Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 49 av 583

Va' sÀger dom egentligen? : En kritisk diskursanalys av Naturskyddsföreningens kampanjfilmer

Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.

Kommunikation av redovisningsinformation frÄn redovisningskonsult till smÄföretag: sker det pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt?

MÄnga smÄföretagare sköter inte sjÀlv all sin redovisning utan köper hela denna tjÀnst eller delar av den frÄn en extern redovisningskonsult. Det finns mÄnga faktorer som kan pÄverka hur denna information förstÄs och anvÀnds i smÄföretag. KunskapsnivÄn hos smÄföretagaren kan vara en faktor, men Àven vilken kommunikation denne har med sin externa redovisningskonsult samt vilket sÀtt som informationen presenteras pÄ. Studien genomfördes genom ett antal intervjuer med smÄföretag samt en redovisningskonsult. VÄr studie visar pÄ att denna redovisningsinformation presenteras pÄ ett för dessa smÄföretag förstÄeligt och anvÀndbart sÀtt.

Event - ett relationsskapande verktyg

SammanfattningTitel: Event ? ett relationsskapande verktygNyckelord: eventmarknadsföring, relationer, kommunikationFrÄgestÀllning: Hur fungerar event som ett relationsskapande verktyg?Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur event pÄverkar, förstÀrker och utvecklar relationen mellan företag (uppdragsgivare) och konsument (besökare).Metod: Det Àr en kvalitativ studie med ett deduktivt angreppssÀtt. Sex öppna individuella intervjuer har genomförts, detta för att Àmnet skall vara helt uttömt.Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen inleds med en bakgrund till Àmnet eventmarknadsföring. Vidare följs detta upp av teorier angÄende relationer och kommunikation.Empirisk studie: Data Àr insamlad via öppna individuella intervjuer som har skett via telefon eller ett personligt möte med tre eventbyrÄer och tre företag som anvÀnder event i sin marknadsföring.Slutsats: Event fungerar som ett relationsskapande verktyg i den mÄn att det pÄverkar, förstÀrker och utvecklar relationer. Detta görs med hjÀlp av inslag, sÄ som sinnen, som ej nyttjas lika frekvent i vanliga marknadsföringskanaler.

Kommunikation med personer som har afasi till följd av stroke : en litteraturstudie

BakgrundStroke drabbas man av dÄ hjÀrnans blodförsörjning blockeras. Följderna till detta blir syrebrist i det drabbade omrÄdet och i vÀrsta fall dör hjÀrncellerna i det skadade omrÄdet.Symtomen varierar beroende pÄ vilken del av hjÀrnan som drabbats. Cirka 40 procent avalla som drabbas av stroke blir lidande av afasi som Àr en sprÄkstörning och kan pÄverka sprÄkförstÄelsen och talförmÄgan eller i vÀrsta fall bÄde tvÄ.SyfteSyftet med studien var att belysa faktorer som pÄverkar kommunikation mellan vÄrdgivaren och patienten med afasi till följd av stroke.MetodI studien utfördes en litteraturstudie för att kunna besvara studiens syfte.Litteratursökningen genomfördes i databasen PubMed och CINAHL. En manuell sökning genomfördes i studien ocksÄ och totalt baseras resultatet pÄ sammanlagt i 15 vetenskapliga artiklar.ResultatStudierna enades om att kommunikationen underlÀttades med en god relation som grundenför en vÄrd av kvalité. Med detta menar de pÄ att relationen skulle basera pÄ jÀmlikhet, tillitoch respekt mellan parterna.

?What?s in it for me?? En studie om HR-funktionens kommunikativa erfarenheter i rollen som chefsstöd.

Uppsatsen syftar till att beskriva och synliggöra de kommunikativa erfarenheter HR-funktionen harfrÄn sitt arbete med chefer samt om och pÄ vilka sÀtt de utvecklat eller modifierat sitt sÀtt attkommunicera med personer i chefsfunktion. Studien belyser det faktum att det saknas tidigareforskning som studerat HR-funktionens kommunikation i rollen som chefsstöd och dÀrför utgickstudien frÄn tidigare forskning avseende HRs roll och identitet. Vi intervjuade Ätta HR-medarbetaresom alla representerade olika organisationer för att skapa en bred bild av deras kommunikativaerfarenheter. DÄ studien syftade till att lyfta fram HR-funktionens erfarenheter av kommunikationsom chefsstöd bad vi respondenterna delge oss deras berÀttelser som belyste detta. DÄ berÀttelsernavar i fokus utgick vi frÄn teoretiska utgÄngspunkter om kommunikation, dialogiska principer ochprofessionella samtal.

"Gult och gult blir svart" Kommunikation vid bildskapande - Med genusglasögon pÄ

Bakgrund I det hÀr avsnittet tar vi först upp lite historia kring Àmnet bild i förskolan genom Fröbeltraditionen. Bild har gÄtt frÄn att vara ett oviktigt Àmne till att bli ett Àmne som genomsyrar verksamheten, mycket tack vare lÀroplanen. Aktuella forskare beskriver i bakgrunden vikten av kommunikationen och lÀrandet kring barns bildskapande. Ett Àmne som Àr aktuellt idag Àr hur pass genusmedvetna pedagogerna pÄ förskolorna Àr och vi har dÀrför valt att ta upp det ocksÄ i arbetet. Som teorier intar vi en allmÀn syn av Vygotskijs sociokulturella perspektiv.

Att visualisera en utstÀllning pÄ Internet i Flash : - ett arbete för Norrköpings Visualiseringscenter C

SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att, genom att kombinera kunskaperna inom interaktionsdesign med kunskaperna inom visuell kommunikation, ta fram en designlösning Ät Norrköpings Visualiseringscenter C som presenterar innehÄllet i deras utstÀllning ?Att visa det man inte kan se? pÄ deras hemsida.För att nÄ detta syfte har utvalda teorier och metoder anvÀnts och i uppsatsen beskrivs designprocessen steg för steg - hela vÀgen frÄn uppdragsbeskrivning, genom teorier och metoder till den fÀrdiga designlösningen.Teorierna i denna uppsats handlar om interaktionsdesign, grÀnssnittsdesign, anvÀndbarhet, visuell kommunikation och teknik. Metoderna för att fÄ reda pÄ anvÀndarnas Äsikter behandlar anvÀndartester, Card sorting, LoFi- och HiFi-prototyper.Resultatet av rapporten beskriver hur Adobe Flash kan anvÀndas för att skapa en interaktiv design för en webbsideapplikation med kontroll över interaktion, visuell kommunikation och anvÀndbarhet.Resultatet visar ocksÄ hur anvÀndarnas Äterkoppling under anvÀndartesten pÄverkade slutresultatet. Resultatet visar Àven att en designprocess Àr olik frÄn gÄng till gÄng men att det finns vissa riktlinjer som kan hjÀlpa en designer genom processen pÄ ett kontrollerat sÀtt..

Matematikspelet

MatematikÀmnet och elevers bristande kunskaper i Àmnet, har starkt uppmÀrksammats senaste Ären. Vi har konstruerat ett matematikspel i syfte att införa ett arbetssÀtt i undervisningen, som bygger pÄ pedagogiska faktorer sÄsom kommunikation, reflektion, social aktivitet och motivation. MÄlgruppen har frÀmst varit förstaÄrselever vid gymnasiet. I denna undersökning har sÄvÀl elever som lÀrare och andra pedagoger deltagit i syfte att vÀrdera spelets funktioner som en del av undervisningen. Det centrala har varit hur och om spelet kan stimulera elevers motivation och kommunikation i positiv riktning för att pÄ sÄ sÀtt skapa förutsÀttningar för ett bÀttre lÀrande.

En fungerade intern kommunikation kan leda till engagemang : en fallstudie av den interna kommunikationen pÄ Kinnarps Interior Uppsala

Kommunikation Àr nÄgot som skapas nÀr en eller flera mÀnniskor interagerar med varandra och dÀr information av nÄgot slag utbyts. Kommunikation inom företag kallas för intern kommunikation och Àr viktigt för att uppnÄ syftet med verksamheten. Det Àr ocksÄ viktigt för att medarbetare inom organisationen ska kÀnna sig delaktiga och engagerade i företaget, vilket ocksÄ bidrar till att den dagliga verksamheten blir mer effektiv. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur den interna kommunikationen hos ett företag uppfattas samt vilka effekter den interna kommunikationen kan ha pÄ medarbetarnas delaktighet och engagemang inom företaget. En kvalitativ metod har anvÀnts för att uppnÄ uppsatsens syfte och en fallstudie har genomförts för att erhÄlla rik information. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts för att ta reda pÄ intervjupersonernas upplevda vardag.

En studie om kommunikation och lÀrande i matematik i undersökande aktiviteter

Studier visar att matematikundervisningen i skolan prÀglas av enskilt arbete utifrÄn lÀroböcker. Samtidigt framhÄller rapporter frÄn Skolverket samt styrdokumenten betydelsen av andra kvalitéer, sÄ som kommunikation och laborativa arbetsmetoder. Syftet med denna studie Àr att undersöka för och nackdelar med ett laborativt arbetssÀtt pÄ gymnasial nivÄ, med fokus pÄ kommunikationens betydelse i en aktivitet. Metoderna som anvÀnds vid studien Àr kvalitativa i form av observation och intervju. Studien omfattar en fallstudie dÀr fem grupper bestÄende av gymnasieelever studerats, varav en i huvudsak.

Företagsbloggar : En hjÀlpande hand för kommunikation

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för företagsbloggar och dess anvÀndningsomrÄden. Vi vill Àven ge företag konkreta rÄd för framtagandet av en strategi inför skapandet av en företagsblogg. Vi har anvÀnt oss av en abduktiv ansats med kvalitativ metod för att angripa uppsatsens Àmne. VÄr teoretiska referensram bestÄr av litteratur, tidningsartiklar och vetenskapliga artiklar om bloggar och sociala medier. Vi har Àven anvÀnt oss av ett fÄtal internetkÀllor. Vi har anvÀnt oss av primÀrkÀllor i form av intervjuer samt sekundÀrdata i form av ett seminarium.  Baserat pÄ vÄr analys har vi formulerat rÄd som vi anser vara anvÀndbara för företag som Àr intresserade av att starta en företagsblogg. RÄden fungerar bra som grund för att forma en strategi för bloggande..

Digital Kommunikation inom Radiologi ? En litteraturstudie angÄende för- och nackdelar

Bakgrund: Röntgensjuksköterskor arbetar inom en högteknologisk miljö, dÀr utvecklingen har gÄtt snabbt. NÀr röntgensjuksköterskans arbete övergick till digital arbetsmiljö och dataskÀrmsarbete, blev kommunikationen mellan radiologer och röntgensjuksköterskor hÀmmad och arbetsmiljön förÀndrades. Nya ansvarsomrÄden tillkom och lÀmnade utrymme för fler sjÀlvstÀndiga arbetsuppgifter. Syfte: Syftet med detta arbete Àr att kartlÀgga vilka för- och nackdelar som den digitala kommunikationen har medfört för röntgensjuksköterskor och radiologer. Metod: En litteraturöversikt genomfördes via systematiska sökningar i databaserna Cinahl, PubMed och Scopus.

Intern kommunikation : Nyckel till ett framgÄngsrikt projekt?

SammanfattningI denna studie har vi valt att fokusera oss pÄ den interna kommunikationen som sker mellan projektledaren och projektgruppen. Att jobba i nÄgon slags projektform Àr nÄgot som blir mer pÄ arbetsmarknaden. De krav som stÀlls pÄ en projektgrupp men framförallt pÄ projektledaren kan ibland strÀcka sig till att bli omÀnskliga. Genom att ha en vÀl fungerad intern kommunikation sÄ kan man förhindra mÄnga onödiga konflikter som kan uppstÄ i en miljö som krÀver hög effektivitet. VÄrt syfte med uppsatsen Àr att pÄvisa vikten av vad en god intern kommunikation innebÀr och hur en projektledare kan vÀlja att förmedla sitt budskap till gruppen.För att ta reda pÄ hur kommunikationen kan se ut har vi valt att genomföra en kvalitativ undersökning och det Àr den data som ligger till grund för vÄr analys.

Kommunikation och bemötande : förutsÀttningar för personer med demenssjukdom att delta i sin dagliga omvÄrdnad

Bakgrund: Personer med demenssjukdom kÀnner ofta ett utanförskap pÄ grund av svÄrigheter att kommunicera. VÄrdare som möter dessa personer har en viktig roll i att stödja vÀlbefinnande, livskvalitet och möjlighet att delta i den dagliga omvÄrdnaden. Om kommunikationen och bemötandet inte anpassas efter den demenssjukes förmÄga och han/hon inte ses som unik individ kan det leda till att personens kapacitet minskar.Syfte: Syftet var att beskriva hur vÄrdpersonal genom kommunikation och bemötande kan skapa förutsÀttningar för personer med demenssjukdom att delta i sin dagliga omvÄrdnad.Metod: Litteraturstudie baserad pÄ 12 artiklar.Resultat: Det framkom att vÄrdare genom att kommunicera och bemöta med nÀrvaro i mötet och förmedla glÀdje, kunde skapa förutsÀttningar för personer med demenssjukdom att delta i omvÄrdnaden. Att nÀrvara i mötet innebar att vara lyhörd, tydlig och bekrÀfta personen. BekrÀftelsen kunde ske genom att visa intresse, respekt, förtroende, stödja minnet och strÀva efter jÀmstÀlldhet och gemenskap.Diskussion: Det viktigaste fyndet var betydelsen av att bekrÀfta personen med demenssjukdom vilket fÄr stöd i teorin bakom personcentrerad vÄrd och bekrÀftande omvÄrdnad.

Skjut inte pÄ Kulturtanten med hagelbössa - hon kommer ÀndÄ! En kvalitativ studie om scenkonstverksamheters externa kommunikation

Titel: Skjut inte pÄ Kulturtanten med hagelbössa - hon kommer ÀndÄ!Författare: Zara Selander & Isabella WestbergUppdragsgivare: Arts & Business Sweden ABKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2013Handledare: Orla VigsöAntal ord: 18 712 (exklusive abstract, executive summary, appendix)Syfte: Undersöka hur verksamheter inom scenkonst i Göteborg arbetar med extern kommunikation för att skapa en relation med sin publik. Samt identifiera och lyfta fram faktorer som kan inverka.Metod: Kvalitativ studie med samtalsintervjuer med marknads- och kommunikationschefer pÄ sju valda scenkonstverksamheter i Göteborg.Material: Analys av samtalsintervjuer, sammanlagt 7 personer.Huvudresultat: Studien beskriver en professionaliserad extern kommunikation med relationer och dialog i fokus. Scenkonstverksamheterna kommunicerar med en bred publik sÄvÀl inom fysiska vÀggar som i digitala medier. Arbetet pÄverkas av fem huvudfaktorer somstudien identifierar: organisationens struktur, ett offentligt uppdrags ramar, digitalisering, utbudet av konkurrerande kulturaktiviteter samt mÀnniskans komplexitet. NÀmnda faktorer stÀller höga krav pÄ scenkonstverksamheterna att hÄlla en stÀndig dialog och kommunicera till breda grupper i en mÀngd kanaler.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->