Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 40 av 73

HÄll dig pÄ 25 meters avstÄnd! : En kvalitativ studie om sex lÀrares övervÀganden vid konflikthantering i skolans tidiga Äldrar

 In this study were six respondents included, the study is a qualitative study, where unstructured interviews on the basis of a Case has been implemented. The study handles what previous research has handled about how to handle conflicts. Wahlström (2005) writes that conflicts is a part of life, required that we live in a social community. Conflicts are an essential part of social contexts, conflicts are also a movable process between people and there are always conflicts between people when all individuals have different wills, goals and ideas. The result shows that the strategies that are most common in this study is individual deliberations, class discussions or group deliberations.

Omprövning av trafikskadeersÀttning - ny praxis frÄn HD

De senaste Ären har rÀtten till omprövning av skadestÄnd enligt 5 kap 5 § SkL varit nÄgot oklar. Möjligheten till omprövning förutsÀtter att en vÀsentlig Àndring intrÀffat i den skadelidandes förhÄllanden som inte gÄtt att förutse vid tiden för bestÀmmandet av ersÀttningen. I artiklar och doktrin har framförallt uppfattningar till förmÄn för försÀkringsbolagen framförts. Det var dÀrför med viss förvÄning som Högsta domstolen i december 2008 prövade tvÄ fall dÀr skadelidande begÀrde omprövning av sin livrÀnta pÄ grund av en vÀsentlig Àndring. Det var fall dÀr förutsÀttningarna förÀndrats mot de förhÄllanden som rÄdde vid tidpunkten för avtalet mellan försÀkringsbolaget och den skadelidande.

Inkubatorer & NTBFs : Vilken roll har inkubatorer för utvecklingen av NTBFs

Uppsatsen syftar till att undersöka vilken roll inkubatorer har vad avser att underlÀtta startandet av unga teknikbolag (NTBFs) samt understödja deras tillvÀxt. Genomförandet av undersökningen sker genom att partiellt replikera tillvÀgagÄngssÀttet av en undersökning som under 2004 utfördes i Finland. Undersökningens ansats bygger pÄ sÄvÀl kvantitativ som kvalitativ metod. Uppsatsens huvudsakliga teori utgörs av undersökningens finska förlaga. Empirin bestÄr av telefonintervjuer med 18 företrÀdare för NTBFs verksamma i svenska inkubatorer.

Annonseringen om djupfrysningen. Produkter, mÄlgrupper och budskap i ICA-tidningens och Vi-tidningens annonser under djupfrysningens tidiga Är.

Syftet med studien Àr att undersöka vilka förutsÀttningar tre skolors pedagoger har för arbetet med sÀrskilda behov. Detta med utgÄngspunkt i lÀrares, specialpedagogers/elevassistent och rektorers förhÄllningssÀtt till barn i behov av sÀrskilt stöd. I forskningsarbetet synliggörs det specialpedagogiska arbetet, men ocksÄ den kunskap som finns i relation till barn i behov av sÀrskilt stöd, rÀttigheter och skyldigheter mellan skola och individ. VÄr studie har tre forskningsfrÄgor som i sin tur ligger som grund i studien och inför insamlingen av arbetsstoff. Genom kvalitativa intervjuer samlade vi kunskap om pedagogers vardagsarbete.

Ett lustfyllt lÀrande dÀr inga stjÀrnögon slÀcks : hur sju lÀrare arbetar med den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen med inspiration tagen frÄn Arne Tragetons teori om Att skriva sig till lÀsning

The purpose of this study was to examine how teachers practice Arne Tragetons theory of using computers as the first writing instrument in reading and writing development. We wanted to clarify how the work from using Tragetons theory was applied while investigating if and how other methods of reading and writing instruction were used. Our interest lays in how the teachers accomplished the knowledge of this theory and also how the choice of this approach came about. To investigate this we used interviews with a qualitative nature, where seven active teachers were interviewed. They worked in three different schools in years one to three, they were all women and had various long experiences of work on the computer writing tools.

"Det opraktiska Àr det enda praktiska i lÀngden" Om lÀrande lÀrare

Det opraktiska Àr det enda praktiska i lÀngden syftar till att ge en bild av vad och hur lÀrare tÀnker kring lÀrande i allmÀnhet och sitt eget lÀrande i synnerhet. UtgÄngspunkten för undersökningen var en uppdragsutbildning i form av en 10-poÀngskurs, i vilken 134 lÀrare deltagit. Med hjÀlp av en enkÀt, som besvarades av 123 av dessa och sju samtal i lika mÄnga pargrupper, skapades ett material, som hÀr presenteras som en tematisk berÀttelse. LÀrarna utgÄr frÄn sin vardag och sin undervisning och exemplifierar sina tankar om lÀrande och sina pedagogiska credon med utförliga exempel eller berÀttelser. De ser att de finns i en lÀrande organisation, i vilket arbetslaget utgör bÄde möjligheter och hinder.

Arbetsmiljö i byggprocessen : ÖverlĂ€mning av arbetsmiljöarbetet vid vĂ€gproduktion

För att utbytet av arbetsmiljöarbetet ska bli sĂ„ stort som möjligt Ă€r det viktigt att överlĂ€mning och kommunikation mellan projektering och produktion sker pĂ„ ett bra sĂ€tt. Förberedande arbete blir, om det inte implementeras i produktionsfasen, helt utan vĂ€rde. Även Ă„terkoppling frĂ„n produktion till projekteringen Ă€r en av nyckelfaktorerna för ett lyckat arbetsmiljöarbete. Syftet med examensarbetet Ă€r att ge förslag pĂ„ Ă„tgĂ€rder för att förbĂ€ttra kommunikationen avseende arbetsmiljöarbetet mellan projektering och produktion samt att undersöka eventuella skillnader i arbetsmiljöarbetet mellan olika entreprenadformer. För att genomföra studien anvĂ€ndes intervjuer och litteraturstudie som metod.

"Har ni nÄgot överhuvudtaget som jag kan Àta?" : Att ha ett barn med dubbeldiagnosen celiaki-diabetes: förÀldrars upplevelser av kosten.

Bakgrund Prevalensen hos barn med diabetes typ I och den samtidiga förekomsten av celiaki varierar i studier mellan 2,4-16,4 %. Celiaki och diabetes typ I krÀver bÄda en noggrant kontrollerad kost. Det tycks finnas fÄ studier som undersöker hur kombinationen av de tvÄ olika kosterna fungerar i praktiken. Syfte Att utforska hur förÀldrar till barn med dubbeldiagnosen celiaki-diabetes upplever att kosten fungerar. Metod En kvalitativ metod anvÀndes i form av skrivna berÀttelser, insamlade via ett webbaserat formulÀr.

Introducera TAKK med GAKK i förskolan : En webbsida för pedagoger i förskolan: Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation tillsammans med grafisk alternativ och kompletterande kommunikation för barn i Äldrarna 1-3Är

Sammanfattning:Den framtagna produkten Àr i form av en webbsida. Webbsidan ser vi som ett verktyg riktat till pedagoger som vill introducera tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) tillsammans med grafiskt bildstöd som alternativ och kompletterande kommunikation (GAKK) i förskolan för barn i Äldrarna 1-3 Är. ArbetssÀtten gynnar barns tidiga kommunikation och talsprÄksutveckling men anvÀnds idag primÀrt som en metod först dÄ ett barn uppfattas vara i behov av ett alternativt sprÄk, som t.ex. nÀr en sprÄkstörning eller ett annat handikapp upptÀckts. VÄrt syfte med produkten Àr dÀrför att den ska visa att TAKK, tillsammans med GAKK, kan anvÀndas för alla yngre barn som ett stöd för kommunikation och för utveckling av deras talade sprÄk.

TrÀdrötter i skelettjord : en fallstudie i Stockholm

Skelettjord Àr framtagen för att fungera som en rotvÀnlig vÀgöverbyggnad dÀr det Àr omöjligt att pÄ annat sÀtt ge trÀden en godtagbar jordvolym. Trottoarer och parkerings-ytor dÀr planteringsutrymmet Àr begrÀnsat och kravet pÄ bÀrighet stort, Àr exempel pÄ ytor dÀr skelettjord kan ge trÀd en ökad jordvolym samtidigt som trafiklasterna tas upp av skelettmaterialet. I Stockholm har skelettjord anvÀnts sedan mitten av 1990-talet och för att följa upp resultatet gjordes det under 2005-2006 vitalitetsbedömningar av trÀden i ett antal av de tidiga anlÀggningarna. De undersökta trÀden varierade i vitalitet och tillvÀxt och en slutsats var att det behövdes studier av rotutvecklingen i de berörda skelettjordarna. I detta arbete har jag mÀtt antalet rötter och undersökt hur de vÀxer i skelettjordarna vid 11 av de tidigare vitalitetsbedömda trÀden. Jag har ocksÄ undersökt skelettjordarnas uppbyggnad och jÀmfört resultatet med handlingarna.

Fem förskollÀrares tankar om matematik : En undersökning om fem förskollÀrares syn och arbete med matematik utifrÄn Lpfö 98 reviderad 2010

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur förskollÀrare arbetar med matematik i förskolan utifrÄn Lpfö98 reviderad 2010. Detta ville vi undersöka eftersom den reviderade lÀroplanen fokuserar mer pÄ matematikinnehÄllet Àn tidigare. För att kunna genomföra denna undersökning, hur förskollÀrare arbetar med matematik utifrÄn den reviderade lÀroplanen och vilken syn de har kring matematik i förskolan, intervjuades fem förskollÀrare.Resultatet i denna undersökning visar att förskollÀrarna utgÄr frÄn den reviderade lÀroplanen och att de numera upplever att de synliggör och fokuserar mer pÄ matematik. DÀrutöver visar resultatet att förskollÀrarna utvecklat större medvetenhet kring matematikens betydelse samt deras arbetsÀtt kring matematikomrÄdet. De förskollÀrare i undersökningen som hade negativa erfarenheter och instÀllning till matematik Àr de som mest belyser och poÀngterar vikten av att barn fÄr tidiga och lustfyllda erfarenheter av matematik i förskolan.

Herons Ängkula : BestÀmning av verkningsgrad

Detta arbete beskriver hur Herons Ă„ngkula fungerar och hur den har byggts.Ånkulan konstruerades för ca 2000 Ă„r av Heron.Meningen var att fĂ„ fram en verkningsgrad eftersom denna var okĂ€nd. Verkningsgraden blev aldrig konstaterad. Endast en teoretisk berĂ€kning för verkningsgraden gjordes. Kulan sattes inte i rotation av Ă„ngtrycket som byggdes upp nĂ€r det eldades under denna.Anledningen var troligen att det var för mycket friktion i tĂ€tningen som skulle tillföra matarvatten in i kulan. VĂ€rmeöverföringen mellan gaslĂ„gan och kulkroppen var inte heller den mest optimala.Kulan med tillhörande kringutrustning byggdes under dec-07/jan-08 efter eget tycke och utan nĂ„gon existerande ritning.

Skönlitteratur som en kunskapskÀlla i so-Àmnen

I vÄr undersökning Skönlitteratur som en kunskapskÀlla i so-Àmnen kommer vi att beskriva hur pedagoger stÀller sig till anvÀndandet av skönlitteratur som en kunskapskÀlla i deras so-undervisning. Vidare beskriver vi hur pedagogerna tar tillvara de möjligheter och dessutom överkommer de svÄrigheter som kan uppkomma vid anvÀndandet av skönlitteratur i undervisningen. Syftet med vÄr undersökning Àr att ta del av hur skönlitteratur kan fungera som en kÀlla för att utveckla elevers kunskaper inom so-Àmnen. För att fÄ svar pÄ syftet med vÄr undersökning valde vi att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer med 10 stycken pedagoger, verksamma i grundskolans tidiga Är. För att fÄ en variation i vÄrt resultat har vi medvetet valt pedagoger med varierande anvÀndningsgrad av skönlitteratur i sin so-undervisning.

Metoder för addition och subtraktion : En litteraturstudie av matematikböcker för tidiga skolÄr

Syftet med denna studie har varit att undersöka och jÀmföra vilka metoder inom addition och subtraktion som förekommer i tvÄ matematiklÀrobokserier. Vi har sökt svar pÄ frÄgorna: vilka metoder för addition och subtraktion som lÀroböckerna ger, hur dessa behandlas och bygger vidare pÄ varandra samt hur böckerna förhÄller sig till gÀllande lÀro- och kursplaner.Den metod vi har anvÀnt oss av Àr en innehÄllslig idéanalys, eftersom vi tittat pÄ dels vad, men ocksÄ hur det tas upp. Materialet vi anvÀnt denna metod pÄ Àr tvÄ matematiklÀrobokserier, som Àr reviderade till gÀllande lÀroplan, Lgr11. Som verktyg för att genomföra denna studie har vi utarbetat ett analysschema som har fokuserat pÄ vilka metoder böckerna tar upp samt tre metaforer som beskriver hur det tas upp.Resultatet av denna studie har visat att det finns stora skillnader pÄ hur böckerna arbetar med addition och subtraktion. Den ena boken tar upp metoderna flera gÄnger, börjar grundande och bygger vidare för att fördjupa och utveckla kunskaper.

TrÀdgÄrdsdesign i södra Kalifornien

TrÀdgÄrdar Àr inte bara till för den visuella upplevelsen utan handlar Àven om den fysiska anvÀndningen. Det kulturella sÀttet att se pÄ trÀdgÄrd utvecklas över tid i Kalifornien. Först frÄn det medicinska, symboliska, meditativa och erfarenhetsmÀssiga studerandet frÄn missionstrÀdgÄrdarna, till det odlade och produktiva under kolonialtiden för att vidare bli en yta för nöje under tidiga delen av 1900-talet. Under efterkrigstiden blev det sedermera en plats dÀr familjens alla aktiviteter kom i fokus. Kalifornien kom att utvecklas i en aldrig tidigare skÄdad takt.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->