÀnds i undervisningen och vad det Àr som pÄverkar pedagogernas val av material och hur de planerar sin undervisning sÄ att den blir sÄ lustfylld sÄ möjligt? Till vÄr undersökning har vi valt att intervjua pedagoger pÄ tvÄ olika skolor i södra Sverige. Antalet intervjuer blev totalt fem stycken.

Att arbeta med stora barngrupper i förskolan - ur ett förskollÀrarperspektiv

Arbetets syfte Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur förskollÀrare ser pÄ sin arbetssituation i stora barngrupper. UtifrÄn detta syfte har vi formulerat följande frÄgestÀllningar: ? Hur ser förskollÀrare pÄ sitt arbete i stora barngrupper? ? Hur arbetar förskollÀrare för att skapa trygghet hos barn i stora barngrupper? Vi har med kvalitativ metod intervjuat tio förskollÀrare som arbetar i tvÄ olika kommuner i sydvÀstra SkÄne. VÄra informanter gav individuella och varierande svar angÄende sitt arbete i stora barngrupper. Empirin visade flertalet gemensamma teman som resulterade i en analys.

NÀr matematikresultaten sjunker. En fallstudie om ett arbetslags arbete för att öka mÄluppfyllelsen.

ABSTRAKT Eklund, Christine & Irehjelm, Jan-Olof (2010). NÀr matematikresultaten sjunker. En fallstudie om en skolas arbete för att öka mÄluppfyllelsen (When the results in mathematic are decreasing. A case study about a teamŽs work to increase the goal attainment). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. VÄrt syfte har varit att undersöka effekterna av ett arbetslags arbete kring ökad mÄlupp-fyllelse i matematik.

Har de det som krÀvs? : En fallstudie av hur Försvarsmaktens varumÀrke pÄverkar organisationens rekrytering

Intern kontroll handlar om att ha verksamhetens riskomrÄden under kontroll. Brister i intern kontroll kan leda till ett ineffektivt arbete och riskera att utsÀtta verksamheten och dÀrmed dess aktieÀgare för risk. NÀr Svensk Kod för Bolagsstyrning (Koden) infördes i juli 2005 var syftet delvis att ge börsnoterade bolag ett ramverk för hur de ska arbeta med och redovisa sitt arbete med dessa frÄgor som ett led i att Ästadkomma god bolagsstyrning.Uppsatsen undersöker huruvida Koden har förÀndrat svenska börsnoterade bolags arbete med intern kontroll samt den betydelse förÀndringen, ur ett investeringsperspektiv, har för aktieÀgarna.Agentteorin utgör en grundlÀggande del av uppsatsens teoretiska ram genom att beskriva relationerna mellan och drivkrafterna bakom de studerade aktörerna, aktieÀgarna och styrelsen. En tÀckande schematisk modell av agentteorin saknas i befintlig akademisk litteratur. Uppsatsens författare har dÀrför utformat en sÄdan modell, som presenteras och utgör stommen i uppsatsens analysmodell.Nio stycken intervjuer med revisorer och ansvariga för intern kontroll pÄ svenska börsnoterade bolag genomfördes.

Det finns ju alltid förbÀttringar att göra: en socialpsykologisk studie om individernas instÀllning till lÀrande och kompetensutveckling i arbetet

Utbildning och kompetensutveckling i olika former har under de senare Ă„ren vĂ€ckt en allt större uppmĂ€rksamhet inom företag och organisationer. Även det lĂ€rande som sker i det dagliga arbetet ute pĂ„ arbetsplatserna har rönt ett allt större intresse. Denna uppsats har ett socialpsykologiskt perspektiv och syftar till att undersöka om arbetskrav, egenkontroll och socialt stöd pĂ„verkar individers lĂ€rande och kompetensutveckling i deras dagliga arbete. Studien grundar sig pĂ„ individernas uppfattning om hur dessa ser pĂ„ sin situation vad gĂ€ller arbetskrav, egenkontroll, socialt stöd i relation till lĂ€rande och kompetensutveckling i sitt dagliga arbete. Studien har ett kvalitativt angreppssĂ€tt dĂ€r intervjuer genomförts pĂ„ en kundtjĂ€nst inom en rikstĂ€ckande organisation i försĂ€kringsbranschen.

En skola för alla : Skolors arbete mot mobbning och krÀnkande behandling av sexuella minoriteter

Detta arbete Àr en forskningsöversikt över krÀnkande behandling och mobbning av sexuella minoriteter i svenska och nordamerikanska skolor, samt skolors antimobbningsarbete och vilka förhÄllningssÀtt som verkar kunna motverka negativa trender. Ramen för uppsatsen Àr den svenska lagstiftningen om diskriminering och krÀnkande behandling av barn och ungdomar, som stÀlls i relation till forskning i skolor för att pÄvisa samband och skillnader mellan teori och praktik. Nordamerikansk forskning Àr inkluderad för att ge mer insikt i ÀmnesomrÄdet och att bidra med ett transnationellt perspektiv. Den valda forskningen visar att sexuella minoriteter löper en högre risk att falla offer för krÀnkande behandling och mobbning, samtidigt som konsekvenserna Àr högst orovÀckande i form av bl.a. nedsatt psykisk hÀlsa, depression och sjÀlvmordsförsök.

Therapets : animal Assisted Therapy ur ett etologiskt perspektiv

C-uppsatsen behandlar Ă€mnet Animal Assisted Therapy (AAT). Författarens Syfte Ă€r att ge en översikt av Arbetsformen AAT samt teoretisk och vetenskaplig bakgrund. Övergripande frĂ„gestĂ€llning Ă€r: Kan husdjur/hundar anvĂ€ndas som medhjĂ€lpare i terapeutiskt arbete? Underliggande frĂ„gestĂ€llningar Ă€r: Vilka för- och nackdelar kan finnas med att anvĂ€nda husdjur/hundar som medhjĂ€lpare i terapeutiskt arbete?, Finns det vetenskaplig grund för att anvĂ€nda husdjur/hundar som medhjĂ€lpare i terapeutiskt arbete?, Vilka teorier ligger till grund för att anvĂ€nda husdjur/hundar som medhjĂ€lpare i terapeutiskt arbete?Metoden Ă€r en kvalitativ, explorativ och kombinatorisk översikt av material om AAT, bandet mellan djur och mĂ€nniska samt vetenskapliga resultat om detta.Teoretiskt anknyter uppsatsen till etologi. Författaren tar upp Darwins teori om det naturliga urvalet tillsammans med Lorenz teorier om instinkter och prĂ€gling, Bowlbys bindningsteori och Ainsworths teori om modern som barnets trygga bas.Uppsatsen behandlar hundens kvaliteter och fördelar som therapet (medhjĂ€lpare i terapi), nackdelar och fördelar med AAT som behandlingsform samt metoder för testning och trĂ€ning av therapets.Mina slutsatser pekar pĂ„ att AAT Ă€r ett bra alternativ och/eller komplement till andra terapeutiska behandlingsformer.

Att "segla och navigera" med barnen : En lÀrares livsberÀttelse.

Vi har i detta arbete valt att djupintervjua en erfaren lÀrare och ta del av dennes livsberÀttelse. Den lÀrarforskning som bedrivits har i mÄnga fall fokuserat endast pÄ lÀrarens praktiska arbete. För att förstÄ undervisningen till fullo, Àr det av vikt att ocksÄ veta nÄgonting om personen bakom arbetet, detta med tanke pÄ att en persons erfarenheter sÀtter prÀgel pÄ undervisningen. VÄrt syfte med detta arbete har varit att genom livshistoriemetoden fÄ förstÄelse för vilka avgörande hÀndelser (sÄ kallade critical incidents) som pÄverkat en lÀrare under dennes lÀrargÀrning. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av en kvalitativ ansats, dÀr vi valt att observera och intervjua den berörda lÀraren.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->