Sök:

Sökresultat:

1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 5 av 89

Fakturahantering företag till företag : En studie kring tvÄ olika tillvÀgagÄngssÀtt (Post&PDF)

Att fakturera Àr nÄgot som alla företag mÄste göra för att tjÀna pengar. Fakturering kan ske pÄ flera olika sÀtt och det finns olika Äsikter vad som Àr att föredra bland företag nÀr det handlar om hantering av fakturor. Teorin menar pÄ att anvÀnda sig av elektroniska faktureringssÀtt Àr mer effektivt Àn fakturering via traditionell post. Syftet med denna forskning var att ta reda pÄ varför företag i Sverige Är 2015 vÀljer att skicka, mottaga och hantera fakturor med post nÀr det finns alternativa metoder som PDF via mail och vad det Àr som gör att företag inte byter frÄn det ena förhÄllningssÀttet till det andra..

Pedagogikens betydelse för elevers matematikinlÀrning i grundskolan : - Montessori jÀmfört med traditionell undervisning

Sammanfattning/ AbstractSyftet med det hÀr examensarbetet och undersökningen Àr att dels ta reda pÄ hur matematikundervisningen ser ut i de olika pedagogikerna montessori jÀmfört med traditionell pedagogik. Dels att undersöka hur matematiklÀrarna undervisar och vad pedagogiken har för betydelse för inlÀrningen i matematik. Samt att undersöka hur noga pedagogikerna följer den nya lÀroplanen. Metoden som valts för att kunna genomföra undersökningen Àr intervjuer med fyra matematiklÀrare pÄ de tvÄ deltagande skolorna. DÀrtill att göra observationer i tvÄ klasser pÄ vardera skolan.

LÀsning - Utveckling och uppföljning

Detta examensarbete handlar om olika lÀsinlÀrningsmodeller och analysinstrument av barns lÀsutveckling med tonvikt pÄ LUS (lÀsutvecklingsschema)..

Kan samisk traditionell kunskap överföras till en ny tid i den samiska förskolan, och i sÄ fall hur?

Det vi med detta arbete vill belysa Àr hur den samiska traditionella kunskapen om naturen som funnits och finns bland samerna som folk kan lyftas in den i en institution som den samiska förskolan. Uppsatsen Àr vÄrt utvecklingsarbete kring traditionell kunskap i naturen som en del i forskningsprojektet ?Gal dat oahppa go stuorrola?. Teorierna som vi lutat oss mot Àr frÄn Mikkel Nils Saras (2004) lÀra om naturen frÄn ett samiskt perspektiv, Asta Baltos (1997) teori om samisk barnsuppfostran samt Linda Smiths (1999) och Rauna Kuokkanens (2000) skrivningar om kolonisering och dekolonisering. Sara har systematiserat och kategoriserat natur utifrÄn ett samiskt perspektiv.

Var ligger sal Skogsdungen? : En jÀmförelse mellan idrottsintegrerad och traditionell undervisning i matematik.

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarVĂ„rt syfte Ă€r att undersöka den traditionella kontra den idrottsintegrerade undervisningens effekt pĂ„ elevers inlĂ€rning i Ă€mnet matematik.·        Är det nĂ„gon skillnad mellan traditionell och idrottsintegrerad undervisning vad det gĂ€ller studieresultat i Ă€mnet matematik?a)      Om det existerar nĂ„gon skillnad hur ser den ut?b)      Hur ser skillnaden mellan könen ut? MetodVi har valt att anvĂ€nda oss av ett kvasiexperiment i fyra skolklasser. TvĂ„ olika matematikmoment undersöktes, Pythagoras sats och statistik, i en cross-over-design. Dessa moment fick eleverna lĂ€ra sig pĂ„ tvĂ„ olika sĂ€tt, dels med traditionell undervisning, dels med idrottsintegrerad undervisning. Datainsamlingen bestod av tvĂ„ förtest, ett i varje moment och sedan jĂ€mfördes elevernas kunskaper i bĂ„da momenten i ett eftertest. ResultatDen idrottsintegrerade och traditionella undervisningen i momentet Pythagoras sats, visade inga betydande skillnader i elevernas resultat, beroende pĂ„ undervisningsstil.I det andra momentet, statistik, fanns en signifikant skillnad i elevernas resultat.

Hur resonerar elever och lÀrare om nÀtmobbning och tradtionell mobbning? : En studie kring hur nÀtmobbning och tradtionell mobbning ses utifrÄn ett lÀrare och elevperspektiv

Studiens syfte Àr att skildra och jÀmföra hur lÀrare och elever resonerar pÄ tvÄ olika mobbningssituationer ? nÀtmobbning och traditionell mobbning och varför dessa perspektiv kan se olika ut. UtifrÄn detta diskuteras vad lÀrare och vuxna har för möjligheter att pÄverka och klarlÀgga mobbning och se det utifrÄn elevernas perspektiv. För att fÄ svar pÄ de frÄgestÀllningar som studien ska besvara Àr tillvÀgagÄngssÀttet en fenomenologisk kvalitativ metod som introduceras med hjÀlp av bilder med fritidspedagoger och elever i Äldrarna 8-12 Är. Resultaten av intervjun Àr att lÀrare inte alltid ser barns perspektiv i frÄga om mobbning utan mer tror sig veta vad som Àr bÀst för eleverna, medan eleverna ville ha mer inflytande i frÄgor som berör deras skolgÄng och att lÀrare ska lyssna mer pÄ deras Äsikter..

Pedagogers möte med media i undervisningen

I och med medias utveckling och förankring i vÄrt samhÀlle har pedagoger i dagens skola inte lÀngre monopol pÄ kunskapsförmedling. Detta examensarbete undersöker hur pedagoger talar om hur de arbetar med media i undervisningen. Undersökningen bygger pÄ 14 stycken kvalitativa intervjuer med pedagoger och elever ifrÄn tvÄ olika skolor i Malmö. Skolorna Àr belÀgna i tvÄ olika stadsdelar varav en av dem Àr prÀglad av mÄngkulturalitet och den andra Àr mer traditionell svenskt homogen. Empirin analyseras utifrÄn Vygotskijs sociokulturella perspektiv samt tidigare forskning som bedrivits kring medias roll i skolan.

VISSERLIGEN S? KAN MAN INTE OPERERA EN S?GVERKSMASKIN, MEN MAN KAN JU LIKSOM G?RA N?GOT F?R DEMOKRATIN. En diskursanalytisk studie om folkh?gskolans roll i det nyliberala samh?llet

In this bachelor's thesis, we investigate the Swedish folk high school?s role in neoliberal society, which is analyzed through the lens of Norman Fairclough's critical discourse theory as well as Erving Goffman's theory of social deviants. The focus of our study has been participants in creative education, such as art, theater and creative writing. Our findings include that participants at folk high schools find great value in their education, both creatively and personally. They note that they have experienced a large amount of personal growth, regarding both openness towards others and higher confidence and their own abilities and identity.

Undersökning kring lÀrares perspektiv pÄ högre undervisning i Second Life

Denna uppsats behandlar lÀrares perspektiv pÄ högre undervisning med Second Life som undervisningsplattform. Second Life (SL) Àr en virtuell vÀrld dÀr olika lÀrosÀten vÀrlden runt har egna ?öar? och bedriver olika former av undervisning. Inledningsvis beskrivs vad SL Àr och hur det kan anvÀndas i undervisningssyfte.HÀr presenteras Àven de frÄgestÀllningar som behandlades, vilka var:?Vilka positiva och negativa aspekter kan lÀrare uppleva vid anvÀndandet av SL som undervisningsplattform?? samt"Hur upplever man som lÀrare i Second Life skillnaderna i förutsÀttningar gentemot traditionell klassrumsundervisning??För att belysa problematiken gjordes litteraturstudier om olika pedagogiska modeller och teorier för undervisning i virtuella vÀrldar, undervisningsformer, bedömning samt olika typer av problem som kan uppstÄ.

?Den Êgte? storskaliga livsmedelsföretaget ? SmÄskaligt producerad med mycket kÀrlek : En studie om hur storskaliga och smÄskaliga livsmedelsföretag framhÀver sin varumÀrkesidentitet.

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur storskaliga och smÄskaliga företag inom den svenska livsmedelsbranschen förmedlar en varumÀrkesidentitet som anspelar pÄ de variabler som Àr typiska för ett smÄskaligt företag. Undersökningen Àmnar studera hur dessa företag framstÀller sin varumÀrkesidentitet utifrÄn variablerna; smÄskalig, hantverksmÀssig, traditionell samt genuin/Àkta. Vidare undersöks om identiteten stÀmmer överens med imagen. Uppsatsen antar en kombination av en kvalitativ och en kvantitativ metodansats.Studien visar sambandet att företagen förmedlar sin varumÀrkesidentitet utifrÄn variablerna; smÄskalig, hantverksmÀssig, traditionell och genuin/Àkta pÄ samma sÀtt, oavsett storlek. Samt kan Àven ett mönster ses i hur variablerna förmedlas, vilket sker genom betoning pÄ historieberÀttande, ursprung och arv..

Kan Motiverande samtal anvÀndas inom tandvÄrden? En litteraturstudie.

Motiverande samtal (Motivational Interviewing, MI) Àr en utbredd metod som anvÀnds vid exempelvis drogberoende, viktminskning och diabetes för att uppnÄ varaktiga beteendeförÀndringar. SÄdana hÀr beteendeförÀndringar Àr önskvÀrda Àven inom tandvÄrden, och syftet med denna litteraturstudie var dÀrför att undersöka om motiverande samtal kan anvÀndas inom vÄrt omrÄde. Sökning i databaserna PubMed, PsycINFO via CSA och Cochrane library resulterade i sex relevanta artiklar: tre av dessa redogjorde för kariesprevention hos smÄ barn, tvÄ behandlade rökavvÀnjning och en av artiklarna studerade tandvÄrdsutnyttjande. Analys av artiklarna indikerar att MI kan ha en ökad kariespreventiv effekt jÀmfört med traditionell munhÀlsoinformation, men angÄende metodens effekt pÄ rökavvÀnjning och tandvÄrdsutnyttjande kan dock inga slutsatser dras. VÄr litteraturstudie visar en tendens mot att MI kan fungera bÀttre Àn traditionell munhÀlsoinformation men fler studier behövs inom Àmnet oral hÀlsa..

Internutbildning via IntranÀt: en studie av tre VolvoÄterförsÀljare

Kompetensutveckling av personalen och internutbildningar har varit ett hett debattÀmne de senaste Ären. Numera Àr Internet/intranÀt och interaktiva sjÀlvstudiekurser ofta ett alternativ till traditionell lÀrarledd utbildning. Vi ville dÀrför undersöka hur lÀrande via intranÀt sker, hur sÄdana internutbildningar upplevs av deltagarna och att försöka ge förslag pÄ hur dessa kan utvecklas ytterligare. För att uppfylla vÄra syften har vi valt att utföra studier hos tre av Volvos ÄterförsÀljare. Volvo har sedan en tid tillbaka en internutbildning som kombinerar lÀrarledda lektioner med sjÀlvstudiekurser via intranÀt.

A comparison of Neo4j and MySQL for a traditional information application

Grafdatabasen och NoSQL-rörelsen har pÄ senaste tid fÄtt mycket uppmÀrksamhet och popularitet. Grafdatabasen har ett rykte om sig att vara snabb och e ektiv för applikationstyper som innehÄller enorma mÀngder data och mÄnga komplexa relationer. Studier undersökta i denna rapport visar att de tidigare utförda experimenten jÀmför databaserna för applikationer som har gynnat grafmodellen. Denna rapport har som syfte att dels undersöka databaserna men Àven att utföra ett experiment. Syftet med experimentet Àr att ta reda pÄ ifall grafdatabasen Neo4j kan ersÀtta relationsdatabasen MySQL för en traditionell informationsapplikation som vanligtvis implementeras med en relationsdatabas. Studiens resultat visar att Neo4j presterar vÀldigt bra vid insÀttning och sökning, dock tar studien upp era faktorer som spelar roll för valet av databas. Bristen av sÀkerhet och stöd Àr sÄdana faktorer som gör att relationsdatabasen kan vara det optimala valet för en traditionell informationsapplikation..

Konservering av förgyllning- syntetiska polymerer som alternativ

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Konservatorprogrammet15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:44.

Bollspel, för vem? : En studie om elevers fysiska intensitet under bollspel i idrott och hÀlsa undervisningen

Syftet med denna studie var att se om en undervisning uppbyggd av bollekar kunde öka den fysiska intensiteten hos elever under idrott och hÀlsa lektionerna i jÀmförelse med en traditionell bollsportsundervisning. Fokusen i denna potentiella förÀndring lÄg pÄ hur elever utan en föreningsidrottsligbakgrund inom bollsport pÄverkades. I studien anvÀndes ett testbatteri bestÄende av pedometer och pulsmÀtare för att kunna uppmÀta elevernas fysiska intensitet under en idrottslektion i tre klasser pÄ tvÄ olika skolor. Lektionen Àr uppdelad i tvÄ aktiviteter dÀr den ena Àr en traditionell basketbollmatch och den andra en egentillverkad bollek vid namn attackboll. Dessa har jÀmförts med hjÀlp av antalet steg samt de pulskurvor klockorna som eleverna bar under lektionen genererade.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->