Sök:

Materialflödesanalys och layoutförslag Volvo Penta AB

Avdelning

Volvo Penta i Vara tillverkar diselmotorer för marint bruk. Nya materialfilosofier har ändrat förutsättningarna för materialflödet ute i produktionen. Även ökade krav på miljö och säkerhet gör att Volvo Penta i Vara vill se över sin layout för att kunna effektivisera de interna transporterna och därmed göra fabriken säkrare.Detta arbete avser monteringen på Volvo Penta och har skett parallellt med Marcus Nordberg som tittat på bearbetningen och målning/pack.Syftet med arbetet är att ta fram ett förslag på en ny layout som kan gynna fabriken med hänsyn till de nya förutsättningarna som gäller för materialflödena och bidra till en renare och säkrare miljö. Genom att kartlägga materialflödet i fabriken kan en nulägesbeskrivning sammanställas och med denna kan en ny layout tas fram. En jämförelse med nuläget ger faktaunderlag för att visa vad en ny layout kan medföra.En frekvensanalys gjordes på de artiklar som i dag körs av gaffeltruckar för att skapa en uppfattning om materialflödet. Frekvensstudion kompletterades med layoutdiagram för att kunna mäta upp sträckan artiklarna färdas i genomsnitt per dag. En enklare simulering på fabrikens interna transporter gjordes i syfte att visa Volvo Penta användningen av en simulering. Denna gav även en bättre uppfattning om truckkörningen i form av avstånd. Nulägesbeskrivningen sammanställdes och brister identifierades innan arbetet med den nya layouten började.Sammanställningen av nulägesbeskrivningen visade att dagens materialflöde var väldigt rörigt och gick genom produktionen där rörelsen av människor är som störst. Lösnigen som togs fram på detta var att lägga till ytterligare en godsmottagning på motsatt sida. Andra brister som identifieras är materialhanteringen av tillförelsematerial till monteringen och åtkomligheten till grunddelen för truckar. Alternativa förslag på materialhanteringen och vad de ger för fördelar togs fram. En ny layout föreslås på grunddelen för att öka åtkomligheten.Jämförelsen med den nya layouten visade att den totala sträckan transporter kunde reduceras med 4,1 km vilket motsvarar en minskning på 30 %. Tidsminskningen på ett skift med dagens takt skulle bli 30 min.Den nya layouten med den nya godsmottagningen skulle bidra till effektivisering av de interna transporterna och minska dessa genom produktionen kraftigt vilket skulle ge en säkrare miljö. 

Författare

Markus Andersson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Avdelningen för maskin- och materialteknik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..