Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 57 av 1432

Hatar ni ____ sÄ tryck gilla! Ett arbete om digital mobbning.

Sammanfattning/abstract Syfte: Syftet med detta arbete Àr att fÄ större förstÄelse kring hur mobbning utspelar sig i dagens skolmiljö, samt att göra mÀnniskor uppmÀrksamma pÄ vad mobbning via sociala medier innebÀr och vilka ÄtgÀrder som möjligen finns tillgÀngliga. Teori: I arbetet har Olweus (1999) teori om mobbning tillÀmpats och Dunkels (2007) teori om mobbning som förekommer via sociala medier. Metod: Metoden som anvÀnts har varit anonyma enkÀtundersökningar med elever i Ärskurs fem och sex pÄ tre olika skolor, samt en enkÀtundersökning med organisationerna Friends och BRIS. Resultat/Slutsats: Resultatet som kommit fram i detta arbete visar bland annat att om man krÀnker nÄgon via internet sÄ kan man vara anonym, samt att det Àr lÀttare att krÀnka nÄgon via sociala medier dÄ man inte behöver se hur den man behandlar illa reagerar. UtifrÄn elevenkÀterna kunde man tyda att eleverna vill ha bÀttre vuxennÀrvaro pÄ internet, och menade bland annat att det ska finnas nÄgon som har uppsikt om i fall mobbning förekommer..

Pedagogers roll i arbetet mot mobbning i skolan

Bakgrunden till detta arbete Àr en ökad medvetenhet bland bÄde förskollÀrare och fritidspedagoger om att mobbning i skolan allvarligt kan pÄverka elevernas situation i skolan. Syftet med mitt arbete var att studera pedagogers upplevelse av hur skolan förebygger och hanterar mobbning. Dessutom försökte jag ge en översikt över vad som Àr kÀnt om mobbning, och om olika sÀtt att hantera mobbning. För att kunna skapa effektiva strategier för att hantera mobbning mÄste vi förstÄ vilken typ av mobbning som finns och dess effekter pÄ skolmiljön.  Jag har valt att behandla befintlig litteratur som handlar mobbning och gjort intervjuer med fyra fritidspedagoger för att fÄ en bild av strategier man kan anvÀnda sig av för att hantera mobbning. Resultaten ger en överblick över skolbaserade strategier och den sociala dynamiken som finns inom skolan.

Knowledge Management System och kollaborativt arbete ? Wiki som informationshanteringsverktyg

Denna rapport tar upp huruvida Wiki, som informationshanteringsverktyg, kan uppfylla de krav som finns pÄ företags informationshantering idag. Syftet med arbetet Àr att utifrÄn teori och en mindre undersökning se vilka möjligheter och nackdelar som finns med verktyget för företag. En mindre intervjustudie med tolv informanter har genomförts pÄ företaget Agda Lön AB. För att skapa en grund presenteras teorier inom Knowledge Management och Knowledge Management System, Kollaborativt- och kooperativt arbete, samt verktyget Wiki. DÀrefter redogörs den studie som genomförts. Vidare diskuteras de olika aspekter som framkommit under teori och empiri.

Dialog - The creative mind playes with the things it loves

Mitt examensarbete kom till slut att bli en performance som handlar om keramikkonst genomen annan konstform, teatern. Jag ville skapa ett verk av flera bestÄndsdelar som enbart existerari nuet. Ett verk i förvandling. Jag kallar mitt examensarbete för Dialog eftersom jag har arbetat idialog mellan olika material och mellan olika konstformer. Verket handlar Àven om arbete, tid ochhur vi vÀrderar olika sysselsÀttningar.

Förskolans roll i barns lÀs- och skrivlÀrande

Syftet med vÄr studie var att diskutera innebörder av de olika utgÄngspunkter som tidig lÀs- och skrivlÀrande ger för barnens fortsatta lÀs- och skrivutveckling. För att fÄ en förstÄelse för detta, intervjuade vi ett antal förskollÀrare och en specialpedagog som alla var verksamma i förskolan. Fokus lÄg vid deras beskrivning av hur de arbetar samt hur de motiverar sitt arbete med barns tidiga lÀs- och skrivlÀrande.Resultatet visade att de arbetade med sprÄkljudslekar, rim, ramsor och höglÀsning. Resultatet visade ocksÄ hur viktigt det vardagliga samtalet Àr för barnens tidiga lÀs- och skrivlÀrande.Motivationen grundade sig pÄ den utveckling de kunde se hos barnen och att barnen tyckte att aktiviteterna var roliga. Deras arbete gav barnen en förförstÄelse och ett intresse för det skrivna sprÄket..

Varför har vi slöjd i skolan?

Detta arbete handlar om slöjden i skolan ur elevers, förÀldrars, lÀrares och slöjdlÀrares perspektiv. Syftet med denna studie Àr att ge klarhet i hur dessa olika grupper ser pÄ varför vi har slöjd i skolan. Vi vill ta reda pÄ om mÄlen i lÀroplanen och kursplanen uppfylls i slöjdundervisningen. Vilken nytta slöjden har enligt elever och förÀldrar, men Àven vad lÀrare och slöjdlÀrare anser och sÀger om Àmnet. Vi har börjat vÄrt arbete med att i litteratur hitta slöjdens historia.

Att arbeta med en sprÄklig och kulturell minoritetsgrupp. En kvalitativ studie om kuratorers arbete med döva klienter samt deras syn pÄ kulturkompetens och bikulturell kompetens

Syftet med den hÀr studien var att undersöka och beskriva kuratorers arbete med döva och hörselskadade klienter. FrÄgestÀllningar som undersöktes var: - Hur beskriver kuratorerna sitt arbete med döva och hörselskadade klienter? - Vilka arbetsmetoder anvÀnds av kuratorerna i arbetet med döva och hörselskadade klienter? - Vad innebÀr en kulturkompetens och en bikulturell kompetens enligt kuratorerna? Författaren ville belysa Àmnet utifrÄn ett perspektiv dÀr den professionella Àr teckensprÄkig dÄ hon anser att detta perspektiv saknas i litteraturen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre kuratorer som Àr teckensprÄkiga och verksamma inom dövomrÄdet. Resultatet visar att kuratorernas arbete bestÄr av praktiska ÄtgÀrder och stödsamtal.

Likheter och skillnader i svenskundervisningen i Ă„k 1

I detta arbete redovisar vi en kvalitativ undersökning som handlar om hur tvÄ olika lÀrare pÄ tvÄ olika skolor arbetar med svenskundervisning i en första klass. Eleverna i de bÄda klasserna har olika sprÄklig och etnisk bakgrund. I den ena klassen har samtliga elever svenska som förstasprÄk medan nÀstan alla eleverna i den andra klassen har svenska som andrasprÄk. Syftet med vÄrt arbete var att vi ska se vilka likheter och skillnader vi kan se i undervisningen i tidigt lÀsande och skrivande. Undersökningen har utförts parallellt pÄ tvÄ helt olika skolor med hjÀlp av observationer och intervjuer.

Kvinnors kÀnslor, upplevelser och attityder kring ÄtergÄng i arbetsliv efter förÀldraledighet

Syftet med studien var att beskriva kvinnors kÀnslor och upplevelser samt de attityder som möter kvinnorna dÄ en ÄtergÄng till arbetsliv blir aktuellt efter förÀldraledighet. FrÄgestÀllningarna som besvaras Àr vilka kÀnslor kvinnorna upplever samt vilka attityder som möter kvinnorna dÄ ÄtergÄng i arbetsliv Àr ett faktum. Studien har ett fenomenologisk samt hermeneutiskt angreppssÀtt och fem kvinnor har intervjuats dÀr deltagarna var mellan 25-39 Är. Deltagarna har valts ut med kriteriet att de varit förÀldralediga men ÄterintrÀtt i arbete. Resultatet innehÄller en beskrivning av att kvinnorna upplever en inre konflikt dÄ den dagliga separationen frÄn barnet blir vardag.

Plötsligt stod det dÀr, typ osynligt! : En interventionsstudie om effekten av medvetet arbete med lÀsförstÄelsestrategier

Studiens syfte var att, genom en 12 veckor lÄng intervention bestÄende av ett medvetet arbete med lÀsförstÄelsestrategier, bidra till ökad förstÄelse av sambandet mellan undervisningsmetod och elevers lÀsförstÄelse samt elevers och lÀrares upplevelse av detta arbete. Interventionen i studien genomfördes med för- och eftertest av bÄde avkodning och lÀsförstÄelse, elevenkÀter samt samtal med inblandade lÀrare för att tolka upplevelsen hos dessa tvÄ grupper. Testresultaten tolkades kvantitativt och enkÀter samt lÀrarsamtal genomgick en kvalitativ bedömningsprocess. PÄ det test som mÀter lÀsförstÄelse framstod en grupp som de stora vinnarna i arbetet med lÀsförstÄelsestrategier, nÀmligen den grupp som i förtestet uppnÄdde stanineresultat 1-3. Elevgruppen med stanineresultatet 4-9 i förtestet visar ingen mÀrkbar förbÀttring pÄ eftertestet.

LÀrplattformar som ett stöd i lÀrares arbete : Om gymnasielÀrares tankar kring lÀrplattformar som ett stöd i arbetet och vilka hinder som kan finnas för detta

LÀrplattformar blir ett allt vanligare inslag i den svenska gymnasieskolan. Dessa beskrivs ofta okritiskt som fan­tas­t­iska hjÀlpmedel bÄde för lÀrares arbete och för elevers lÀrande. Syftet med detta examensarbete Àr att utreda hur lÀr­plattformar kan fungera som ett stöd i lÀrares arbete, vilka hinder som kan finnas för detta och vad dessa hinder kan bero pÄ. För att besvara dessa frÄgor har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med tolv yrkesverksamma gymnasielÀrare.Resultatet visar att de flesta av informanterna ser att lÀrplattformar har en funktion att fylla. Framför allt ser de tillgÀnglighet som en stor för­del.

En kvalitativ studie av timanstÀlldas upplevelser av arbetet inom Àldreomsorgen.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur timanstÀllda inom Àldreomsorgen upplever sinarbetssituation och förhoppningen Àr att genererar en förstÄelse för hur det kan vara att arbetamed en ?a-typisk? anstÀllning i ett emotionellt arbete. Studien baseras pÄ 6 kvalitativasemistrukturerade intervjuer, varav fyra av dessa Àr intervjuer med timanstÀllda, entillsvidareanstÀlld samt en omrÄdeschef inom Àldreomsorgen. Dessa intervjuer har analyseratsmed hjÀlp av socialpsykologiska teorier sÄ som Asplunds teori om social responsivitet,Collins interaktionsritualer, Hochschilds teori om emotionellt arbete, Hirdmans teori omgenussystemet och genuskontrakt samt Allvin m.fl. perspektiv pÄ den nya arbetsmarknaden..

  VO2-kinetik vid arm- och benarbete samt bara benarbete

   Kroppens syreupptagningskinetik innebĂ€r hur snabbt syreupptagningsmekanismerna i kroppen ökar mĂ€ngden upptaget syre (O2) vid ett pĂ„börjat arbete. Detta pĂ„verkar oss dagligen genom att en snabbare reaktion leder till en mindre syreskuld efter arbetet. Syftet med studien var att jĂ€mföra VO2-kinetiken mellan ett arm- och benarbete och ett rent benarbete och försöka hitta skillnader mellan dessa. Åtta mĂ„ttligt trĂ€nade försökspersoner (sex mĂ€n och tvĂ„ kvinnor) rekryterades och fick genomgĂ„ tre tester pĂ„ en specialbyggd arm- och bencykelergometer. Testerna bestod av ett VO2-maxtest (kombinerad arm- och benarbete), ett submaximalt arm- och bentest (AB) och ett submaximal bentest (B) pĂ„ samma absolut arbetsintensitet (65 % av VO2max) dĂ€r VO2-kinetik mĂ€ttes under fyra minuters arbete.

Kompetensförsörjning som ledningssystem : En fallstudie av företaget Semcons tillÀmpning av SS 62 40 70

Vid utveckling av nya system finns det flera olika modeller/metoder att anvÀnda sig av, till exempel prototyping eller vattenfallsmodellen. Denna uppsats beskriver hur utvecklingen avett webbaserat system för registrering av datorer kan ske med hjÀlp av vattenfallsmetoden. Fokus pÄ detta arbete ligger förutom sjÀlva utvecklandet av registret ocksÄ pÄ dokumenteringen av de olika stegen som följts enligt vattenfallsmodellen. Detta arbeteförsöker ocksÄ svara pÄ om denna modell Àr lÀmplig att anvÀnda vid utvecklingen av liknande system. Uppsatsen tar ocksÄ upp fördelar och nackdelar om kan uppkomma vid anvÀndandet av denna modell..

Vilka subtraktionsstrategier anvÀnder eleverna? : En studie över hur subtraktionsbegreppet utvecklas hos eleverna och vad som ingÄr i den tidiga taluppfattningen.

Syftet med detta arbete var att studera hemsprÄket betydelse för elevens utveckling i matematik och undersöka lÀrarens och elevens syn pÄ matematiskt undervisning pÄ modersmÄlet. Jag har intervjuat nio elever och fyra lÀrare i den mÄngkulturella skolan som jag jobbar i. Genom detta arbete har jag kommit fram till att studiehandledningen pÄ modersmÄlet i studieverkstadsverksamheten som startades i skolan sedan 2005 Àr av stor betydelse för eleverna, dÀr studiehandledningen pÄ modersmÄlet gör att elevernas inlÀrning i bÄde matematik och sprÄk blir starkare.Nyckelord: modersmÄl, studiehandledning, andrasprÄkselever..

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->