Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Truckar - Sida 2 av 3

Kulvertar i Södersjukhuset-Undersökning av AGV-system kan användas och rekommendationer för renovering

Ökande behov av vård i dagens samhälle kräver ett väl utvecklat transportsystem för eneffektiv vård. För att en god vård räcker det inte bara utveckla vår hälsovård, utan det måsteockså utveckla transportsystem och materialflöde inom sjukhuset. Undersökningsobjektet avdenna studie är transportsystem i Södersjukhuset, där i nuläget all transport sker ikorridorerna via förarstyrda Truckar.Korridorer är de mest besökta rummen i sjukhusen. Det är således viktigt att se till att ha entrygg och trivsam miljö i korridorerna. Därför krävs det tillsyn till en hel del normer ochbestämmelser som framförallt boverket ställer på dessa byggnader.I detta arbete har kulvertarna (korridorerna) på Södersjukhuset undersökts.

Energiabsorberande Skyddstak

Materialhantering är en växande bransch som medför att både antalet anställda och arbets-tempot ständigt ökas. En konsekvens av detta är att antalet olyckor med fallande objekt har ökat i samband med användning av Truckar.I detta examensarbete har därför en undersökning av skyddstaket till truckserien staplare (Stacker, Pedestrian with platform, Electrically powered) genomförts. Syftet är att undersöka möjligheterna att ta fram en ny konstruktion på skyddstaket som, jämfört med den befintliga konstruktionen, kan absorbera energin från en fallande last på ett bättre sätt samt minskar den kvarstående deformationen. Detta för att kunna öka säkerheten för föraren ytterligare men även för att kunna öka produktiviteten av trucken genom att minimera servicetiden av taket efter större lastfall.Målet med arbetet är att ta fram en CAD-modell på en ny konstruktion av skyddstaket som ska kunna utgöra underlag för framtagning av en testprototyp. Projektet har följt en systematisk produktutvecklingsprocess i vilken det första steget är att ta fram en kravspecifikation på konstruktionen.

Tredjepartslogistik i Smälteryd En fallstudie med förslag till förbättringar

Examensarbetet är en fallstudie med förslag till förändringar åt uppdragsgivaren som ägnar sig åt tredjepartslogistik. Uppdragsgivaren är Kriminalvårdsanstalten Smälteryd i Sätila som ligger i Marks kommun. Anstalten utför logistiska aktiviteter mellan Monzon AB och dess kunder. Monzon AB är i sin tur ett företag som säljer - och till viss del hyr ut - byggnadsställningar, väderskydd och säkerhetsprodukter till företag runt om i Europa. I dagsläget finns ett antal logistiska problem på Smälterydsanstalten vilka i detta arbete identifieras och analyseras.

Optimering och design av Gruvberget Svappavaara

Den stora efterfrågan på järnmalm i världen har lett till att LKAB inrättat ?LKAB 37? som är ett projekt med målsättning att öka produktionen med 35 %, vilket innebär 37 Mton färdiga järnmalmsprodukter per år. För att uppnå målet har LKAB startat upp Gruvberget som är en av tre planerade dagbrottsgruvor i Svappavaaraområdet. Produktionen i Gruvberget kom igång under 2010 och drivs av LKAB:s dotterbolag LKAB Berg & Betong. I dagsläget är gruvans livslängd uppskattad till år 2016 och planen är att bryta 2 Mton magnetitmalm per år.

Effekten av individanpassade sulor hos personer med arbetsrelaterade besvär i ländrygg och nedre extremitet: En Single Subject Experimental Design (SSED)

Introduktion/bakgrund: På ett företag där det förekommer Truckar skall personalen enligt lag använda truckskor som skyddsutrustning. I nuläget använder personalen inte sina truckskor på arbetstid eftersom de anses vara obekväma och öka deras besvär från kroppen. Det har visat sig i en rad olika studier att användandet av sulor i skorna kan reducera besvär ländrygg och nedre extremitet. Syfte: Syftet var att studera vilka effekter en individanpassad sula kan ge på arbetsrelaterade besvär i ländrygg, höft, knä eller fot, hos personal med stående arbete. Metod: Studien genomfördes som en Single-System Experimental Design (SSED) med ABA-design.

Materialflödesanalys och layoutförslag Volvo Penta AB : Avdelning: Montering D4/D6 och D3

Volvo Penta i Vara tillverkar diselmotorer för marint bruk. Nya materialfilosofier har ändrat förutsättningarna för materialflödet ute i produktionen. Även ökade krav på miljö och säkerhet gör att Volvo Penta i Vara vill se över sin layout för att kunna effektivisera de interna transporterna och därmed göra fabriken säkrare.Detta arbete avser monteringen på Volvo Penta och har skett parallellt med Marcus Nordberg som tittat på bearbetningen och målning/pack.Syftet med arbetet är att ta fram ett förslag på en ny layout som kan gynna fabriken med hänsyn till de nya förutsättningarna som gäller för materialflödena och bidra till en renare och säkrare miljö. Genom att kartlägga materialflödet i fabriken kan en nulägesbeskrivning sammanställas och med denna kan en ny layout tas fram. En jämförelse med nuläget ger faktaunderlag för att visa vad en ny layout kan medföra.En frekvensanalys gjordes på de artiklar som i dag körs av gaffelTruckar för att skapa en uppfattning om materialflödet.

Utformning av layout och monteringsupplägg på
transmissionsmonteringen vid Volvo CE Components

Examensarbetet är utfört på Volvo Construction Equipment Components AB i Eskilstuna. Där tillverkas transmissioner och axlar till hjullastare och ramstyrda dumprar. Uppgiften har varit att ge förslag på en layout med bästa potentiella monteringsupplägg på transmissionsmonteringen, baserat på prognostiserad volym år 2006. Stationsmontering är det rådande produktionsupplägget. Det faktum att monteringstiden är lång och att det förekommer dolt montage gör det lätt att glömma detaljer.

Effektivisering av Bärarelagets arbetsprocess.

Syftet med denna rapport är att noggrant redogöra för och analysera de fråge-ställningar som satts upp och samtidigt beskriva utvecklingsarbetet av ett datoriserat system för att hantera bokningar och för SMS-notifiering.De frågeställningar som, i denna rapport, besvaras är:1. Går det att skapa ett datoriserat bokningssystem som bidrar till att Bärarelagets arbetsprocess effektiviseras men som samtidigt är lätt att lära för användare med liten eller ingen datorvana?2. Går det att vidareutveckla det som redan gjorts för att besvara frågeställning 1?Bärarelaget är ett företag som specialiserat sig på kompetensuthyrning där mobilkranar, kranbilar och Truckar behövs.

Sats- vs. artikeltillverkning: Fallstudie vid AB Allt i Plåt

Bakgrund/Problemdiskussion: AB Allt i Plåt tillverkar förarhytter som inbegriper allt från plåtämne till färdigmonterade hytter som sedan levereras till kunden. De hytter som levereras till kunderna monteras sedan på exempelvis Truckar, containerlyftar och gruvTruckar. Idag producerar AB Allt i Plåt förarhytterna utifrån satsnivå. Att tillverka på denna nivå innebär att de i stort sett tillverkar hela produkten och det behöver då inte ske en stor montering i slutet av kedjan. Detta planeringssätt skapar dock problem idag med att samma artikel återkommer i flera plåtsatser, vilket gör att det finns en överproduktion av artiklar.

Transporter från lastbil till järnväg : en fallstudie på Kährs

Gustav Kährs AB är ett företag som funderar på att byta transportsätt från lastbil till järnväg. Kährs är beläget i Nybro, tillverkar golv och lagerhåller sina produkter i ett centrallager i Kalmar. I dagsläget sköts all transport från centrallagret med lastbil, varorna transporteras sedan vidare till Helsingborgs hamn där de lastas och skeppas vidare till Bremen. Det Kährs funderar över är att göra ett skifte till järnväg på denna transportsträcka.Följande problemformulering har legat till grund för denna rapport:?Är det värt att ställa om sina godstransporter från lastbil till järnväg med avseende på följande aspekter: miljö, ledtid, kostnad och investeringar??För att få en djupare insikt i vad ett skifte från järnväg till lastbil skulle kunna få för konsekvenser i fråga om ledtider, kostnader, investeringar och miljön har vi valt att göra en fallstudie.

Kombinerade flöden på slutmonteringen för gruv- och bergborrmaskiner på Atlas Copco

Atlas Copco i Örebro tillhör affärsområdet gruv- och bergbrytningsteknik där de utvecklar, tillverkar, marknadsför och forskar på bergborrmaskiner, borraggregat, lastare samt Truckar. Affärsområdet gruv- och bergbrytningsteknik består av olika divisioner som till exempel URE (Underground Rock Excavation). De maskiner som tillverkas på denna division är bland annat Boltec, Simba, Scaletec och Boomer. Dessa maskiner är alla olika typer av bergborrmaskiner och borraggregat. På produktionsavdelningen och slutmonteringen för dessa maskiner sker i dagsläget slutmontering av samtliga maskinerna som ett modulbygge och de flesta maskinerna stationsmonteras.

Studie för ny magasinsdesign vid Interforest Terminal
Sundsvall

Examensarbetet är en studie på uppdrag av SCA Transforest i Sundsvall, som är ett logistikföretag inom SCA Forest Products. Studien är ägnad en av Transforests fem hamnterminaler, Interforest Terminal Sundsvall, ITS. ITS har ett magasinsutrymme på 70.000 m2 och hade år 2004 ett genomflöde på 1.431.000 ton främst i form av skogsindustriella produkter. Genomflödet av gods har över tiden kraftigt ökat vid ITS och idag upplever man att utrymmet både i befintliga magasin och i terminalen som helhet är begränsat. Då en fortsatt ökning av godsvolymer är trolig och möjligheten att utöka terminalområdet är liten, vill ITS utreda hur flödena och lagerlogistiken i terminalen skulle kunna rationaliseras.

Studie av beslutsprocesser vid investeringar i en dynamisk bransch

Syftet med den här undersökningen är att beskriva och analysera vilka fördelar och nackdelar det finns med att utkontraktera en transportplaneringsprocess till en extern part. Undersökningen genomfördes på uppdrag av BT-Europe i Mjölby på avdelningen som ansvarar för distribution av produkter och reservdelar. BT är i grunden ett svenskt företag som startade sin verksamhet 1946 och är idag världsledande tillverkare av eldrivna lagerTruckar. År 2000 förvärvades BT av Toyota och detta skapade en världsledande konstellation inom truckbranschen.Bakgrunden till undersökningens syfte är att arbetet med att effektivisera och förbättra transportplaneringsprocessen inom BT har blivit eftersatt på grund av den kraftiga produktionsökningen de senaste 5 åren. Detta har lett till stigande kostnader för distribution av färdiga produkter och reservdelar.I dagsläget finns inget centralt kontrollorgan över transportplaneringsprocessen på BT utan all transportplanering av produkter och reservdelar till Truckar, sker lokalt på varje marknadsbolag i Västeuropa.

Outsourcing : En analys av transportplaneringsprocessen vid BT - Europe

Syftet med den här undersökningen är att beskriva och analysera vilka fördelar och nackdelar det finns med att utkontraktera en transportplaneringsprocess till en extern part. Undersökningen genomfördes på uppdrag av BT-Europe i Mjölby på avdelningen som ansvarar för distribution av produkter och reservdelar. BT är i grunden ett svenskt företag som startade sin verksamhet 1946 och är idag världsledande tillverkare av eldrivna lagerTruckar. År 2000 förvärvades BT av Toyota och detta skapade en världsledande konstellation inom truckbranschen.Bakgrunden till undersökningens syfte är att arbetet med att effektivisera och förbättra transportplaneringsprocessen inom BT har blivit eftersatt på grund av den kraftiga produktionsökningen de senaste 5 åren. Detta har lett till stigande kostnader för distribution av färdiga produkter och reservdelar.I dagsläget finns inget centralt kontrollorgan över transportplaneringsprocessen på BT utan all transportplanering av produkter och reservdelar till Truckar, sker lokalt på varje marknadsbolag i Västeuropa.

Flödessimulering av motormontering på Volvo motor Skövde

Volvo Motor AB i Skövde tillverkar motorer till Volvos personbilar. Tillverkningen av motorerna är till stora delar automatiserad. Den planerade produktionsökningen kräver att monteringsfabrikens kapacitet ökas från 370 000 till 450 000 stycken motorer per år, vilket dagens monteringssystem inte klarar av.Dagens monteringssystem för yttre komponenter är uppdelad i ett antal monteringsmoduler. Tack vare hög flexibilitet klarar monteringsmodulerna att hantera både 4-, 5-, och 6-cylindriga motorer. Volvo Processutvekling Skövde arbetar med att ta fram ett monteringssystem med erforderlig kapacitet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->