Sök:

"Om vikten av att bli berörd som behandlare"

Metodforum - En arena för reflekterande över den vardagliga praktiken

Föreliggande uppsats är en praxisnära fenomenologisk studie genomförd på en mindre skol- och behandlingsverksamhet i Täby, som heter Svalnäs. På Svalnäs samlas personalen en gång per vecka i något de kallar metodforum. I detta forum delas och reflekteras det kring erfarenheter från den dagliga praktiken som på olika sätt berört personalen. Metodforum är ett svårfångat och komplext fenomen och därmed också svårt att beskriva. Denna uppsats är ett försök att beskriva metoden från insidan, via deltagarnas upplevelser av metoden.I uppsatsen presenteras Svalnäs och den värdegrund och kultur ur vilken metodforum uppkommit. Studien bygger i huvudsak på intervjuer med samtliga (9) behandlare i verksamheten. Frågeställningarna i uppsatsen rör deltagarnas beskrivning av metoden, deras upplevelser kring vad i metoden som är verksamt samt metodens eventuella nytta eller användbarhet. En deskriptiv fenomenologisk metod har använts och resultatet redovisas i en illustrativ beskrivning av fenomenets meningsbärande innebörder samt i en sammanfattande generell struktur. I diskussionen reflekteras det över metodforum i relation till presenterad teori och metodens generella användbarhet.

Författare

Torbjörn Andersson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Barn- och ungdomspsykiatriHälsouniversitetet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..