Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 50 av 583

FörstÄr du vad jag menar? : En undersökning om kommunikation med hjÀlp av bilder mellan anvÀndare och systemutvecklare.

Ibland kan det förkomma problem mellan utvecklare och kund/anvÀndare dÄ de tar fram kraven till ett nytt system. En anledning till detta kan vara att utvecklingsgruppen och anvÀndargruppen inte har samma kunskaper och erfarenheter och talar dÄ inte "samma sprÄk". En lösning till detta problem kan vara att ta hjÀlp av en mockup. En mockup Àr en fysisk och/eller interaktiv modell av ett grÀnssnitt. I detta arbete har vi, med hjÀlp av intervjuer och observationer, undersökt om detta hjÀlpmedel underlÀttar kommunikationen i verkligheten..

Det balanserade styrkortet : en fallstudie pÄ byggföretaget Skanska Sverige AB

Den hÀr uppsatsen behandlar vikten av kommunikation i projekt och vill frÀmst ge svar pÄ faktorer som designmanagern kan inverka pÄ för att skapa en lyckad kommunikation i projekt.Uppsatsen berör Àven styrkor och svagheter som projektgruppens medlemmar besitter samt möjligheten att pÄverka gruppdynamiken. UtifrÄn ett hermeneutiskt vetenskapligt förhÄllningssÀtt har vÄr strÀvan varit att skapa förstÄelse för det omrÄde vi studerat. Vi har anvÀnt oss av kvantitativ och kvalitativ metod, genom att vi dels genomfört djupintervjuer samt e-postformulÀr. AnvÀndandet av bÄda metoderna grundar sig pÄ att vi velat studera gruppdynamik och kommunikationsproblem i designintensiva företag bÄde övergripande och mer detaljerat.Författarna har genom uppsatsen stÀrks i sin uppfattning om att det bÀsta sÀttet att genomföra ett projekt, inom ett designintensivt företag, Àr att ha en designmanager/projektledare som förstÄr sig pÄ de olika disciplinerna. Det hÀr för att ökad förstÄelse leder till bÀttre kommunikation mellan medarbetare.I uppsatsen framkommer det Àven att designmanagern mÄste ges tydliga styrverktyg samt möjlighet att pÄverka gruppsammansÀttning för en lyckad dynamik..

SOCIALA MEDIER, FÖRDELAR OCH NACKDELAR UR SERVICEFÖRETAGS PERSPEKTIV

Sociala medier innebÀr ett nytt och revolutionerande sÀtt att, för svenska serviceföretag, skapa en tvÄvÀgskommunikation med ett stort antal anvÀndare. Genom sociala medier nÄr serviceföretagen ut till fler anvÀndare och kan skapa nöjdare kunder. Detta för att serviceföretagen förmedlar en service till kunderna i form av att möta dem i en kanal dÀr de kan föra en dialog. Med rÀtt strategi, resurser och tillvÀgagÄngssÀtt kan anvÀndandet av sociala medier skapa fördelar till svenska serviceföretag och stÀrka deras kommunikation och marknadskommunikation mot kunderna..

FörÀldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor

Syftet med denna kvalitativa studie var att beskriva förÀldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor. Skolsköterskor arbetar med hÀlsofrÀmjande och förebyggande omvÄrdnad och möter barn i deras vardagsmiljö i skolan flera gÄnger under barnens skolgÄng. Den hÀlsofrÀmjande omvÄrdnaden Àr som mest effektiv om det finns ett samarbete mellan skolsköterskor och förÀldrar och det Àr viktigt att kommunikationen dem emellan fungerar vÀl. Intervjuer genomfördes med en grupp förÀldrar för att fÄ kunskap om hur de erfor kommunikationen med skolsköterskor. Genom en innebördsanalys av innehÄllet i intervjuerna framkom fyra innebördsteman: Skolsköterskors förmÄga att förmedla engagemang och omtanke, Skolsköterskors tillgÀnglighet för skolbarn och förÀldrar, Oklarheter kring skolsköterskeprofessionen kan pÄverka kommunikationen samt Informativ kommunikation- positiva och negativa erfarenheter.

Delat ledarskap - framtidens ledarskap?

Denna uppsats behandlar delat ledarskap och syftet var att med hjÀlp av en fallstudie, undersöka relationen mellan ledarna och kommunikationen mellan ledarna och medarbetarna. För att undersöka detta utgick vi frÄn teorier och modeller, hÀmtade frÄn litteratur och vetenskapliga artiklar. Vi genomförde personliga intervjuer av tvÄ verksamhetsledare och till dem tvÄ slumpmÀssigt utvalda medarbetare pÄ SkellefteÄ Kraft i SkellefteÄ. Analysen har visat att relation och kommunikation har stor betydelse, för ett lyckat samarbete mellan ledarna och medarbetarna i delat ledarskap. FramgÄngsrika ledare som delar pÄ ett ledarskap anvÀnder i huvudsak information och kommunikation, för att skapa delaktighet i det strategiska arbetet..

Kommunikation mellan vÄrdare och patient med olika kulturell bakgrund

I varje kultur spelar kommunikationen en stor roll. Kommunikation Àr en process som bÄde sÀndare och mottagare deltar i och omfattar sÄvÀl verbal som icke- verbala delar. En person kan visa kÀnslor och attityder med kroppsliga uttryck om han eller hon inte kan anvÀnda sprÄket. NÀr det finns en brist i förstÄelsen mellan patient och vÄrdare kan detta pÄverka relationen mellan vÄrdare och patient och dÀrmed ocksÄ vÄrden av patienten. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva faktorer som kan vara hindrande i kommunikationen mellan vÄrdare och patient med annan kulturell bakgrund, utifrÄn vÄrdare och patient perspektiv.

Rumsuppfattning i utemiljön : Med avseende av lÀrarens agerande och kommunicerande med förskolebarn i Älder 1-3 Är

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ en inblick i hur lÀrare agerar och kommunicerar med förskolebarn i Äldern ett till tre Är om rumsuppfattning i utemiljön. Som metod anvÀnder vi oss av kvalitativa intervjuer och observationer för att besvara vÄra tre frÄgestÀllningar. Resultatet visar att lÀrarnas intresse och kunskap att tolka barnens bÄde verbala och ickeverbala uttryck Àr en förutsÀttning för att inspirera till nya lÀranden om rumsuppfattning. Utemiljöns förÀnderliga möjligheter inspirerar bÄde barn och lÀrare i deras kommunikation och utmanar till nya lÀrande om rumsuppfattning..

FörstÄr du? : En kvalitativ flerfallstudie om intern kommunikation och dess kanaler

Kommunikation Àr nÄgot som har funnits sÄ lÀnge det har funnits mÀnniskor pÄ jorden. I denna uppsats sÄ ligger fokus pÄ intern kommunikation och dess kommunikationskanaler ur ett organisatoriskt perspektiv. Undersökningen har utförts pÄ anstÀllda inom tre valda organisationer.Uppsatsen Àr en kvalitativ flerfallstudie dÀr sex personer, chefer respektive medarbetare frÄn tre olika företag i UmeÄ har intervjuats. Syftet med undersökningen var att undersöka hur den interna kommunikationen inom en organisation upplevs samt att se om synen pÄ intern kommunikation och kommunikationskanaler skiljer sig Ät beroende pÄ position inom organisationen men Àven mellan företagen. Undersökningen har startat i teorin för att sedan testa den i verkligheten vilket kallas för ett deduktivt angreppssÀtt.Intervjupersonernas svar har transkriberats och analyserats först utifrÄn varje företag för sig för att sedan jÀmföras tillsammans i en korsanalys.

FÄ din middag hem till din dörr ? eller var det bÀttre förr? - En uppsats om kommunikation utan en fysisk butik, att nÄ ut i en hÄrd konkurrens pÄ en ny marknad

Titel/undertitel FÄ din middag hem till din dörr ? eller var det bÀttre förr?- En uppsats om kommunikation utan en fysisk butik, att nÄ ut i en hÄrdkonkurrens pÄ en ny marknadFörfattare Sofia Eddelid & Antonia HeymanHandledare Mathias FÀrdighKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMGTermin VÄrterminen 2014Sidantal 64 sidorAntal ord 20 242Syfte Syftet Àr att undersöka kommunikationsstrategier frÄn E-handelsföretaginom livsmedelbranschen. Vi vill undersöka hur företag upplever kommunikationsprocessens förÀndring under tid samt hur de etablerar sitt varumÀrke och kommunicerar utÄt.Metod Kvalitativ metod. Sju stycken respondentintervjuer med E-handelsföretag inom handel med livsmedel.Material Sju intervjuer med E-handelsföretag inom livsmedelsbranschen:Gastrofy, Felix BengtsssonFriska av mat, Mats LindgrMiddagsfrid, Kristina TheanderDelikatessboxen, Johanna BergqvistPappas matkasse, Roger BlombÀckBra mat hemma, Karin EdnerGi-boxen, Ola LauritzsonHuvudresultat Genom de intervjuer vi gjort och denna studie har vi funnit att Ehandelsföretag anpassar sin kommunikation utefter det faktum att de inte har nÄgon fysisk butik. De mer nya företagen har en tydligare kommunikationsstrategi inför framtiden, Àn vad övriga har.

Kommunicera mera? Hur medarbetarna anser att en ledare bör kommunicera

En kvalitativ studie har genomförts dÀr forskningsfrÄgan behandlar hur medarbetare anser att deras ledare bör kommunicera. Syftet var att ta reda pÄ om ledarens kommunikationsstil pÄverkar medarbetarens instÀllning och mottaglighet för att ta till sig information positivt eller negativt. Femton personer som arbetar inom skilda verksamheter har intervjuats för att fÄ en bild av vad som utmÀrker en ledare med goda kommunikationsegenskaper. Teorin som har anvÀnts som utgÄngspunkt i studien Àr Merril och Reids (1999) teori om sociala stilar.Resultatet visade att ledaren bör kommunicera mera. Ledaren bör Àven vara skicklig pÄ att variera sin stil mellan drivande och vÀnlig.

CSR-kommunikation inom dagligvaruhandeln : En retoriskt textanalys av ICA och Axfoods hÄllbarhetsredovisningar

Syfte: Syftet med denna studie Àr att analysera CSR-kommunikationen frÄn Sveriges tvÄ största livsmedelskoncerner, ICA och Axfood, under Ären 2012 och 2013. Denna analys kommer att göras utifrÄn företagens officiella hÄllbarhetsredovisningar. Studien avser Àven att analyseravilka tydliga skillnader som finns mellan företagens kommunikation. För att göra detta har vÄr studie utgÄtt frÄn modellen The pyramid of corporate social responsibility av Archie B. Carroll.

Vikten av kommunikation inför och under förÀndringsarbete

Syftet med undersökningen var att bĂ€ttre förstĂ„ de faktorer som möjliggör ett konstruktivt förĂ€ndringsarbete, sĂ„ att dessa lĂ€rdomar kan nyttjas i framtiden. En enkĂ€tundersökning bland medarbetare och före detta ledningsgruppen pĂ„ FörsĂ€kringskassan i Uppsala, lĂ„g till grund för studien.Mer Ă€n hĂ€lften av medarbetarna var missnöjda med hur förĂ€ndringsarbetet i stort har hanterats, medan nĂ„gra enskilda informationsinsatser fĂ„r ett positivt omdöme av mer Ă€n hĂ€lften. Det finns ett relativt starkt samband mellan hur medarbetarna har bedömt informationsinsatserna med hur förĂ€ndringen totalt sett har skötts. Ledningsgruppen hade en mer positiv syn, bĂ„de pĂ„ hur förĂ€ndringsarbetet har hanterats i stort och hur ledningens budskap togs emot i organisationen. ÅtgĂ€rder för att uppnĂ„ ett mer konstruktivt förĂ€ndringsarbete diskuterades..

Utan ord : En litteraturstudie med fokus pÄ smÄ barns icke-verbala kommunikation

Studiens syfte var att undersöka den icke-verbala kommunikationens innebörd och dess pÄverkan i framförallt smÄ barns liv. Fokus har varit pÄ smÄ barns icke-verbala kommunikationssÀtt. För att fÄ ett bredare perspektiv av icke-verbal kommunikation, har en litteraturstudie legat till grund för arbetet. Litteraturen som har legat till grund för hela examensarbetet har varit i form av tryckta böcker samt vetenskapliga artiklar. KroppssprÄket Àr det Àldsta och dÀrmed ocksÄ det första sprÄk som mÀnniskan kommunicerat pÄ och till följd av detta har vÄrt icke-verbala sprÄk funnits med sÄ lÀnge mÀnniskan funnits pÄ denna jord (Backlund 2006 & Maltén 1998).

Barn och elevers kommunikation i konfliktsituationer : En empirisk studie om barns och elevers verbala och icke-verbala kommunikation samt val av konfliktstil i konfliktsituationer

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur barn i förskolan och elever i grundskolan anvÀnder den verbala och icke-verbala kommunikationen i konfliktsituationer. Vi vill ta reda pÄ vilka konfliktstilar barn och elever anvÀnder sig av och vilken konfliktstil de anvÀnder nÀr konflikten avslutas. Det Àr viktigt att pedagogen tar reda pÄ hur barn och elever kommunicerar i konflitksituationer för att kunna hjÀlpa barn och elever att pÄ egen hand hantera konflikterna pÄ ett bÀttre sÀtt som gynnar bÄda parter. Studien bygger pÄ observationer frÄn en förskola och en grundskola. Resultatet av observationerna visar pÄ att barn och elever anvÀnder bÄde den verbala och icke-verbala kommunikaton nÀr de kommunicerar i konfliktsituationer.

Den kaotiska ryktesspridningen : En teorijÀmförelse av begreppet word of mouth och appliceringen av den utredda definitionen pÄ Internetforumet Prisjakt.nu

Dagens samhÀlle Àr prÀglat av ett enormt reklamutbud och reklamstrategier. I denna djungel av marknadsföring har företag ibland valt en annan strategi, en relativt outnyttjad strategi, som baseras pÄ rykten om produkten, tjÀnsten eller företaget och Àr det som anvÀnds som marknadsföring. Denna strategi kallas för word of mouth. Ena syftet har varit att undersöka hur word of mouth definieras av olika författare. Genom att göra en jÀmförelse av teorier av begreppet word of mouth har ett försök gjorts att skapa en definition av begreppet, som tillÀmpas pÄ vÄrt andra syfte med undersökningen.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->