Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 15 av 73

Att trigga minnet : en litteraturöversikt som belyser effekten av reminiscensterapi vid vÄrd av personer med demenssjukdom

BakgrundPrevalensen av demenssjukdomar förvÀntas öka globalt. Det finns mÄnga former av demenssjukdomar men gemensamma drag Àr att hjÀrnans nervceller bryts ned och dör i snabbare omfattning Àn normalt. Fortskridandet av sjukdomen leder till att de som insjuknar förlorar mÄnga av sina tidiga kognitiva, fysiska och sociala förmÄgor. LÀkemedel Àr av begrÀnsad nytta och dÀrför Àr olika former av icke-farmakologiska interventioner en integrerad del av vÄrden av personer med demenssjukdom. Reminiscensterapi Àr en sÄdan metod som med hjÀlp av sÄ kallade minnesvÀckare framkallar tidiga minnen.

Likheter och skillnader i VÀxjö Kommun verksamhetsstyrning : En jÀmförande fallstudie mellan tvÄ verksamheter

Under de sista 40 Ären har den offentliga sektorn genomgÄtt stora förÀndringar. Kommunallagen Àndrades sÄ att kommuner ska koncentrera sig pÄ god ekonomisk hushÄllning och fokusera pÄ lÄngsiktighet i den ekonomiska och verksamhetsmÀssiga planeringen. Budget och ekonomistyrning har ersatts av mÄlstyrning som leder till betydande effektiviseringar. Under 1990- talet kommer balanserade styrkort som kan komplettera de finansiella vÀrdena med icke finansiella. Styrkortet ska fungera som en metod för organisationen och implementera nya mÀtetal rörande vision och strategi.

KrishanteringScandic Hotell

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

Förebyggande arbete i förskolan : LÀs- och skrivsvÄrigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och utrÀtta.

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Funktionsexpansion i GCC : UtvÀrdering av de IPO-baserade funktionsexpansionsfaserna i GCC samt hur de kan pÄverkas av kompilatorflaggor

Funktionsexpansion Àr ett viktigt koncept inom mjukvaruoptimering, det Àmnar att minska programmets körtid till kostnad av programmets storlek. Denna rapport presenterar möjligheter för hur anvÀndare kan justera expansionen i GCC samt redovisar resultaten i körtid och programstorlek. TvÄ GCC-flaggor för funktionsexpansion har studerats och testats vid kompilering av fyra olika Unix-verktyg. Resultat visar att det Àr svÄrt att uppnÄ förbÀttringar vid justering av flaggorna och att antalet iterationer av de tidiga expansionsfaserna i GCC bör öka i takt med att optimeringsnivÄn ökar..

Elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter i relation till den tidiga lÀs- och skrivundervisningen

Sammanfattning/AbstractEtt viktigt uppdrag som skolan har Àr att lÀra barn att lÀsa och skriva och pÄ olika sÀtt hantera sprÄket i vÄrt skriftsprÄkliga samhÀlle. Ett annat viktigt uppdrag som lÀrare har Àr att utgÄ frÄn elevernas förkunskaper och tidigare erfarenheter.VÄrt syfte har dÀrför varit att belysa lÀrares förhÄllningssÀtt till elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. Tar lÀrarna tillvara pÄ dessa och i sÄ fall hur? Kan detta i sin tur ha att göra med den syn lÀrarna har pÄ lÀs- och skrivlÀrande; gÄr det att knyta till nÄgon av tvÄ traditioner inom detta omrÄde, Phonics eller Whole Language?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi genomfört en kvalitativ studie, dÀr vi intervjuat fyra lÀrare. Med hjÀlp av vÄrt arbetes bakgrund har sedan dessa intervjuer analyserats och diskuterats.Vi kan se att lÀrarna i vÄr studie i olika grad knyter an till elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter.

Vad handlar subtraktion om?

Denna uppsats Àr en litteraturstudie av kurslitteratur i matematikdidaktik. Jag har lÀst all kurslitteratur som anvÀndes i matematikdidaktiska kurser för blivande lÀrare i tidiga skolÄr under lÀsÄret 2008/2009 vid Stockholms universitet. Jag har sökt efter beskrivningar av subtraktion och undersökt vilka olika subtraktionssituationer som finns beskrivna. Exempel pÄ subtraktionssituationer Àr minskning och jÀmförelse. En minskning Àr en situation frÄn verkligheten dÀr en mÀngd minskas och en jÀmförelse kan ske dÄ det finns tvÄ mÀngder som jÀmförs med varandra.

Ekonomisk bedömning i sak och process : En komperativ studie i exploateringsprocessens tidiga skeden

En exploatering bör genomföras till rÀtt kvalité och till rÀtt kostnad. Kommunen har ett budget- och samordningsansvar för de ÄtgÀrder som Àr nödvÀndiga för genomförandet av en detaljplan. TjÀnstemÀn pÄ Göteborg kommuns exploateringsavdelning har framhÄllit svÄrigheter nÀr det gÀller hanteringen av ekonomiska bedömningar i planprocessen vilket resulterat i höga exploateringskostnader som grovt överstigit de kalkyler som upprÀttats under planarbetets gÄng.Syftet med detta arbete har varit att konkretisera och jÀmföra rutiner gÀllande administration och hantering av ekonomiska bedömningar i planprocessens tidiga skeden genom att undersöka hur motsvarande verksamheter i olika kommuner arbetar. Underlaget till arbetet Àr baserat pÄ intervjuer med tjÀnstemÀn pÄ motsvarande verksamheter i Göteborg, Malmö och Stockholm. Material har Àven inhÀmtats frÄn handlingar och övrigt arbetsmaterial.Resultatet av undersökningen visade att ekonomiska bedömningar och kalkyler har olika upplÀgg och ges olika betydelse i olika kommuner.

"Om vikten av att bli berörd som behandlare" : Metodforum - En arena för reflekterande över den vardagliga praktiken

Föreliggande uppsats Àr en praxisnÀra fenomenologisk studie genomförd pÄ en mindre skol- och behandlingsverksamhet i TÀby, som heter SvalnÀs. PÄ SvalnÀs samlas personalen en gÄng per vecka i nÄgot de kallar metodforum. I detta forum delas och reflekteras det kring erfarenheter frÄn den dagliga praktiken som pÄ olika sÀtt berört personalen. Metodforum Àr ett svÄrfÄngat och komplext fenomen och dÀrmed ocksÄ svÄrt att beskriva. Denna uppsats Àr ett försök att beskriva metoden frÄn insidan, via deltagarnas upplevelser av metoden.I uppsatsen presenteras SvalnÀs och den vÀrdegrund och kultur ur vilken metodforum uppkommit.

Du ger mig fjÀrrkontrollen! En studie av samband mellan musik, mÄlgrupp och budskap i TV-reklam.

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur musik anvÀnds i TV-reklam för att förstÀrka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som anvÀnts har hÀmtats frÄn ett antal skilda omrÄden dÄ Àmnet i sin helhet Àr relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. Reklamfilmsteori: Om budskap och genre. Filmmusikalisk teori. Psykologisk teori: Hur hanterar hjÀrnan musik? Musikvetenskaplig teori: Musikens funktioner i TV-reklam.

"SÀger man att det inte finns sÄ ljuger man" : LÀrares uppfattningar om krÀnkande handlingar mellan elever i grundskolans tidiga Är

I lÀroplanen för förskoleklassen, fritidshemmet och det obligatoriska skolvÀsendet (Lpo 94) stÄr det att lÀrare ska uppmÀrksamma och vidta ÄtgÀrder för att förebygga och motverka all form av krÀnkande behandling. KrÀnkande handlingar förekommer dock fortfarande i skolan och elever anser att lÀrare har svÄrigheter att upptÀcka och ingripa nÀr sÄdana handlingar sker. Tidigare forskning framhÄller svÄrigheten för betraktaren att avgöra om en handling Àr krÀnkande och att det ofta sker i det dolda. UtifrÄn egna erfarenheter har vi konstaterat att mycket av lÀrares tid Àgnas Ät krÀnkande handlingar och dÄ lÀrares uppdrag bÄde handlar om att fostra samt att bidra till kunskapsutveckling, fann vi det intressant att undersöka lÀrares uppfattningar om krÀnkande handlingar mellan elever i grundskolans tidigare Är. Till detta valdes en kvalitativ metod med intervjuer som hjÀlpmedel.

Meningen med alkohol och droger för ungdomar : en selektiv kunskapsöversikt

Studiens syfte har varit att beskriva och analysera kunskapen kring meningen med ungdomars anvÀndning av alkohol och droger sÄ som den beskrivs i ett urval av forskningslitteraturen. De frÄgor som har varit i fokus Àr; hur beskrivs och diskuteras ungdomars alkohol och droganvÀndning i forskningslitteraturen samt vilka preventiva strategier diskuteras i forskningslitteraturen för att förebygga ungdomars anvÀndning av alkohol och droger. Studien har utförts i form av en selektiv kunskapsöversikt och bygger pÄ ett urval av svensksprÄkig forskningslitteratur. Huvudinriktningen har varit att diskutera betydelsen av alkohol och droger för ungdomar samt att föra en diskussion kring olika preventiva strategier. Resultaten visade pÄ ett samband mellan personlighet, identitet samt alkohol- och drogbruk.

SprÄk- och kunskapsutveckling för nyanlÀnda elever i ordinarie klass i Ärskurs F-3

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur klasslÀrare i grundskolans tidiga Är undervisar nyanlÀnda elever i ordinarie klass för att frÀmja deras sprÄk- och kunskapsutveckling, hur de ser till att nyanlÀnda elever fÄr en likvÀrdig utbildning i en skola för alla samt hur de ser pÄ sin undervisningspraktik. DÀrtill att ta reda pÄ hur studiehandledare undervisar nyanlÀnda elever pÄ deras modersmÄl i grundskolans tidiga Är för att frÀmja deras sprÄk-och kunskapsutveckling, hur de samarbetar med klasslÀraren och hur de ser pÄ sin yrkesroll. Bakgrundsteorin baseras frÀmst pÄ framtrÀdande forskare inom omrÄdet och deras teorier samt svenska skolmyndigheters granskningar och stödmaterial. Resultaten grundar sig pÄ empiriskt material som har insamlats genom observationer av svenskundervisning och studiehandledning pÄ modersmÄlet samt intervjuer med klasslÀrare och studiehandledare i grundskolans tidigare Är. Resultaten utifrÄn forskningen visar att explicit undervisning, interaktion, specifik stöttning, höga förvÀntningar, framÄtsyftande respons och kognitivt utmanande uppgifter Àr frÀmjande för nyanlÀnda elevers sprÄk- och kunskapsutveckling. Vidare Àr trygghet och tid samt ett tillÄtande klimat avgörande för att nyanlÀnda elever ska vÄga anvÀnda det nya majoritetssprÄket. Resultaten belyser Àven att tillgÄngen till modersmÄlet och studiehandledning Àr avgörande för att nyanlÀnda elever kan erövra skolsprÄket och tillgodogöra sig den ordinarie undervisningen. Examensarbetet avslutas med en diskussion av de övergripande slutsatserna med koppling till vilka konsekvenser det kan ha pÄ lÀraryrket.

Handslaget i skolan: kan samverkan mellan skol- och
föreningsidrott fÄ barn mer fysiskt aktiva?

Syftet med vÄrt examensarbete var att studera om samverkan mellan föreningsidrotten och skolidrotten i projektform stimulerar till fysisk aktivitet och förÀndrad attityd till idrott hos eleverna. Vi valde att avgrÀnsa oss genom att göra undersökningen som en kvalitativ fallstudie av ett handslagsprojekt som Àr genomfört i PiteÄ lÀsÄret 2005/06. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i form av intervju med ansvarig idrottslÀrare och idrottsledare. Med eleverna i Är 6 pÄ Bergsviksskolan gjorde vi en kvalitativ enkÀtundersökning med en del kvantitativa frÄgor. Undersökningen vi gjort visar att alla berörda parter har varit vÀldigt positivt instÀllda till projektet.

Nyblivan förÀldrars upplevelser av separation frÄn sitt nyfödda barn efter förlossningen : en systematisk litteraturstudie

I olika sammanhang och i olika omfattning separeras mor och barn idag inom den perinatala vÄrden. DÄ barnet behöver vÄrd pÄ neonatalavdelning leder det ofta till upprepad och lÄngvarig separation mellan förÀldrarna och barnet. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva förÀldrars upplevelse av separation frÄn sitt nyfödda barn efter förlossningen. Metod- studien Àr en systematisk litteraturstudie dÀr 15 vetenskapliga artiklar ingÄr. Resultat- situationer som leder till separation mellan mamma och barn kan utgöra ett unikt tillfÀlle för pappan till nÀra kontakt och tidig anknytning mellan honom och barnet.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->