Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 51 av 583

Aktiv samverkan i Estetisk kommunikation : En undersökning av förhÄllningssÀtt till Skolverkets direktiv bland lÀrare pÄ Estetiska programmet

Denna uppsats berör Àmnet Estetisk kommunikation 1 och mer precist ett av kursens huvudmoment ? Aktiv samverkan mellan olika konstformer för framstÀllning av ett verk. Det framgÄr klart av det centrala innehÄllet för kursen att eleverna bland annat ska jobba med samverkan mellan olika konstformer. I studien har sju gymnasieskolor pÄ tvÄ orter i Norrland undersökts, bÄde friskolor och kommunala skolor. De metoder som anvÀnts för att samla in data i studien Àr frÄgeformulÀr och intervjuer.

"Man mÄste fÄ leva i det" : En fallstudie om meta-kommunikation i en platt organisationsstruktur

Internkommunikation Àr en konstant del i varje organisation eftersom alla mÀnniskor pÄ nÄgot sÀtt kommunicerar. Forskning har visat att internkommunikation pÄ mÄnga sÀtt kan öka en organisationens lönsamhet, förutsatt att den Àr vÀl fungerande och inkluderar alla anstÀllda. Tydliga instruktioner och direktiv för alla delaktiga parter Àr tvÄ grundförutsÀttningar. Dessa anvisningar och förtydliganden kallas meta-kommunikation. Mitt syfte har varit att undersöka hur sÄdan kommunikation hanteras i en platt organisationsstruktur utan tydliga chefspositioner, vilket leder till oklarhet gÀllande vem som ska ge dessa direktiv. En instrumentell fallstudie dÀr syftet Àr att granska en specifik hÀndelse eller organisation utfördes med bostadsbolaget KBAB som undersökningsobjekt.

Hur pÄverkar lÀrare elevers mÄluppfyllelse

Mitt syfte med denna studie Àr att beskriva, tolka och förstÄ hur elever upplever att lÀrare kommunicerar de mÄl eleverna ska strÀva mot och dem de ska uppnÄ, vÀgen mot mÄlen, samt hur lÀraren har för avsikt att bedöma nÀr eleven nÄtt mÄlen. Jag anvÀnder mig av en gruppintervjumetod: fokusgrupper. Jag anvÀnder mig av en analysmodell i tre steg vid analysen och tolkningen av fokusgruppernas utsagor. Resultatet presenterar jag i de beskrivningssekvenser som jag fick fram i analysen. Resultatet visar att det finns skillnader i huruvida lÀrarna kommunicerar mÄlen och hur de i sÄ fall gör det.

Förpackning av kommunikation.

Ämne/Kurs: Kandidatuppsats, Medie- och Kommunikationsvetenskap, 15 hpSyfte: Syftet Ă€r att undersöka en specifik förpackning, i det hĂ€r fallet produkten ?Jabu?she?, om den förpackningen uppfyller vad som krĂ€vs för att kommuni cera sitt varumĂ€rke genom marknadskommunikativa uppgifter. Detta för att se om varumĂ€rket Ă€r den viktigaste grafiska nyckelkomponenten pĂ„ den förpackningen. Metod: Detta Ă€r en kvantitativ undersökning, utförd med en datorstödd enkĂ€t. Studien har arbetat med en metod framtagen av DeukSoo Kim.Teoretiska perspektiv: I teorikapitlet behandlas de teoretiska utgĂ„ngspunkter som ligger till grund för det valda problemomrĂ„det; Marknadskommunikation med vikt pĂ„ Point of Purchase och Visuell kommunikation med vikt pĂ„ Visuell HierarkiSlutsats: Studien visar hur JabushĂ©s förpackning uppfyller de visuellt hierarkiska och marknadskommunikativa uppgifter som stĂ€lls pĂ„ en förpackning vid Point of Purchase..

Kommunikation mellan tvÄ medium

The aim of this project is to find a concept solution for a wireless transmitting system, installed to transmit data from a hydrophone of the ocean floor down by a wave power generator to the office on shore. The project is a literature review in which previous observations and tests are analyzed and put together to find a solution. The result was a comprehensive solution that includes an acoustic modem to transfer captured information from the bottom to the surface, wirelessly through the water. The information is then sent fron the surface on radio waves through the GSM network to the office on land. Between under and over water there are components to convert information between acoustic waves and radio waves, but also various types of modulation, such as amplitude and frequency modulation is required..

I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag

Titel I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag Författare Karolina Örsta Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin Höstterminen 2013 Handledare Bengt Johansson Sidantal 48 Antal ord 19 383 Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag. Metod Kvalitativ respondentintervju.

Att motivera anstÀllda och sÀnka sjukfrÄnvaron - en studie om Pacwire

I denna studie undersöks anledningarna till sjukskrivningar och brist i motivationen hos anstÀllda, samt om det finns ett samband mellan sjukskrivningar och brist pÄ motivation. Syftet med denna uppsats Àr att hjÀlpa Pacwire AB att förbÀttra Arbetssituationen, sÀnka frÄnvaron respektive höja motivationen. De anstÀllda tyckte att det största problemet var dÄlig kommunikation med lÄg motivation som följd. VÄr slutsats av projektet Àr att ledarskapet pÄ Pacwire dÀrför bör förbÀttras. För att projektet ska lyckas krÀvs att företaget engagerar sig och förslagsvis förnyar gym, sponsrar sport aktiviteter eller hyr in en massör..

Sociala plattformar och ?employee voice? : AnvÀnds sociala plattformar inom intern kommunikation av anstÀllda för att utrycka Äsikter, tankar och idéer?

Sociala plattformar har blivit allt viktigare för organisationer inom bÄde extern som intern kommunikation. Allt fler organisationer inför sociala intranÀt som tillhandahÄller anstÀllda med verktyg för att dela kunskap och information, men Àven nya möjligheter att göra sin röst hörd (employee voice).Denna uppsats undersöker huruvida anstÀllda vid Uppsala universitet anvÀnder lÀrosÀtets egenutvecklade sociala intranÀt (Medarbetarportalen) för att uttrycka employee voice inom fyra kategorier: individuellt missnöje, kollektiv organisation, beslutsfattande inom ledningen och ömsesidighet i intressen.Studien genomfördes i tvÄ delar, först en intervju med den enhet pÄ universitet som ansvarar för införandet av deras sociala intranÀt och sedan en enkÀtundersökning riktad mot anstÀllda vid universitetet. VÄr studie visar att inom Uppsala universitet finns det vÀldigt lite empiriskt stöd för att anstÀllda anvÀnder universitetets egenutvecklade sociala intranÀt för att uttrycka employee voice..

Motivation pÄ grÀsrotsnivÄ : Kommunikation och delat ansvar för bÀttre resultat

Varje organisation Àr ett resultat av de individer som ingÄr i den, och dÀrför Àr det sjÀlvklart att organisationen och dess mÄl pÄverkas av den rÄdande motivationsnivÄn. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vad som motiverar medarbetarna i en organisation, och hur den motivationen yttrar sig i den dagliga verksamheten. SÀrskilt har vi intresserat oss för hur stor pÄverkan kommunikation mellan olika organisationsnivÄer har pÄ motivationen samt vilken effekt ansvarsfördelningen har pÄ arbetstillfredsstÀllelsen. För att uppnÄ det hÀr har vi valt ut ett fallföretag, ISS Landscaping i Linköping, och genomfört en kvalitativ fallstudie genom observationer och intervjuer. Baserat pÄ insamlad information och teori pÄ omrÄdet har vi kunnat dra en rad slutsatser om vilka faktorer som pÄverkar motivationen.

TAKK: En metod för de yngre barnens sprÄkutveckling och dess betydelse

Syftet med detta examenarbete Àr att undersöka vad TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) som metod har för betydelse i förskolan för de yngre barnen och hur förskolorna anvÀnder sig av TAKK. Min undersökningsmetod var intervjuer med tre pedagoger pÄ tre förskolor i tre stadsdelar och observation pÄ en av förskolorna.Resultatet utifrÄn intervjuerna visar att efter vad barnen har sagt till pedagogerna sÄ tycker de om att anvÀnda sig av TAKK. Pedagogerna beskriver TAKK som mycket positivit för barnen men Àven för dem sjÀlva. PÄ tvÄ av tre förskolor anvÀndes TAKK i mycket stor utstrÀckning och pÄ den tredje förskolan anvÀndes TAKK i mindre utstrÀckning. Diskussion Àr stÀllt mot tidigare forskning och resultatet som mina intervjuer gav.Mina slutsatser Àr att TAKK Àr en bra metod som hjÀlper barnen i sitt sprÄk.

Barns- och vuxnas kommunikation och interaktion i förskolan

Syftet med denna studie Àr att beskriva, analysera samt diskutera kommunikation och interaktion i den förskoledidaktiska verksamheten utifrÄn ett sociokulturellt lÀrande med utgÄngspunkt i lek. Under vÄra besök pÄ förskolan sÄ valde vi att anvÀnda oss av videoobservationer men Àven ta hjÀlp av fÀltanteckningar. Denna metod hjÀlper oss att fÄ en djupare syn pÄ kommunikationen samt interaktionen mellan barn-barn men ocksÄ mellan pedagog-barn. Under tiden vi utförde dessa observationer sÄ utförde vi detta genom att vara icke ? deltagande för att inte kunna pÄverka deltagarna.

NÀrstÄendes upplevelse av delaktighet, kommunikation samt eventuella rollförÀndringar, genom bistÄndsprocessen

SammanfattningAnhörigas upplevelse av, samt eventuella rollförÀndringar genom bistÄndsprocessenHolmudd MikaelNordgren Antonsen AnnaSyftet med denna studie Àr att genom tre huvudbegrepp fÄ ökad kunskap om och förstÄelse för anhörigas upplevelser av bistÄndsprocessen samt eventuella förÀndringar i densamma. Vi har genom hela studien efterstrÀvat ett inifrÄnperspektiv dÀr samspelet mellan systemvÀrld och livsvÀrld betonas. Fokus ligger pÄ individers subjektiva upplevelser och genom detta förtroende har vi en förhoppning om att fÄ klarhet i vÄra frÄgestÀllningar.1. Upplever anhöriga delaktighet i bistÄndsbedömningsprocessen?2.

Postpartumblödning

Referentiell kommunikation innebÀr att kunna delge andra information sÄ att de förstÄr, samt att sjÀlv förstÄ nÀr man lyssnar och Àven att vara medveten om nÀr man sjÀlv inte har förstÄtt (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till mÄttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt Äldersmatchad kontrollgrupp. Snabb benÀmning (Rapid Automatized Naming) av enstaviga och flerstaviga ord har ocksÄ testats, och huruvida samband mellan resultat i kommunikationsuppgiften och snabb benÀmning föreligger. För att mÀta referentiella lyssnarförmÄgor har olika typer av efterfrÄgningar studerats, det vill sÀga hur individen uttrycker sig för att efterfrÄga mer information. Resultatet visar att kontrollgruppen producerar signifikant fler av efterfrÄgningstyperna begÀran av utökad information och kontrollfrÄgor.

"Man vet att det förekommer" : En kvalitativ studie om hur konsumenter uppfattar dagligvaruhandelns kommunikation av hÄllbara varor

Att vi lever i ett samhÀlle som krÀver mer av jordens resurser Àn den sjÀlv kan ÄterhÀmta sig frÄn Àr vida omtalat, dÀr förÀndrade konsumtionsmönster Àr en vÀg att bidra till ett mer hÄllbart samhÀlle. MÄnga företag Àr idag engagerade i hÄllbarhetsfrÄgor, kommunicerar mer hÄllbara budskap samt utökar sina sortiment av hÄllbara varor. Dock Àr hÄllbar kommunikation en mycket svÄr uppgift för marknadsförare. Svenska konsumenter vÀljer till viss mÄn hÄllbara varor framför konventionella, men upplever att det inte finns tillrÀckligt med information som framhÀver hÄllbara varors fördelar. Denna kvalitativa studie riktar fokus till hur konsumenter uppfattar dagligvaruhandelns kommunikation av hÄllbara varor i syfte att förstÄ vilken typ av kommunikation som har en positiv pÄverkan pÄ konsumenterna och vilken de inte stimuleras av. För att möjliggöra detta har vi utgÄtt frÄn de initiala stegen av individens förmÄga att uppfatta kommunikation.

Kultur och gemenskaper i politisk kommunikation : En jÀmförande diskursanalys av tvÄ partiers konstruktioner av kultur och "vi och dom"

Syftet med denna uppsats Àr att titta pÄ och jÀmföra hur Sverigedemokraterna och Feministiskt Initiativ konstruerar och talar om kultur och gemenskaper i politisk kommunikation. Intresset i studien Àr ocksÄ att se huruvida man kan koppla dessa konstruktioner till reaktioner pÄ globaliseringsprocessen. Materialet till denna studie grundar sig i politiska texter om kultur funna pÄ respektive partis hemsida. Analysen utgÄr frÄn ett diskursteoretiskt perspektiv och anvÀnder diskursanalytiska verktyg för att titta pÄ konstruktioner av ?vi och dom? i texterna.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->