
Sökresultat:
876 Uppsatser om Tillämpad och experimentell psykologi - Sida 55 av 59
Immunologiska mekanismer i patogenesen vid kronisk exacerbativ uveit hos hÀst
Kronisk exacerbativ uveit (ERU) Àr en av de vanligare ögonsjukdomarna hos hÀst och drabbar hÀstnÀringen svÄrt. Det Àr idag accepterat att sjukdomen Àr immunologiskt medierad och syftet med denna litteraturstudie Àr att klargöra de immunologiska mekanismer som ligger bakom sjukdomsförloppet. Detta genom att utreda vad som inducerar uveit och hur Äterfall av uveit uppkommer samt de autoimmuna mekanismer som Àr aktiva vid sjukdomen. Grundbulten i ett friskt öga Àr dess upprÀtthÄllande av ett immunprivilegium dÄ en inflammation skulle kunna förstöra strukturer som inte kan repareras igen. Om de barriÀrer som upprÀtthÄller ögats immunstatus bryts tillÄts immunförsvarceller nÄ ögats strukturer, nÄgot som observeras vid ERU.
Drama & vÀgledning : Metoder som speglar livet
This study illustrates how drama methods and career counselling might interact. The aim is to investigate whether drama methods can enhance career counselling methods. Drama is here defined as an umbrella term that includes all forms of action methods used in psychology and education.A literature survey was carried out in parallel with qualitative research interviews. Three professional drama leaders were interviewed separately. This was followed by a group interview with five upper secondary school students, who had all taken a course in drama with a focus on personal development.The findings show that there are common and consistent goals and values between drama and career counselling.
Calliditas : ett arbete om elevers utveckling av den metakognitiva förmÄgan
Studiens syfte Àr att undersöka nÀr elever i grundskolan kan tillgodogöra sig sin metakognitiva förmÄga och att belysa vilka fÀrdigheter som behövs utvecklas i denna process. Den empiriska undersökningen avsÄg att besvara syftet utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar som följer: NÀr i sin fysiologiska och psykologiska utveckling kan elever anvÀnda sin metakognitiva förmÄga och kan pedagoger pÄverka sÄ att elevers metakognitiva förmÄga utvecklas? Hur i sÄ fall? En kvalitativ undersökning i form av intervjuer anvÀndes och totalt djupintervjuades fem speciallister inom omrÄdena neurofysiologi, psykologi och pedagogik. Utöver detta intervjuades 4 pedagoger angÄende hur de arbetar med utvecklandet av den metakognitiva förmÄgan hos eleverna. Detta sammankopplades sedan med litteratur och aktuell forskning inom ovan nÀmnda omrÄden.
Ungdomars konsumtionsval
Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att ta reda pÄ hur ?tweens? (barn i Äldern 8-12 Är) samt ungdomar i Äldern 18-22 Är vÀljer sina varor och vad det Àr som faktiskt pÄverkar deras val. Syftet Àr Àven att jÀmföra de bÄda mÄlgrupperna för att kunna se vilka skillnaderna Àr. Metod: Vi har valt att arbeta utifrÄn en kvalitativ ansats dÄ vi har för avsikt att se till helheten och sammanhanget i det vi undersöker och inte till problemets specifika delar. Vi vill Àven skaffa oss en bredare och djupare kunskap om det specifika Àmnet Àn vad som möjliggörs genom en kvantitativ ansats.
Förardistraktion: en studie av metoden Lane Change Test
Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan mÀta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och om metoden kan anvÀndas för att avgöra nÀr anvÀndning av ett system i fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts pÄ Scania CV AB i SödertÀlje. Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen, vilket innebÀr att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan frÄn fordonsindustrin Àr att kunna mÀta distraktion som ett system alstrar, för att försÀkra sig om att de system som förs in i fordonet inte Àr trafikfarliga. En metod för att mÀta förardistraktion Àr LCT, som Àr under utveckling och utreds för att bli en standard.
Möjligheter och hinder ?En studie om förskollÀrares arbete med stora barngrupper
Karlsson, A., & Magnusson, T. (2013). Möjligheter och hinder ?En studie om förskollÀrares arbete med stora barngrupper. Examensarbete i pedagogik.
Spelar lÀraren nÄgon roll? InstrumentallÀrares berÀttelser om sin musikundervisning
Title: Does the teacher play any role? Instrumental music teacher's stories about their music teaching.This paper focuses on how instrumental music teachers describe their own significance for- and relationship to the pupils and if the teacher-pupil relationship has any significance for the pupil's success in music learning. How important are the teachers? What kind of teaching behaviours do the teachers emphasize in their telling? The theoretical background is psychology and educational theory. My research method is qualitative, particularly interviews.
Duktig flicka? En studie av nio yrkesarbetande kvinnor ur ett genusperspektiv
Min utgÄngspunkt för uppsatsen var fenomenet duktig flicka. Orsakerna, upptÀckten, förstÄelsen och konsekvenserna av fenomenet har genom tidigare forskning inom bland annat sociologi, psykologi och arbetsvetenskap sökt hÀrledas till exempelvis kvinnor och mÀns olika uppfostran, nationell politik och organisationsstrukturer. I samband med dessa studier har begreppet duktig flicka ofta efterföljts av ord med negativ klang som exempelvis "-syndromet". Detta "pessimistiska" angreppssÀtt gentemot begreppet samklingade inte med min utgÄngspunkt. Jag lyfte fram alternativa sÀtt att förstÄ fenomenet duktig flicka och fokus lÄg pÄ genusaspekten.
Automatisk genreklassifikation : en experimentell studie
This thesis aims at examining to what extent a few, algorithmically very easily extractable document features can be used to classify electronic documents according to genre. A set of experiments is therefore carried out, using only 11 such simple features in an attempt to classify 84 documents belonging to electronic academic journals into three manually identified genres: table of contents, article, and review. The 11 features are also divided into three sets, containing metrics of words and sentences; punctuation marks; and URL links, respectively. The performance when using these sets of features is then measured with regard to classification accuracy, using a k-NN classifier, four different values of k (1, 3, 5, 7), and both leave-one-out and 10-fold cross-validation. Best results are achieved when using all three feature sets (i.e.
SprÄkkÀnsla : En studie om sprÄkreflektion, sprÄkuppfattning och sprÄkbruk i skrift hos en grupp sprÄkbrukare
Denna uppsats undersöker hur den skriftliga sprÄkkÀnslan manifesterar sig hos en grupp sprÄkbrukare. Syftet Àr att studera om den anvÀnda metoden i studien Àr gÄngbar för att kunna ge en inblick i begreppet sprÄkkÀnsla. Som utgÄngspunkt för begreppet stÄr Margareta Westmans uppdelning av sprÄkkÀnslan i tre nivÄer, vilket bildar det tredelade normbegreppet, som innefattar hur man anser att man borde skriva, hur man uppfattar att man skriver och hur man faktiskt skriver. Den övergripande frÄgestÀllningen i uppsatsen Àr: Vad kan studien sÀga om sprÄkkÀnslan hos informanterna? Uppsatsen omfattar tvÄ delstudier som utgÄr frÄn kvalitativ respektive kvantitativ metodik.
Mellan det sÀkra och det osÀkra : en problematisering av evidensbasering i socialt arbete ur ett internationellt perspektiv
Uppsatsens syfte Ă€r att ge en överblick av EBP (Evidence Based-Practice) i socialt arbete och beskriva de mest centrala frĂ„gorna kring EBP i litteraturen. Den anvĂ€nda metoden Ă€r en systematisk litteraturstudie som utgĂ„tt frĂ„n sökningar i British Journal Of Social Work och databasen Libris. Ăvergripande frĂ„gor som berörs handlar om vad EBP Ă€r, dess metod, spridning av EBP och dess tillĂ€mpning. Resultatet visar att EBP:s framvĂ€xt utifrĂ„n dess ideologiska egenskaper passar bra in i neoliberal ideologi. EBP kan utifrĂ„n detta ses som en samling innovationer som den neoliberala ideologin bedömer som lĂ€mpliga att implementera i socialt arbete.
Bildtolkning som metod : med syfte att visualisera genusperspektivet
Arbetets syfte Àr att undersöka hur bildtolkning fungerar som metod för att nÄ insikt i ungdomars tankar kring jÀmstÀlldhet, feminism och genus. Jag Àr ocksÄ intresserad av hur bilder kan anvÀndas i undervisning utanför bildÀmnet, hur bilder kan anvÀndas som en visuell presentation till ett perspektiv eller begrepp, hÀr till det feministiska perspektivet och genusbegreppet. TillfÀlle att undersöka detta dök upp genom samtal med en lÀrarstudent som genomförde sin Àmnespraktik i psykologi men Àven undervisade tvÄ klasser i det Àmne som kallas livskunskap och idag undervisas pÄ vissa skolor. Kursens mÄl Àr bland annat att ta upp genusrelaterade frÄgor. 53 elever har genom en enkÀt med öppna svarsalternativ tolkat en bild med feministiska tolkningsmöjligheter.
Stadsplanering med fokus pa? ma?nniskan - En studie med fyra utga?ngspunkter i att tolka och fa?nga upp ma?nniskans fo?rva?ntningar
Jag har valt att studera fyra olika samtida sa?tt att fa?nga upp ma?nskliga
fo?rva?ntningar i staden. Jag studerar varje angrepps- sa?tt genom att utfo?ra
litteraturstudier, studera ett exempel och intervjua en person.
Syftet a?r att fo?ra en diskussion. De fyra angreppssa?tten a?r inte en
definition av ?Stadsplanering med fokus pa? ma?nniskan? utan fyra nedslag i en
diskussion kring hur man kan fo?regripa ma?nskliga fo?rva?ntningar inom a?mnet
fysisk planering.
Mentorskap i grundskolan : TvÄ mentorers och tvÄ adepters erfarenheter.
Dahlqvist, Jeanette & Jansson, Sandra (2007): Mentorskap i grundskolan. TvÄ mentorers och tvÄ adepters erfarenheter. Examensarbete i didaktik. LÀrarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi.
FrÄn Arenan till Arbetsplatsen : Om tidigare elitidrottares karriÀromstÀllning till annat arbete
Background for the research problems: Small companies are very important for the economic stability and development, something which the economic crises in recent years have underlined. Therefore it?s important to minimize administrative costs for smaller companies and also in other ways facilitate their further development. For these reasons accounting has been simplified and auditing abolished for smaller companies in many countries. In Sweden auditing for small companies was abolished nearly three years ago.