Effekten av könshomogen idrottsundervisning för flickor i årskurs 5
HumanioraThe humanities - psychologySamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyThe humanities - pedagogyKönssepareradIdrottsundervisningPsykologi
Abstract
Syftet med att studera detta är att undersöka anledningen till den
könsuppdelade idrottsundervisningen samt vilka effekterna blivit med fokus på
flickornas situation. Detta har vi gjort genom att bedriva observationer i två
olika skolor i Blekinge, där en av skolorna fortfarande har gemensam idrott och
den andra skolan övergått till könsuppdelad idrottsundervisning. För att bredda
vårt material har vi även intervjuat inblandade parter, det vill säga elever,
rektorer samt idrottslärare. Resultatet av observationerna och intervjuerna
visade att flickornas situation förbättrats i den skola där man infört
könsseparerad idrott. Flickorna tar för sig, lever ut och tycker det är
roligare med idrott där de kan vara för sig själva. Även i den skola där man
fortfarande har gemensam idrott var läraren och eleverna av den uppfattningen
att det hade varit bra med könsuppdelad idrott vid vissa tillfällen.