Att arbeta med stora barngrupper i förskolan - ur ett förskollärarperspektiv
Arbetets syfte är att få en ökad förståelse för hur förskollärare ser på sin arbetssituation i
stora barngrupper.
Utifrån detta syfte har vi formulerat följande frågeställningar:
? Hur ser förskollärare på sitt arbete i stora barngrupper?
? Hur arbetar förskollärare för att skapa trygghet hos barn i stora barngrupper?
Vi har med kvalitativ metod intervjuat tio förskollärare som arbetar i två olika
kommuner i sydvästra Skåne. Våra informanter gav individuella och varierande svar
angående sitt arbete i stora barngrupper. Empirin visade flertalet gemensamma teman
som resulterade i en analys. Den teoretiska utgångspunkten i vårt arbete är Maslows
behovshierarki samt tidigare forskning som behandlar begreppen trygghet och struktur.
En av våra slutsatser i vår uppsats är att förskollärare som arbetar i stora barngrupper
måste använda sig av två verktyg, struktur och uppdelning, för att ha möjlighet att ge
barnen en trygg och god pedagogisk verksamhet.
Med hjälp av den teori vi vilar på samt tidigare forskning, visar vi att uppdelning och
struktur både kan vara en möjlighet och ett hinder i arbetet med att skapa trygghet hos
barn som vistas i stora barngrupper i förskolan.