Sök:

Optimering och design av Gruvberget Svappavaara

Den stora efterfrågan på järnmalm i världen har lett till att LKAB inrättat ?LKAB 37? som är ett projekt med målsättning att öka produktionen med 35 %, vilket innebär 37 Mton färdiga järnmalmsprodukter per år. För att uppnå målet har LKAB startat upp Gruvberget som är en av tre planerade dagbrottsgruvor i Svappavaaraområdet. Produktionen i Gruvberget kom igång under 2010 och drivs av LKAB:s dotterbolag LKAB Berg & Betong. I dagsläget är gruvans livslängd uppskattad till år 2016 och planen är att bryta 2 Mton magnetitmalm per år. Planering av dagbrott är av ekonomisk karaktär där det handlar om att testa olika alternativ för att hitta det alternativ som genererar den högsta avkastningen. Syftet med examensarbetet är att med hjälp av gruvplaneringsverktyget Maptek Vulcan analysera olika produktions- och designscenarier vid Gruvberget för att utifrån det sammanställa en driftkostnadskalkyl gällande år 2012-2015. Produktionsförslag inklusive ekonomiska kalkyler gällande maskinpark för lastning och transport, förspräckning samt inköp av en ny borrigg har utarbetats med målet att minska kostnader samt effektivisera verksamheten vid Gruvberget. Genom att analysera de olika alternativen i Vulcans optimeringsmodul har en slutlig gräns för dagbrottet tagits fram som genererar den högsta avkastningen.Resultaten visar att ett byte av borrigg tillsammans med en förändring vid utförandet av förspräckning kan minska den totala driftkostnaden med 4,3 Mkr samtidigt som malmreserven ökar. En optimerad maskinpark, i form av lastmaskiner samt truckar, som är specifikt anpassad att klara den årliga produktionen visar på en ökad effektivitet, men inte på någon minskning i kostnad per ton jämfört med det nuvarande transportavtalet. Befintligt avtal bör ses över för att försäkra sig om att planerad produktion kan uppnås eller om det är aktuellt med en ny maskinpark.Utifrån den optimerade geometrin på dagbrottet har olika designförslag utformats för Gruvberget för att hitta en layout där malmtonnaget maximeras och strip ratio hålls låg för att erhålla den högsta vinsten. Det mest fördelaktiga alternativet ger ett malmtonnage på 11,0 Mton, vilket är en ökning med 3,5 % jämfört med den befintliga layouten.

Författare

Ida Niia

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.