Sökresultat:
1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 4 av 89
Etablering genom icke-traditionell marknadsföring : En studie av Goohs etablering pÄ marknaden för fÀrdigmat
Problemformulering: SmÄ företag kan ha svÄrt att slÄ sig in pÄ en marknad pÄ grund av en begrÀnsad marknadsföringsbudget och konkurrens frÄn andra aktörer. Dessa företag mÄste dÀrför i mÄnga fall anvÀnda andra mindre kostsamma metoder Àn traditionell marknadsföring för att etablera sig pÄ en marknad.Syfte: Att undersöka hur ett mindre företag kan etablera sig pÄ en marknad genom anvÀndandet av andra marknadsföringsstrategier Àn traditionell reklam. För att besvara vÄrt syfte tvÄ delar ur 4 P undersökts, plats och pÄverkan (distribution och marknadskommunikation).Metod: En fallstudie har gjorts av företaget Gooh dÀr fyra personer pÄ Gooh har intervjuats genom semi-strukturerade intervjuer.Analys: Gooh har gÄtt frÄn en exklusiv distribution till en mer intensiv distribution för att nÄ ut till fler kunder och konsumenter. I sin marknadskommunikation har Gooh anvÀnt sig av olika aktiviteter som viral och buzz marketing för att generera word-of- mouth bÄde bland konsumenter och kunder.Resultat: Gooh har ökat omfattningen av distributionen samtidigt som de ökat omfattningen av marknadskommunikationen för att nÄ ut till fler kunder och konsumenter och etablera sig pÄ marknaden för fÀrdigmat.Slutsats: Gooh har anvÀnt sig av en kombination av distribution och marknadskommunikation i sin marknadsföring och genom detta fÄtt ett stort antal kunder och konsumenter och dÀrmed etablerat sig pÄ marknaden genom icke- traditionell marknadsföring..
Effektivitet av kognitiv beteendeterapi jÀmfört med traditionell farmaceutisk begandling mot depression - En metaanalys
Den hÀr metaanalysen undersöker skillnaden i behandlingseffekt mellan kognitiv beteendeterapi och traditionell farmaceutisk behandling mot depression. Totalt 22 artiklar inkluderades i metaanalysen, som antingen undersökte behandlingseffekten av KBT eller medicinering eller bÄde och. Resultatet visade en stark positiv effekt för bÄda behandlingsmetoderna mot depression. Farmaceutisk behandling hade högre effektstorlekar jÀmfört med KBT, enligt t-test var skillnaden i populationsmedelvÀrde dock inte signifikant. Slutsatsen blir dÀrför att KBT Àr en effektiv och lÀmplig behandling mot depression, och bör ses som ett behandlingsalternativ framförallt för personer som av nÄgon anledning inte vill medicineras.
HÄllbar utveckling i förskolan - en jÀmförande studie mellan tvÄ förskolor och deras arbete med miljö- och samhÀllsfrÄgor
Denna studie Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer och observationer pÄ en traditionell förskola
och en med utmÀrkelsen hÄllbar utveckling. Jag ville fÄ en inblick i hur lÀrande för hÄllbar
utveckling kan se ut i förskolan, och se vilka likheter eller skillnader man kan se hos en
traditionell förskola och en som har valt att profilera sig. Jag ville Àven undersöka vilka
resonemang pedagogerna pÄ respektive förskola har angÄende vilka kunskaper barn behöver
lÀra sig för en framtida hÄllbar samhÀllsutveckling, samt om de anvÀnder sig av nÄgra
sÀrskilda arbetssÀtt.
Min studie visar att den största skillnaden mellan förskolorna ligger i den profilerade
förskolans identitetsarbete, som i sig ger en sÀrskild fokus i verksamheten. Denna fokus ger
dock viss pedagogisk problematik, som en traditionell förskola inte har. Pedagogerna pÄ bÄda
förskolorna resonerar att barn behöver utvecklas till demokratiska medborgare efter vad det
stÄr i lÀroplanen och skapa en bra kontakt till natur och miljö, för att vilja ta hand om den.
Vad gör vi med texter? : Textarbete i en Ärskurs 3
????Enligt styrdokumenten skall elever rustas inför dagens samhÀllsliv, fortsatta studier och kommande arbetsliv vilket förutsÀtter att eleverna kan möta och förstÄ texter av olika slag. För att klara de nationella proven i Äk 3 krÀvs att eleverna behÀrskar olika texttyper och vi vill med denna studie se hur arbetet med olika texter i en Äk 3 ser ut samt vilka relationer mellan klassrummets textarbete och styrdokumentens intentioner vi kan utlÀ-sa. Vi Àr Àven intresserade av om undervisningen kring texter Àr inspirerad av literacy-forskning eller en mer traditionell syn pÄ lÀs- och skrivinlÀrning. Vi tÀnker oss att denna studie kan leda till att verksamma lÀrare och lÀrarstudenter fÄr upp ögonen för hur arbe-tet med olika texter kan se ut för att uppnÄ styrdokumentens intentioner.
Vem tar hand om barnet? : En studie av mÀns uttag av ersÀttning för vÄrd av sjukt barn
Ett av mÄlen för svensk familjepolitik Àr att utjÀmna den sneda fördelningen i uttaget av familjeförsÀkringen. Inom familjeförsÀkringen hittas segmentet för den tillfÀlliga förÀldrapenningen och i denna, ersÀttningen för vÄrd av sjukt barn. TvÄ modeller, med olika antal variabler, anvÀnds för att ÄskÄdliggöra sambandet mellan andel barn som bor i traditionell kÀrnfamilj och andel nettodagar mÀn tar ut för vÄrd av sjukt barn. Resultatet pÄvisar att uttaget av nettodagar könen emellan Àr jÀmnare fördelat inom gruppen traditionell kÀrnfamilj Àn för den totala gruppen förÀldrar. I Sverige lever idag omkring 78 procent av barn i Äldern ett till elva Är inom den traditionella kÀrnfamiljen..
Marknadsföring i Sociala Medier : En kvalitativ studie av marknadsföring i sociala mediers sÀrdrag och skillnader emot traditionell marknadsföring
Under de senaste Ären har det utvecklats en rad nya applikationer pÄ internet, sÄ kallade sociala medier, dÀr anvÀndare kan interagera med varandra pÄ ett sÀtt som tidigare inte varit möjligt. Antalet anvÀndare av sociala medier, ökar stÀndigt och företag börjar inse potentialen att anvÀnda dem i sin marknadsföring. Syftet med denna uppsats var att undersöka och förklara hur marknadsföring i sociala medier skiljer sig frÄn traditionell marknadsföring samt hur de olika delarna av sociala medier kan anvÀndas i marknadsföringsprocessen. För att kunna göra detta har vi samlat in och studerat bÄde primÀr och sekundÀr kvalitativ data. PrimÀr data har vi erhÄllit genom intervjuer med tre personer som dagligen arbetar med marknadsföring inom sociala medier.
Mötet mellan elev och undervisningsinnehÄll : Vad lÀr elever i olika undervisningsmetoder?
SammanfattningDetta arbete behandlar olika undervisningsmodeller inom samhÀllsorienterande Àmnen. Syftet med en sÄdan undersökning har varit att se vad som skiljer olika undervisningspraktiker frÄn varandra och vad elever lÀr i respektive praktik. Undervisningen benÀmns som antingen fri eller traditionell. Studien tillÀmpas utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv och sker i form av observationer och intervjuer av lÀrare och elever. I och med att undersökningen fokuserar pÄ olika sÀtt att undervisa, har undersökningen Àven inspirerats av metoden learning study.
E-learning i stÀllet för traditionell undervisning?
E-learning Àr en undervisningsmetodik som idag Àr vanlig att anvÀnda i olika utbildningssammanhang. MÄnga företag anvÀnder sig av e-learning t ex i samband med införandet av nya processer och systemstöd för sin personal. E-learning anvÀnds ocksÄ i olika former och grad inom skolsektorn. Denna uppsats handlar om en undersökning jag gjort med huvudsyfte att undersöka om utbildningsdeltagare anser att e-learning Àr ett bra sÀtt att lÀra sig pÄ och om de till och med anser att e-learning helt kan ersÀtta traditionell lÀrarledd undervisning. Syftet Àr ocksÄ att prova hypotesen att det Àr de deltagare som ser negativt pÄ sin tidigare skolgÄng som Àr mest positiva till
e-learning.
Hà RDROCKSSà NG: Soundet, tekniken, medvetenheten : En kvalitativ studie av professionella hÄrdrockssÄngares röstanvÀndning
Detta examensarbete handlar om hÄrdrockssÄngares medvetenhet nÀr det gÀller sÄngteknik. Syftet med arbetet Àr att fÄ kunskap om vilka tillvÀgagÄngssÀtt de har anvÀnt sig av nÀr de skapat sitt sound och hittat sin teknik. Den teoretiska utgÄngspunkten för studien Àr det sociokulturella perspektivet. Tidigare forskning inom omrÄdet behandlar traditionell röstlÀra, mer moderna sÄngskolor och socialkulturella normer gÀllande inlÀrning. Jag har anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsintervjun som metod och mina informanter Àr verksamma inom omrÄdet.
FRITIDSHEMMETS KOMPLETTERANDE OCH KOMPENSATORISKA UPPDRAG I ANPASSADE GRUNDSKOLAN En kvalitativ fokusgruppsstudie
Syfte: Studien syftar till att unders?ka vilka erfarenheter n?gra fokusgrupper l?rare i
fritidshem, knutna till anpassade grundskolan, har av undervisning p? fritidshem med
fokus p? de kompletterande och kompensatoriska uppdragen.
Teori: Studien utg?r fr?n Gert Biestas utbildningsfilosofiska teoribildning och Pierre
Bourdieus symboliska kapital. Biesta kritiserar synen p? l?randet som en individuell
angel?genhet d?r eleven blir ett objekt i utbildningssystemet. I st?llet beh?ver eleven
definieras som ett subjekt vars l?rande utg?r fr?n aktivt handlande i samspel med
omgivningen, d?r den vuxne blir elevens medunders?kare av v?rlden och ser det
ov?ntade i varje m?te som ny erfarenhet.
L?rares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier
Syftet med denna studie ?r att genom kvalitativa intervjuer unders?ka tolv l?rares vetskap om vad barn och ungdomar m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier samt l?rarnas undervisning och utbildning kopplat till kunskapsomr?det Sexualitet, samtycke och relationer. I denna studie ing?r nio grundskoll?rare i samh?llskunskap f?r ?rskurs 4-6 och tre ?vriga grundskoll?rare f?r ?rskurs 4-6. Dessa l?rare har mellan ?tta m?nader och 40 ?rs arbetslivserfarenhet inom l?raryrket.
GÄ ut för att lÀra in-en fallstudie om pedagogers instÀllning till utomhusverksamhet pÄ en traditionell förskola
Abstract
Titel: GÄ ut för att lÀra in - en fallstudie om pedagogers instÀllning till utomhusverksamhet pÄ
en traditionell förskola
Författare: Angelica Jönsson och Nina Kroll
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att vi vill studera hur man överlag bedriver
utomhusverksamhet i en traditionell förskola. Vi har fokuserat vÄra problemformuleringar
kring hur pedagogerna anvÀnder sig av utemiljön och vad som spelar in för att det ska
bedrivas en planerad pedagogisk verksamhet som vi hÀr kommer att kalla utomhusped. Vi vill
ocksÄ se vilka tankar och förestÀllningar pedagogerna har kring att bedriva
utomhuspedagogik.
Vi har valt att anvÀnda oss av enkÀt och intervju. För den generella bilden av förskolans
uteverksamhet delades enkÀten ut till samtliga pedagoger pÄ den utvalda förskolan. DÀrefter
utformades intervjufrÄgor baserade pÄ enkÀtsvaren.
FastighetsmÀklare - mycket slit och dÄliga villkor?
FastighetsmÀklare har ett rykte att de tjÀnar mycket pengar utan att anstrÀnga sig. StÀmmer detta eller Àr det bara en bild som media skapat? Med den bakgrunden valde vi att titta nÀrmare pÄ vilka lönesystem för fastighetsmÀklare som finns i branschen. Med avgrÀnsning till privatbostadsmarknaden och Stockholm-Uppsala regionen.Syftet Àr att öka kunskapen om olika lönesystem för fastighetsmÀklare pÄ privatbostadsmarknaden.Vi har Àven tittat pÄ hur det fungerar med sjukpenning, förÀldrapenning och a-kassa. Sedan har vi valt att titta pÄ hur en mer traditionell lön ser ut och vilka förmÄner utöver lön som kan förekomma.Vi har genomfört tvÄ intervjuer angÄende hur en traditionell eller ?normal? lön fungerar samt fyra intervjuer med fastighetsmÀklare angÄende lönesystem för fastighetsmÀklare..
Om att m?tas i ber?ttelsen n?r livet ?r sv?rt ? det l?kande narrativet. En litteraturstudie av hur det narrativa f?rh?llningss?ttet behandlas i forskningsartiklar relaterade till h?lso- och sjukv?rdskuratorns psykosociala arbete
I det psykosociala arbetet som h?lso- och sjukv?rdskurator m?ter vi dagligen ber?ttelser fr?n
personer med kroniska sjukdomar i sv?ra situationer vilket g?r forskning kring det narrativa
f?rh?llningss?ttet betydelsefull. Narrativt f?rh?llningss?tt inom h?lso- och sjukv?rden
fokuserar p? att hj?lpa personer ?terta makt och kontroll av sina livsber?ttelser efter att
sjukdom gjort intr?de i deras liv (Silv?n Hagstr?m, 2022). Syftet med studien ?r att genom en
litteraturstudie n? en kunskaps?versikt ?ver hur det narrativa f?rh?llningss?ttet behandlas
inom forskningen i relation till h?lso- och sjukv?rdskuratorns psykosociala arbete med
personer som diagnosticerats med en kronisk sjukdom inom den specialiserade h?lso- och
sjukv?rden.
Rörfonation eller traditionell svensk röstbehandling? : En jÀmförande studie mellan tvÄ olika metoder för röstbehandling
Rörfonation och traditionell svensk röstbehandling Ă€r tvĂ„ av de vanligaste behandlingsalternativen inom svensk röstlogopedi idag. Som forskare Ă€r det viktigt att kontinuerligt utvĂ€rdera de behandlingar som erbjuds för att göra vĂ„rden mer kvalitativ och kostnadseffektiv. Finns det skillnader i behandlingseffekt mellan dessa tvĂ„ röstbehandlingar? Ăr skillnaderna sĂ„ tydliga att det gĂ„r att fastslĂ„ att den ena behandlingen Ă€r att föredra framför den andra?Med analyser av ett patientmaterial, före och efter behandling, i form av akustisk analys, perceptuella bedömningar av en grupp erfarna logopeder samt patienternas sjĂ€lvskattningar syftar föreliggande uppsats till att besvara vad behandlingsformerna har för effekt inom dessa omrĂ„den.Patientmaterialet bestod av totalt 28 patienter varav 23 fullföljde behandling. Tolv av dessa erhöll behandling med rörfonation medan resterande elva patienter erhöll traditionell svensk röstbehandling..