Sök:

Lärarnas undervisning - både traditionell och
processorienterad

en studie av gymnasielärares
skrivundervisning i ämnet svenska


Syftet med vårt arbete var att ta reda på hur lärare arbetar med skrivundervisning i ämnet svenska vid gymnasiet. Genom detta ville vi kunna beskriva huruvida lärarens skrivundervisning kunde jämställas med en traditionell- eller processorienterad skrivträning. Dessutom ville vi skapa förståelse för vad som ligger till grund för lärarnas val av skrivundervisningssätt. För att kunna beskriva olika sätt att se på skrivundervisning har vi i den teoretiska bakgrunden beskrivit den forskning som är aktuell för vårt arbete. Vi har även beskrivit teorier om skrivande och lärande. För att sedan ta reda på hur lärarna arbetar med skrivundervisning har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex svensklärare vid gymnasiet. Resultatet av vår undersökning visar att lärarnas undervisning innehåller både likheter och skillnader vad gäller innehåll, upplägg och genomförande. Därtill kan lärarnas skrivundervisning kategoriseras som både traditionell och processorienterad. Det som ligger till grund för lärarnas undervisning har sina rötter i skolans och lärarens skrivtraditioner, skolans möjliggörande av ett ämnessamarbete, lärarens kunskapssyn, lärarens utbildning och skolans styrdokument.

Författare

Theres Brännmark Anne Hjorth-Rova

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..