Sök:

Förardistraktion

en studie av metoden Lane Change Test


Detta projekt syftar till att utreda om metoden Lane Change Test (LCT) kan mäta hur förare distraheras av att utföra andra uppgifter under körning och om metoden kan användas för att avgöra när användning av ett system i fordonet under körning blir trafikfarlig. Projektet har utförts på Scania CV AB i Södertälje. Förarmiljön blir allt mer komplex och mer teknologi plockas in i fordonen, vilket innebär att risken ökar för att föraren distraheras. En önskan från fordonsindustrin är att kunna mäta distraktion som ett system alstrar, för att försäkra sig om att de system som förs in i fordonet inte är trafikfarliga. En metod för att mäta förardistraktion är LCT, som är under utveckling och utreds för att bli en standard. Metoden använder en enkel körsimulator, som är framtagen av DaimlerChrysler. Mjukvaran till simulatorn är en visuell simulering av en rak trefilig väg. Till denna kopplas PC-ratt och -pedaler. Samtidigt som försökspersonen kör får han/hon instruktioner i form av skyltar längs vägen om att byta fil. Under tiden som detta pågår utförs en andra uppgift. Mätning görs av hur filbytet går till och hur försökspersonen kör mellan filbytena, detta jämförs sedan med en normativ modell. För att kvantifiera distraktionsnivån som en andra uppgift orsakar jämförs körning då en sekundäruppgift utförs med bara körning. Skillnaden representerar distraktionsnivån som sekundäruppgiften alstrar i LCT. I projektet görs litteraturstudier om bland annat köruppgiften och förardistraktion. Metoden utvärderas i två tester, där bland annat ett framtaget gränssnitt testas. Distraktion är ett komplext problem och körprestationen för en distraherad förare påverkas på många sätt. LCT mäter inte alla dessa faktorer, men mäter ändå viss distraktion. Metoden är attraktiv då det är enkelt att utföra tester med den och resultaten är enkla att analysera. Kanske förenklar metoden verkligheten för mycket, men den kan ändå användas för att avgöra vilket av två system som minst distraherar den körliknande uppgiften i LCT. Metoden säger däremot inte hur mycket ett system distraherar i verkligheten och det är därför svårt att avgöra när ett system blir trafikfarligt. Mer studier av metoden bör göras för att validera den, ta reda på om den kan mäta alla typer av distraktion och om den körliknande uppgiften liknar verklig körning i tillräcklig grad.

Författare

Kerstin Lundberg Anna Strålin

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..