Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 14 av 73

FörÀldrars upplevelser av att fÄ ett för tidigt fött barn

Bakgrund: Under graviditeten mÄlar förÀldrarna upp en bild upp av barnet som de vÀntar, denna bild kan förÀndras nÀr barnet föds för tidigt och kan behöva vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. Syfte: Att beskriva förÀldrars upplevelser av att fÄ ett för tidigt fött barn. Metod: En litteraturstudie utfördes med artikelsökningar i olika databaser. Femton artiklar granskades varav 13 bearbetades i resultatet. Resultatet mynnade ut i tre kategorier, vilka var;i samband med förlossningen, upplevelsen av första tiden med det nyfödda barnet och tiden vid hemgÄngen.

Den tidiga skriftsprÄksutvecklingen : Om lÀsning och skrivning.

LÀsutveckling har lÀnge varit ett debatterat Àmne och de senaste decennierna har Àven skrivutveckling fokuserats bland forskare. I dagens samhÀlle krÀvs en god skriftsprÄklig förmÄga och detta stÀller krav pÄ skolan som utbildare av samhÀllsmedborgare. Pedagogerna pÄ skolorna Àr de som svarar för att eleverna utvecklar den kunskap som Àr nödvÀndig för att kunna leva som sjÀlvstÀndiga individer. En hos individen god skriftsprÄksutveckling Àr sjÀlva grunden för allt lÀrande och bör dÀrför sÄ tidigt som möjligt stimuleras. Inom skolans verksamhet bör pedagogerna genom aktiva val verka för att detta genomförs samt att varje elev fÄr den stimulans som den behöver för att komma vidare i sin skriftsprÄkliga utveckling.

Dyslexidiagnos ur ett elevperspektiv : NĂ„gra elevers upplevelse och erfarenhet av processen kring en dyslexidiagnos

Syftet med studien var att förstÄ hur elever upplever processen kring dyslexidiagnostisering. Vi studerade och analyserade hur elever i Äldern 8-11 Är upplevde att en dyslexidiagnos skulle stÀllas, logopedens diagnostisering, överlÀmnandet av diagnosresultatet och hur diagnosen efterÄt pÄverkade elevens skol- och hemsituation. Genom kvalitativa intervjuer med fyra elever och deras förÀldrar insamlades information och analyserades utifrÄn studiens problemformulering och frÄgestÀllningar. I vÄr studie sÄg vi att det Àr en lÄng process för eleverna att ta till sig en dyslexidiagnos och att elevernas kÀnslor inför diagnosen ofta Àr motstridiga och mÄnga. Samtliga elever har negativa kÀnslor inför beskedet om att de har dyslexi och ingen av eleverna i vÄr studie har velat berÀtta om dyslexin för sina kamrater.

"Fratres in unum" En undersökning av enhetsbegreppet i den tidiga kristna kyrkan med utgÄngspunkt i Regula Benedicti 42 och Ps. 133:1

AbstractThis essay examines the idea of unity in the early church, based on Psalm 133:1. My interest in this was awakened during a seminar with the scholar Sr. Dr. Michaela Puzicha OSB, who proposed that St. Benedict of Nursia in his Rule, RB 42, alludes to Ps.

Bland Àlgar och bronsÄldersfolk : En jÀmförelse av tvÄ undervisningsmetoder

Syftet med det hÀr examensarbetet har varit att jÀmföra en dramapedagogisk undervisningsmetod med en traditionell undervisningsmetod. För att uppnÄ studiens syfte har vi utgÄtt ifrÄn fyra frÄgestÀllningar.1. Vilka skillnader gÄr att se i elevernas kunskaper inom ett Àmne om de har fÄtt arbeta med dramapedagogik respektive traditionell undervisning som metod för lÀrande?2. Hur upplever eleverna de olika arbetssÀtten?3.

"Man bara inte kÀnner för att gÄ till skolan" : Gymnasieelevers tankar om skolk

De metoder som anvÀnds i undersökningen Àr en kvalitativ intervjuundersökning kompletterad med en kvantitativ enkÀtundersökning. De kvalitativa intervjuerna var den huvudsakliga datainsamlingsmetoden. EnkÀten var den sekundÀra och ett komplement för att fÄ ett bredare underlag. Intervjuerna beskrivs under fyra olika kategorier och enkÀtresultatet redovisas i stapeldiagram. Resultaten visar att eleverna skolkar av mÄnga olika orsaker sÄsom fysisk och psykisk trötthet, stress, kamratpÄverkan, brister i undervisningen, brist pÄ motivation, intresse och uthÄllighet.

Fotbollsakademier - En ny vÀxande företeelse i Sverige

Syfte: Syftet med studien Àr att jÀmföra Malmö FF:s och IFK Göteborgs fotbollsakademier pÄ högstadie- respektive mellanstadie-/högstadienivÄ. Att skapa förstÄelse för vad en fotbollsakademi i Sverige kan innebÀra och problematisera företeelsen utifrÄn förhÄllandet mellan tidiga selekteringar och den ökande professionaliseringen. Malmö FF:s och IFK Göteborgs ungdomsverksamheter beskrivs kort och jÀmförs för att kunna sÀtta in akademiverksamheten i ett sammanhang. FrÄgestÀllning: Vad motiverar förekomsten av fotbollsakademier? ProblemomrÄdet nÀrmas genom att ha begreppet profession som teoretisk utgÄngspunkt.

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

KvalitetssÀkring av starttillstÄnd

EfterfrÄgan i vÀrlden pÄ pelletsprodukter har lett till att LKAB investerar stora belopp i nya anlÀggningar i Kiruna och Malmberget. Detta medför att projektorganisationen inom företaget lider av vÀxtverk. MÀngder av projekt, smÄ som stora ska vara klara inom en snÀv tidsplan. Under november 2005 introducerades inom avdelningen för anlÀggningsprojekt, ett startillstÄnd, med syfte att göra en sista kvalitetskontroll inför investeringsbeslutet. Examensarbetet har utförts pÄ uppdrag av LKAB med syfte att undersöka hur startillstÄndet kan kvalitetssÀkras.

Fotbollsakademier - En vÀxande företeelse inom svensk fotboll

Syfte: Syftet med studien Àr att jÀmföra Malmö FF:s och IFK Göteborgs fotbollsakademier pÄ högstadie- respektive mellanstadie-/högstadienivÄ. Att skapa förstÄelse för vad en fotbollsakademi i Sverige kan innebÀra och problematisera företeelsen utifrÄn förhÄllandet mellan tidiga selekteringar och den ökande professionaliseringen. Malmö FF:s och IFK Göteborgs ungdomsverksamheter beskrivs kort och jÀmförs för att kunna sÀtta in akademiverksamheten i ett sammanhang. FrÄgestÀllning: Vad motiverar förekomsten av fotbollsakademier? ProblemomrÄdet nÀrmas genom att ha begreppet profession som teoretisk utgÄngspunkt.

Att skriva sig till lÀsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Varnhems tidiga kyrka och kyrkogÄrd : Isotopanalys av skelettmaterialet i omrÄdet

This paper deals with stable isotope analysis on the children of the early Christian cemetery in Varnhem, VÀstergötland. Human bone and tooth material from the cemetery has been analysed for stable carbon, nitrogen and sulphur isotopes. The analysis showed that the diet had been homogeneous and that the children had been breastfed, with a possible exception of the child from grave 100..

Identifiering av specifka sekvenstyper av Staphylococcus epidermidis med mass-spektrometri

BakgrundPrevalensen av demenssjukdomar förvÀntas öka globalt. Det finns mÄnga former av demenssjukdomar men gemensamma drag Àr att hjÀrnans nervceller bryts ned och dör i snabbare omfattning Àn normalt. Fortskridandet av sjukdomen leder till att de som insjuknar förlorar mÄnga av sina tidiga kognitiva, fysiska och sociala förmÄgor. LÀkemedel Àr av begrÀnsad nytta och dÀrför Àr olika former av icke-farmakologiska interventioner en integrerad del av vÄrden av personer med demenssjukdom. Reminiscensterapi Àr en sÄdan metod som med hjÀlp av sÄ kallade minnesvÀckare framkallar tidiga minnen.

Införandet av en ny redovisningsstandard : TillÀmpning av komponentavskrivning i kommunala fastighetsbolag

År 2014 blev komponentavskrivning ett krav för alla bolag som följer K3-regelverket och har materiella anlĂ€ggningstillgĂ„ngar med komponenter av betydande vĂ€rde. K3 Ă€r ett principbaserat regelverk vilket innebĂ€r att företagen behöver göra sin egen tolkning för hur det ska tillĂ€mpas. Den nya redovisningsförĂ€ndringen innebĂ€r att organisationerna mĂ„ste anpassa deras nuvarande regler och rutiner efter det nya regelverket.Syftet med denna uppsats Ă€r att skapa ökad förstĂ„else för förĂ€ndringsprocessen vid införande av en ny redovisningsstandard och att bidra med större medvetenhet kring dess komplexitet. För att uppnĂ„ syftet sĂ„ anvĂ€ndes i studien en kvalitativ metod dĂ€r det genomfördes sex semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med kommunala fastighetsbolag i VĂ€stra Götalands lĂ€n som alla nyligen infört komponentavskrivning.

SprÄkstimuleringens betydelse i förskolan för senare lÀs- och skrivinlÀrning

Examensarbetets syfte Àr att belysa och analysera hur pedagoger arbetar med sprÄkstimulering i förskolan. Vi presenterar vad tidigare forskning inom omrÄdet sprÄkstimulering belyser som viktigt vid barnens tidiga sprÄk och skriftmöte. Om barnen fÄr chansen att pÄ ett utvecklande sÀtt delta i rim och ramsor samt samtala om texter har de, enligt forskningen, en större chans att lÀra sig lÀsa och skriva. Genom att genomföra kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger har vi undersökt hur förskolan förhÄller sig gentemot rÄdande forskning kring sprÄk-stimulering. Vi kommer att redovisa hur respondenterna redogör för hur de arbetar med sprÄkstimulering i verksamheten och vilka metoder pedagogerna berÀttar att de arbetar utifrÄn.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->