Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Teknik för hampaskörd - Sida 7 av 168

Utbildning för hÄllbar utveckling genom teknikundervisning : En textanalytisk studie av lÀroböcker i Teknik 1 för gymnasieskolan

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur vÀxelverkan mellan teknik, mÀnniska och natur hanteras i tekniklÀroböcker.  Totalt har 10 textavsnitt analyserats med en pragmatisk diskursanalytisk metod.  Resultatet som framkom ur de undersökta texterna visar olika diskurser och sÀtt att se pÄ samspelet mellan teknik-mÀnniska-natur.  De normer som styr inkludering och exkludering i texterna uttrycker olika natursyner, tekniksyner, samt olika uppfattningar om mÀnniskans roll och ansvar.  Analysen visar att de framanalyserade normerna ger problematiska följder i en kontext av utbildning för hÄllbar utveckling..

LÀrares instÀllning och erfarenheter till att anvÀnda lÀxor som metod och modern teknik som pedagogiskt verktyg i Àmnet Idrott och hÀlsa

Syftet med denna studie var att analysera och beskriva lÀrare i Idrott och hÀlsas erfarenheter och upplevelser av att anvÀnda lÀxor med hjÀlp av bland annat modern teknik i Àmnet Idrott och hÀlsa. 8 stycken verksamma lÀrare i Idrott och hÀlsa intervjuades med hjÀlp av kvalitativa intervjuer. I resultatet framkom att lÀrarna delvis hade liknande erfarenheter av att anvÀnda lÀxor och modern teknik i sin undervisning, jÀmfört med beskrivningar i tidigare forskning. Vissa lÀrare anvÀnde lÀxor i sin undervisning, andra inte. Resultatet i denna studie uppvisar en paradox: de flesta av lÀrarna i önskade att skolan blev lÀxfri, fast de i nulÀget sjÀlva anvÀnde sig av lÀxor exempelvis i syfte att utöka Àmnestiden.

Surfplattan som ny teknik vid tvÄ bibliotek : Barn- och ungdomsbibliotekariers attityder och lÀrdomar

Biblioteken som plats för teknik Àr nÄgot som diskuteras och förÀndras. Den teknik som hÀr undersöks Àr surfplattor ochde bibliotek som undersökts nÀrmre Àr biblioteket Miini (mÄlgrupp 0-5 Är) och biblioteket Dynamo (mÄlgrupp 15-25 Är)i Göteborg. FrÄgestÀllningen lyder: Hur pÄverkar bibliotekariers attityder till ny teknik deras kunskaper ochtillgÀngliggörande av teknik pÄ bibliotek? Hur gÄr surfplatteverksamheten och bibliotekariernas kunskaper kringsurfplattor att utvecklas?Studiens resultat visar att attityden till surfplattan inte nödvÀndigtvis pÄverkar bibliotekens tillgÀngliggörande avteknik. DÀremot finns det ett behov hos bibliotekarier att ha en gemensam strategi vad gÀller syftet med surfplattan ochvad den ska anvÀndas till.

Studie av pedagogers bemötande i den fria leken ur ett genusperspektiv : En studie av skillnader i pedagoger bemötande gentemot pojkar och flickor i förskolan

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka matematiklÀrares syn pÄ modern teknik samt pÄ vilket sÀtt de anvÀnder sig av den i undervisningen. För att undersöka detta anvÀndes kvalitativ intervju som metod. Intervjuundersökningen inkluderar 4 matematik- och naturvetenskapslÀrares synpunkter och tankar om modern teknik och internetanvÀndande i sin undervisning. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder den moderna tekniken som belöning, dÀr datortid anvÀnds för att locka elever att fÀrdigstÀlla uppgifter. De anvÀnder Àven modern teknik som samlingspunkt vid uppstartande av projekt eller Àmnesdel, exempelvis genom en projektor som visar upp filmklipp eller experimentinstruktioner.

Vardagsteknik i förskolan : hur tas tekniken tillvara?

Syftet med denna studie Àr att synliggöra hur teknik tas tillvara i vardagen, Àr det i ögonblicket eller Àr det i de iscensatta aktiviteterna? Enligt lÀroplan för förskolan Skolverket (2010) bör barnen utmanas i aktiviteter och i lek men samtidigt locka och utmanas i sitt lÀrande som Àven frÀmjar barns lÀrande och utveckling inom teknik. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med tio förskollÀrare pÄ sex olika förskolor i Mellansverige. Vi transkriberade intervjusvaren tillsammans, och lÀste sedan svaren vid flera tillfÀllen och kodade innehÄllet. Vi anvÀnde oss av olika nyckelord sÄ som förhÄllningssÀtt, tekniska verktyg, olika Äldrar, material, miljö, pedagogisk dokumentation.

Vi föds inte till HÀndiga Hanna eller Byggare Bob, vi blir det! Sagors inverkan pÄ könsrealterade attityder till teknik.

Genom att lÀsa berÀttelser för elever i skolÄr 1 och 2 har vi undersökt vilka positioner barn antar nÀr de dramatiserar sagokaraktÀrer som sysslar med teknik. En saga med traditionella könsroller lÀstes för en grupp elever och samma saga men med omvÀnda könsroller lÀstes för en annan grupp. Eleverna fick vÀlja roller till dramatiseringarna i de grupper de delats in i och motivera sina rollval i samtal med oss. UtifrÄn elevernas rollval, saker de sÀger under samtalen samt en enkÀt de fyllt i syftar undersökningen till att visa pÄ elevernas tendenser att identifiera sig, eller inte identifiera sig, med sagornas karaktÀrer beroende pÄ kön. UtifrÄn detta har vi ur ett genusperspektiv diskuterat hur barn kan pÄverkas av sagokaraktÀrer som förebilder och pÄ vilket sÀtt de litterÀra förebilderna kan ha betydelse för att skapa ett intresse för teknik..

Gymnasieskolans teknikprogram : en analys av de tvÄ obligatoriska kurserna i Àmnet Teknikutveckling

Syftet med mitt arbete har varit att undersöka hur de obligatoriska teknikkurserna, ?Teknik, mÀnniska, samhÀlle? samt ?Teknikutveckling och företagande? Àr utformade, med avseende pÄ lÀroböcker, arbetsmetoder och kunskapsomrÄden som tas upp, pÄ ett antal gymnasieskolor runt om i landet. Detta har gjorts dels med hjÀlp av en enkÀtundersökning och dels genom en analys av de lÀroböcker som genom enkÀten framkom som de mest anvÀnda i kursen ?Teknik, mÀnniska, samhÀlle?. Resultatet visar pÄ att kursernas upplÀgg skiljer sig Ät med avseende pÄ vilka lÀroböcker, arbetsmetoder och kunskapsomrÄden som tas upp pÄ de olika skolorna i undersökningen men att samtliga uppfyller de kursmÄl som Àr satta för de bÄda kurserna.

LEGO och NXT-programmering i teknikundervisningen

Denna uppsats har till syfte att utforska pÄ vilket sÀtt anvÀndning av LEGO-teknik i teknikundervisning pÄverkar utvecklingen av Àmnesspecifika förmÄgor samt samarbetsförmÄga. Vidare undersöktes vilka uppfattningar lÀrare och elever har om anvÀndning av LEGO-teknik och NXT-programmering i teknikundervisning. Eleverna i Ärskurs nio pÄ en grundskola i SmÄland, hade under nÄgra veckor undervisning i teknik, med fokus pÄ ?GrundlÀggande elektronik och elektroniska komponenter? (som en del av det centrala innehÄllet för Ärkurs 7-9 inom omrÄdet tekniska lösningar). Avslutningen pÄ arbetsomrÄdet har varit ett projektarbete som ska utföras med hjÀlp av LEGO-teknik och NXT-programmering. Undersökningen har utförts genom att observera 40 elever i deras arbete med LEGO-teknik.

Teknik eller taktik : om framgÄng i den maritima arenan

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka en av de eviga militÀrteoretiska frÄgorna, teknikens inverkan pÄ taktiken och vice versa. För att begrÀnsa omfattningen och öka möjligheterna att erhÄlla mer specifika slutsatser har uppsatsen avgrÀnsats till en maritim kontext. Uppsatsens problemformulering lyder:UtifrÄn den givna litteraturen, diskutera om teknik och resurser bÀttre förklarar framgÄng i marina operationer Àn taktiskt och operativt upptrÀdande.FramgÄng i den maritima arenan har definierats som en styrkas förmÄga att etablera eller bestrida herravÀlde till sjöss. Undersökningen har syftat till att utröna om begreppsparen teknik och resurser eller taktik och operativt upptrÀdande Àr mest framkomlig vÀg nÀr herravÀlde skall etableras eller bestridas. Empirin för uppsatsen bestÄr av ett antal sjömaktsteoretiker som anvÀnts under utbildningen vid Försvarshögskolans chefsprogram.Slutsatsen för uppsatsen Àr inledningsvis att samma förmÄgor avgör graden av framgÄng för en sjöstyrka att etablera som att bestrida ett herravÀlde till sjöss.

Verkligheten som datorspelsmiljö

Syftet med arbetet Àr att undersöka huruvida det gÄr det att utveckla ett spel som kan spelas bÄde i verkligheten sÄvÀl som bakom en dator samtidigt. Hur kan ett spel som kombinerar virtuella och reella element utformas. Arbetet tar upp vilken teknik som kan anvÀndas samt hur en teknisk lösning kan se ut. All teknik som krÀvs för att realisera ett fungerande spel av denna typ finns tillgÀngligt och i detta arbete presenteras all bakgrund samt förarbete..

SvenskÀmnet och de digitala verktygen: Hur anvÀnder svensklÀrare för senare Är digital teknik i undervisningen?

Syftet med denna uppsats Àr att bidra med ökade kunskaper om och bÀttre förstÄ hur fyra lÀrare anvÀnder och förhÄller sig till digitala verktyg och digital teknik i undervisningen i svenska för senare Är. Studien har en hermeneutisk fenomenologisk ansats och baseras pÄ semistrukturerade kvalitativa intervjuer med informanter som har olika Àmneskombinationer. Informanterna i studien har en jÀmn könsfördelning, Àr av olika Äldrar och har varierande antal tjÀnsteÄr. Tematiseringsarbete som mynnade ut i fyra teman kan sÀgas karaktÀrisera lÀrarnas upplevelser av att anvÀnda digitala verktyg och digital teknik i undervisningen. Teman som vÀxte fram och Àven utgör rubriker i resultatavsnittet var den utÄtriktade tekniken, den betydelsefulla direktheten, den kontextförstÀrkande digitala tekniken och den svÄrkontrollerade anvÀndningen.

Övervakad strömförsörjningskrets till ett nytt personsĂ€kert styrsystem.

En prototyp för strömmatningsövervakning till ett nytt styrsystem har tagits fram för att öka personsÀkerhetenhos systemet. Syftet med prototypen Àr att testa en övervakningsteknik för att om tekniken fungerar bra sedanbygga in denna teknik i kommande styrsystemsprodukter. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att utifrÄn enkravanalys ta fram ett schema och utifrÄn det konstruera ett prototypkort för testning av kraven. Resultatetblev att prototypens teknik gÄr att anvÀnda och ger ett personsÀkrare styrsystem..

Barnmorskors upplevelse av den psykosociala arbetsmiljön inom mödrahÀlsovÄrden : vilken betydelse har patienternas vÄrdtyngd?

Denna studie syftar till att utreda relationen mellan de Àldre och ny teknik, utifrÄn de Àldres upplevelser. För att tydliggöra denna relation genomfördes nio intervjuer med nio olika respondenter. Detta Àr en studie dÀr grundad teori anvÀnts som metodansats. DÄ detta var ett outforskat Àmne stÀmde det bra att anvÀnda sig av grundad teori för att fÄ fram en teori som kunde bidra till att tydliggöra denna relation. Studien syftar till att ge en bild av samspelet mellan de Àldre och den nya tekniken.Vi vÀnde oss till en kategori mÀnniskor som var över 65 Är.

?Kvinnorna IT-förlorare?? : En diskursanalys av mediernas konstruktioner av teknik och kön i informationssamhÀllet Sverige

UtgÄngspunkten för denna magisteruppsats har varit att undersöka hur diskurser om teknikoch kön artikuleras i informationssamhÀllet Sverige. Jag har riktat mitt huvudsakliga intresse mot mediernas konstruktioner av teknik och kön i tre svenska tidningsmedier, Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, för att dÀrefter kunna koppla dessa konstruktioner till en politisk och offentlig förstÄelse av teknik och kön i informationssamhÀllet Sverige. Till min hjÀlp för att undersöka mediernas konstruktioner av teknik och kön har jag anvÀnt mig av den kritiska diskursanalysen som Àr sÀrskilt anvÀndbar inom just feministisk forskning dÄ den kopplar sprÄket till frÄgor om makt och sociala processer. Analysen Àr upplagd efter Norman Faircloughs diskurskritiska modell som innebÀr att texten analyseras utifrÄn tre dimensioner: text, diskursiv praktik och social praktik. De teoretiska utgÄngspunkter som Àr centrala för uppsatsen Àr socialkonstruktivismens tankar om att sprÄket formar vÄr verklighet och en feministisk övertygelse om att kön Àr socialt konstruerat.

Kravhantering med hjÀlp av Use Case

Detta examensarbete ger en introduktion till omrÄdet systemutveckling. Kravhantering har i alla tider varit en viktig del i systemutveckling. För att kunna lyckas med kravhanteringen under ett systemutvecklingsprojekt Àr det viktigt att anvÀnda sig av rÀtt teknik. En teknik som finns för att kunna hantera de krav som stÀlls pÄ ett system Àr Use Case som hÀrstammar frÄn UML. Syftet med detta examensarbete var att ta reda pÄ de för och nackdelar som har upplevts av anvÀndare som har arbetat med Use Case i samband med kravhantering.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->