Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 35 av 76

Transkription för gitarr och luta genom tiderna - Dess roll och utveckling

According to tradition transcribed music is an important part of the repertoar for the classical guitar. Baroque music as well as compositions from the Spanish national romantic era are the two most important sources for transcriptions. My research is aimed at finding answers concerning the relevance of transcribing as well as playing different styles of music on the guitar. Are there any basic rules how these transcriptions should be made? I have chosen to take a closer look at the music of J S Bach as a representative of the baroque period because of the great legacy of his music being played on guitar and lute.

Styrning och effektivitet i kommunal verksamhet: en fallstudie av Barn- och utbildningsnÀmnden i PiteÄ Kommun

Den kommunala verksamheten har genom sin storlek och sitt uppdrag en betydande roll för den svenska ekonomin och vÀlfÀrden. Verksamheten beskylls dock ofta för att vara ineffektiv och en effektivitetsökning har dÀrför lÀnge varit efterfrÄgad och föremÄl för debatt. I grunden Àr detta en frÄga om organisationens styrning och vi fann det dÀrför intressant att undersöka hur styrningen sker. VÄrt syfte med studien var att beskriva vilka styrmedel som anvÀnds, varför de valts samt hur uppföljning sker. Vi ville sÀrskilt belysa frÄgan om effektivitet beaktas vid valet av styrmedel.

Kompositionsprocessens förutsÀttningar : en jÀmförelse mellan tvÄ traditioner

Underso?kningens syfte a?r att belysa skillnader och likheter i synen pa? kompositionsprocesser mellan tva? traditioner: konstmusik och afroamerikansk. Fo?r att na? fram till detta syfte har fyra komponerande musikho?gskolestudenter intervjuats i en semistrukturerad kvalitativ intervju. Intervjumaterialet har sedan tolkats och analyserats med hja?lp av ett teoretiskt ramverk, besta?ende av teman ro?rande kompositionsprocessens fo?rutsa?ttningar.

"etymologiskt uttytt: frÀlst." En studie av det religiösa vittnesbördet i Majken Johanssons sextiotalsdikt

The purpose of this thesis is to examine the religious testimony in the following works of the Swedish poet Majken Johansson (1930-1993): Liksom överlÀmnad (1965), Omtal (1969) and FrÄn Magdala. Fragment ur en sjÀlvbiografi (1972). A part of the purpose is also to investigate how Johansson phrases this testimony using a contemporary aesthetics. The thesis also studies how her works were received by the contemporary critics. The result shows that they tended to deprecate Johansson?s religiosity but were generally appreciative when it came to her poems.

Varför sagostund? Sagostundsverksamheten pÄ folkbibliotek igÄr och idag.

The purpose of this Masters thesis is to investigate the reasons for public libraries to have story-time today and also the reasons for story-time at the public library historically in Sweden. Why is the phenomenon of story-time still existing at public libraries today? The study is based on a questionnaire that was sent to childrens librarians in the VÀstra Götaland region. The material collected in this questionnaire was put together and resulted in six different categories showing the libraries purposes and thoughts of their story-time activities. The categories were: cultural heritage/tradition, joy of reading, language and imagination, library visits, storytelling and mutual experience.

StjÀlpa eller hjÀlpa? : En undersökning om yrkesverksamma lÀrares instÀllning till lÀxor

Purpose: The purpose of this work is to investigate teachers' professional attitude to homework as a method. The study will also provide answers to the purpose for which the homeworks are used in teaching and if the individual circumstances and needs are met by this method.Method: Qualitative research was conducted through interviews with four teachers from three different schools. In addition, published surveys were used in support of reasoning.Results: Neither the curriculum or the syllabus mentions homework. There are no directives for how much time should be dispensed with and the extent of a homework should be. In teacher training literature the homework is not discussed.

Fetma : en undersökning av hÀlsoproblemet fetma ca 1970-1985

Under det senaste Äret har det friskt debatterats om svensk folklig kultur och inte minst folkmusikens traditioner; debatten initierades vid manifestationer, som vÀcktes under hösten 2010, mot presentationen av Sverigedemokraternas frÀmlingsfientliga Äsikter rörande den svenska kulturen.Uppsatsen redovisar hur debatten mellan folkmusiken och Sverigedemokraterna förts i media och vad SD:s vilja att vÀrna folkkulturen skulle tÀnkas leda till. I texten tas det upp olika exempel som i sig stÀller frÄgor om vad ?svenskhet? innebÀr och om traditioner skall konserveras eller kunna förÀndras. UtifrÄn artiklar och uttalanden i olika medier redovisas de Äsikter som yttrats, frÀmst koncentrerat pÄ fyra folkmusikmagasin: Folkmusik & Dans, Hembygden, Lira Musikmagasin och Spelmannen.Studien visar att begrepp, som exempelvis ?folksjÀl? och ?tradition?, har med tiden bytt innebörd.

Den teoretiska utmaningen - En undersökning om nyinstitutionalismens (o)förmÄga att förklara förÀndring.

This thesis aims to examine the possibility of understanding social change by using new institutionalism approaches on a specific case, The case, which describes the implementation of new public management reform in the Swedish health care system, is analysed from two separate new institutionalismperspectives; the tool perspective and the symbol perspective. These approaches differ from one another in the sense that the first relies on a rational choice ontology, while the latter rather refers to a sociological tradition. In the analysis, causal explanations as well as aim related explanations are presented. Formative moments such as economic stagnation, non-socialist governments and ideological isomorfism are presented as important factors behind the reformation. By using the tool perspective, the motives of the idea spreading and reformation of the Swedish health care system, are connected to a strictly rationalbasis such as cost efficiency and quality improvements.

Barnmorskors erfarenheter och handlÀggande av gravida kvinnor med uppvisad vaginalsmÀrta : en enkÀtstudie

Denna studie handlar om att skapa en fördjupad förstÄelse för hur lÀrarna i idrott och hÀlsa undervisar, bedömer och betygsÀtter elever i gymnasieskolans idrott och hÀlsas friluftsliv. Den enskilda lÀrarens definition av begreppet friluftsliv och hur lÀrare i dagens skolor definierar idrott och hÀlsas friluftsliv utifrÄn styrdokumenten redovisas Àven. Metoden som ligger till grund för studien Àr en kvalitativ undersökning. Undersökningen har gjorts med hjÀlp av intervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ sex olika skolor i nÀrliggande lÀn. Vad som framkommer Àr att det finns otydligheter i styrdokumenten och att detta skapar stora tolkningsmöjligheter för den enskilda lÀraren.

LĂ€roboksstyrd undervisning i matematik - en litteraturstudie

Den hÀr uppsatsen Àr en litteraturstudie vars syfte Àr att ge en inblick i lÀroboksstyrd undervisning i matematik sett ur ett lÀrarperspektiv. FrÄgestÀllningarna behandlar hur mycket och pÄ vilket sÀtt lÀroboken anvÀnds i matematikundervisningen i grundskolan samt vilka skÀl som lyfts fram i litteraturen för att anvÀnda lÀrobokstyrd undervisning.Resultatet visar att lÀrobokstyrd undervisning Àr mycket vanlig undervisningsmetod som anvÀnds i matematikundervisningen i grundskolan. LÀroboken anvÀnds för att enkelt kunna nivÄgruppera eleverna, för att underlÀtta för lÀrarens planering, som en lÀrare, som en garanti att lÀro- och kursplanens mÄl uppnÄs, som en uppslagsbok och att eleverna kan arbeta sjÀlvstÀndigt. De argument som lyfts fram i litteraturen för lÀroboksstyrd undervisning Àr att den undervisningsformen har en tradition, Àr tidsbesparande för bland annat nyutexaminerade lÀrare samt att matematikÀmnet Àr hierarkiskt uppbyggt. Ytterligare argument för lÀrobokstyrd undervisning Àr att den ger undervisningen struktur, lÀroboken innehÄller differentierade uppgifter samt Àr en idéspridare för nya metoder.Uppsatsens resultat visar flera fördelar med lÀroboksstyrd undervisning.

Vargens vÀrde. UpplevelsevÀrden av vargen och vargjakten i media under licensjakten 2010

This thesis examines the experience value of the wolf and wolf hunting presented in mediaduring December 17, 2009-Feruary 15, 2010. I analyze news articles, editorials and letters tothe editor in three newspapers. In order to investigate the experience value of the wolf and thewolf hunt, I have with inspiration from a model employed in the assessment of experiencevalue of tangible cultural heritage, developed a model which I use to analyze the mediamaterial according to the criteria of aesthetic value, identity value, value of tradition andsymbolic value. In order to analyze the results of the analyze, I employ experimental andsociocultural theory and method, which means that I assume the experiences of the wolf andthe wolf hunt as related to a social and cultural perspective that partly depends on how weidentify ourselves and what kind of experiences and understandings we have of the landscapeand large carnivores. Since media affects how we perceive our surroundings and the wolfhunting attracted much attention in media, I found it interesting to examine how the wolf andthe wolf hunt were displayed in news articles and letters to the editor.

Lojalitet och representation - Svenska statsrÄdsrollens tolkningsdilemman

The appointing of Swedish governmental officials has gone through a dramatic change the last nine years. The tradition of officials appointed due to their political experience has been traded against the appointing of experts. In this study I ask questions about this new way of appointing representatives effects how these officials interpret their role. An official that who has never been in the party before appointed, obviously cannot consider the principal of party. With the theoretical approach of normative representation theory (representational style) I perform case studies that shows some change.

D'une maniÚre élégante Français : JÀmförelse mellan fransk flöjtestetik frÄn sekelskiftet 1900 och modern flöjtestetik, belyst genom interpretation av Romance ur Suite Op. 34 av Widor

Syftet med föreliggande uppsats Àr att definiera begreppet fransk flöjtestetik. Arbetet berör hur den tradition som förknippas med Conservatoire de Paris har vuxit fram och hur den hÄllits vid liv. Arbetet innefattar nÄgra av de mer kÀnda flöjtister som verkade vid Conservatoire de Paris och vilken influens de hade pÄ musiklivet i Frankrike under 1800-talet. Flöjtens utveckling under 1700 och 1800-talet tÀcks Àven in och visar vilka följder det kan ha haft pÄ de rÄdande flöjtistiska ideal. Den konstnÀrliga delen i arbetet inbegriper jÀmförelse mellan tvÄ olika klangliga ideal och vilken effekt det kan ha pÄ musiken.

Detta Àr inte Afrika - VÀstafrikanska undervisningsmetoder i Sverige

Title: This is not Africa - West African teaching methods in Sweden. This is a work of "translation". The study started with a musical journey to Guinea, West Africa. It was a field study where I had the opportunity to open my senses towards another culture and another kind of music. I found another learning tradition and decided to try to bring it with me back to Sweden, into the Swedish school system.

Varför Àr inte omvÄrdnadshandledning mer etablerad i vÄrden?

Trots att omvÄrdnadshandledningens goda effekter pÄ vÄrden har dokumenterats och trots att sjuksköterskestuderade har lÀrt sig metoden pÄ Malmö högskola sedan 1993 upplevde författarna under sin verksamhetsförlagda praktik att metoden inte etablerats ute pÄ avdelningarna. Syftet med studien var att kartlÀgga huruvida omvÄrdnadshandledning bedrivs pÄ kirurgiska kliniker pÄ ett sjukhus i södra Sverige, samt i de fall det inte görs, undersöka vilken orsaken till detta Àr utifrÄn verksamma sjuksköterskors uppfattning. Studien Àr kvalitativ och metoden för datainsamling var semistrukturerade intervjuer med 10 sjuksköterskor som var verksamma pÄ kirurgiska kliniker. Som analysmetod anvÀndes en modifierad version av Burnards (1991) innehÄllsanalys. Vid analysen framkom följande kategorier: Brist pÄ tid och ekonomiska resurser, bristande behov, aspekter relaterade till kultur och tradition, brister i organisation och funktion, negativ instÀllning sedan studietiden pÄ Malmö högskola, har haft omvÄrdnadshandledning pÄ avdelningen som inte fungerade, att vara nyutexaminerad sjuksköterska, okunskap om omvÄrdnadshandledning samt konfliktrÀdsla.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->