Sök:

Sökresultat:

5197 Uppsatser om The humanities - comparative literature - Sida 4 av 347

Förståndiga flickor och modiga män? - en granskning av könsroller i 1960-talets svenska flick- och pojkböcker

Uppsatsen granskar könsroller i flick- och pojkböcker skrivna av svenska författare under 1960-talet. Fokus ligger på att studera könsförhållanden i böckerna och se huruvida det anges hur flickor och pojkar bör vara..

Kurslitteraturdilemmat. En undersökning av hur universitetsstudenter söker sig fram till och får tag på sin kurslitteratur.

This master?s thesis investigates in which ways students seek out and access their textbooks and how they use their university?s library in this process. Data is collected through interviews from six students several semesters into their studies at the University of Stockholm. For the interviews two students each were selected from the fields of law, economics and humanities. The empirical findings were analyzed using T.D Wilson?s model of information behavior (1997).

Skuggor av sten: upplösta gränser i Andrej Belyjs Petersburg

Andrej Belyjs bok Petersburg är en av de viktigaste romanerna från den symbolistiska perioden i rysk litteratur. I denna uppsats utreds hur gränser behandlas i romanen. Även om romanen till en början tycks dra upp klara gränser, till exempel mellan öst och väst, så löses dessa upp och en osäkerhet skapas hos läsaren. Gränserna som undersöks i uppsatsen omfattar såväl gränser i själva berättandet (till exempel mellan berättare och karaktärer och mellan nutid och dåtid) som gränser i berättelsen; det senare indelat i rumsliga gränser och gränser för det levande. Slutsatsen blir att Belyj medvetet löser upp gränserna i romanen på flera plan..

Effekten av könshomogen idrottsundervisning för flickor i årskurs 5

Abstract Syftet med att studera detta är att undersöka anledningen till den könsuppdelade idrottsundervisningen samt vilka effekterna blivit med fokus på flickornas situation. Detta har vi gjort genom att bedriva observationer i två olika skolor i Blekinge, där en av skolorna fortfarande har gemensam idrott och den andra skolan övergått till könsuppdelad idrottsundervisning. För att bredda vårt material har vi även intervjuat inblandade parter, det vill säga elever, rektorer samt idrottslärare. Resultatet av observationerna och intervjuerna visade att flickornas situation förbättrats i den skola där man infört könsseparerad idrott. Flickorna tar för sig, lever ut och tycker det är roligare med idrott där de kan vara för sig själva.

Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen : Litteratursynen som speglas i läroplanen och motiveringar till litteraturundervisning

The aim of this study is to investigate the view of literature that shines through in the Swedish curriculum for secondary school, Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. The idea is that this view of literature becomes visible when analyzing the curriculum?s ways of legitimating the teaching of literature and its relation to the use of a literary canon. The analysis compares the phrases from the curriculum regarding the teaching of literature and compares these phrases with the various literary visions that earlier scholars advocate. Based on these comparisons, discussions are raised about the pros and cons of the curriculum's ways of legitimating the teaching of literature and its relation to the use of a literary canon.

Knut Torings värld - En ideologikritisk analys av Vilhelm Mobergs Sänkt sedebetyg

Uppsatsen studerar Vilhelm Mobergs ?Sänkt sedebetyg? ur ett ideologikritiskt perspektiv. Samhället och ?andan? (ideologin) i romanens berättelsevärld beskrivs och ställs mot huvudkaraktärens syn på den (ideologikritik). Syftet är att hitta ett nytt sätt att betrakta och angripa en så relativt välstuderad roman som ?Sänkt sedebetyg?..

Att öppna texten för det främmande : en studie av litteraturens gränser och möjligheter vid gestaltningen av det främmande och annorlunda, den andre och av lidande.

The aim of this study is to examine ways of writing experiences of the strange and different, experiences of the other in his or her otherness and experiences of suffering. The study focuses possibilities and limits for the writing of these experiences and aims at finding a tangible way of writing literature. Part of the aim of this study is to elaborate a proposal for a way of writing experiences of the strange and different, experiences of the other in his or her otherness and experiences of suffering.    The material for the study consists of three different approaches to literature, in which theories on literature or analyses of literary works are presented. This material is initially analysed in separate analyses in which conceptions, strategies and methods for writing experiences of the strange and different, the other and suffering are identified. Secondly, the material is analysed in a comparative analysis, aimed at finding similarities and differences between the approaches but above all to let the approaches supplement and challenge each other.

Mötet med sjukvården - En komparativ närläsning av fem svenska patografier

Denna uppsats är en komparativ studie där fem patografier, självbiografiska sjukdomsskildringar jämförs. Detta görs för att belysa hur relationerna kan se ut mellan olika karaktärer inom sjukvården, i synnerhet förhållandet mellan patient och läkare, patient och sjusköterskor, men också förhållandet mellan sjukvårdspersonalen och patientens anhöriga..

Rockens språk - Analyser av tre svenska översättningar av amerikanska rocktexter

I uppsatsen analyseras svenska översättningar av amerikanska rocktexter. Studien belyser hur texterna förändras i översättningarna gällande bildspråk, tematik och struktur. Uppsatsen undersöker också utbyten av kulturella koder och diskuterar hur stor tolkningsfrihet översättare av rocklyrik har..

Matriarkal matkultur: Den afrikanska kvinnans arbetsbörda i ett patriarkalt traditionssamhälle

En jämförelse mellan två östafrikanska författare, en manlig och en kvinnlig och deras gestaltande av kvinnans tunga arbetsbörda i det afrikanska samhället, med specifik betoning på arbetet som sker i anslutning till mat och måltider. Syftet är att se om kvinnans arbetsbörda gestaltas olika utifrån kön. Jämförelsen sker till största del med hjälp av feministisk teori men även tillämpning av postkolonial teori..

?Man vill ju bli berörd?: En studie av sjuksköterskestudenters läsning av skönlitteratur och biografier

This Master?s thesis is connected to an interdisciplinary field between humanities and health care; ?humanistic medicine? or ?humanistic nursing?. The object of the investigation is nursing students? experiences of reading fiction and autobiographies as course literature. In semi-structured interviews a group of students talk about their reading.

Barnbibliotekariers förhållningssätt till barns läsning: en jämförande studie mellan Sverige och Litauen

The purpose of this master?s thesis is to investigate children?s librarian?s perspectives on children?s literature and reading of fiction books. This is a comparative study of Swedish and Lithuanian librarians. The main questions to be answered are how children?s librararians at public libraries motivate their selection and purchase of fiction for children and what kind of considerations there are behind the purchases.

Det vidgade textbegreppet

AbstractThis research is about how some swedish teachers in high school choose literature in schools. The purpose is to underline the reasons for how some teachers think about selection, canon, classic and contemporary literature. Two survey methods were used to find the answers, wich consisted of interviews and questionnaires. The letter methods was used to obtain informations about student´s views on literature.Previous research shows that there are different opinions in what kind of literature the pupils should read in school. The results of literature, questionnaires and interviews also showed that the underlying reasons for the choice of literature, varied among those interviewed further forward ofthe students also prefer to read books during lessons, and that they prefer reading books by popular contemporary writers..

Att skriva världen genom att möta den - En postkolonial läsning av Ryszard Kapuscinskis Ebenholts

I föreliggande uppsats studeras Ryszard Kapuscinskis bok Ebenholts (sv. 2000). Syftet är att närläsa texten och söka förståelse för de narrativa och berättarmässiga tekniker, som är centrala i förståelsen av Kapuscinski. Teoristoffet grundar sig främst på Arne Melbergs tankar kring reselitteratur i kombination med utvalda delar från det postkoloniala fältet..

Att synliggöra jämlikhet mellan skillnader: en bildningsgång i humor

Dikterna "Självbiografi" och "Partitur" kan ses som ett bidrag till 60-talets seenderelativistiska litterära debatt, genom att de visar hur ett liv som är präglat av 'osynlighet' och oförstående kan uppfattas som ett "döden-i-livet"-tillstånd. Men de visar även hur man genom dialog kan åstadkomma en förändring. I "Självbiografi" synliggörs två dialoger. En inre dialog i form av minnets cirkularitet mellan nu och då och en yttre mellanmänsklig dialog som blir synlig genom diktjagets replik. I dessa dialogers möte formas en kritik mot patriarkatets selektiva seende, i såväl den litterära traditionen som den samtida seenderelativistiska litterära debatten. Kritiken kommer till uttryck i potatismetaforen och visar att en ohälsosam yttre miljö påverkar det inre och gör att en 'osynlig' människa, bildligt talat, ruttnar bort.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->