Kompositionsprocessens förutsättningar
en jämförelse mellan två traditioner
Underso?kningens syfte a?r att belysa skillnader och likheter i synen pa? kompositionsprocesser mellan tva? traditioner: konstmusik och afroamerikansk. Fo?r att na? fram till detta syfte har fyra komponerande musikho?gskolestudenter intervjuats i en semistrukturerad kvalitativ intervju. Intervjumaterialet har sedan tolkats och analyserats med hja?lp av ett teoretiskt ramverk, besta?ende av teman ro?rande kompositionsprocessens fo?rutsa?ttningar. Utifra?n underso?kningens resultat kan de ba?da traditionernas olika kompositionella fo?rutsa?ttningar uttryckas i ett antal, mer eller mindre, dikotomiska motsatspar: ka?nsla och tanke, intuition och logik, del och helhet, ho?rsel och syn, musikinstrument och penna, inspelning och noter, samt tillsammans med andra och ensam. Fo?r att fo?rtydliga dessa motsatspar, sa? ho?r det fo?rsta ordet i alla par till den afroamerikanska traditionen, och det andra till den konstmusikaliska. Likheter och gemensamma na?mnare mellan traditionerna a?r stolthet, ett frihetsbehov samt en specialiserad vokabula?r fo?r ba?de mentalt och fysiskt skissande. Ytterligare likheter a?r att olika inre drivkrafter och va?rt sociala liv och omgivning motiverar till komposition, samt en tro pa? att alla kan vara kreativa.