
Sökresultat:
7829 Uppsatser om Team management - Sida 65 av 522
Styrning av offentlig och privat verksamhet inom omsorgen : fallstudie av särskilt boende på Gotland
Region Gotland har under en längre tid privatiserat tjänster som tidigare utfördes av Region Gotland själva. Hur går det till när en privat aktör tar över eller startar en verksamhet och hur ser kraven på verksamheten ut? Idag använder Region Gotland Balanserade styrkort i sin styrning och hur påverkar denna typ av styrning privata aktörer? Denna uppsats fokuserar på vilken effekt Socialnämndens styrning har på upphandling, kommunikation och uppföljning.Problemformuleringen i denna uppsats lyder: På vilket sätt styr Socialnämnden privata och offentliga aktörer inom särskilt boend epå Gotland.Syftet med denna rapport är att undersöka hurvida Region Gotlands styrmodell påverkar upphandling, kommunikation och uppföljning mellan Region Gotland och aktörer inom särskilt boende på Gotland.Intervjuer har gjorts med personer i nyckelpositioner inom Region Gotland. Fördjupade intervjuer har gjorts med verksamhetschefer på två olika boenden. Ett boende i privat regi och ett boende i offentlig regi.
SECOND LIFE: SECOND CHANCE - A netnographical study of the online virtual world Second Life as a place of...
Our study illustrates the nature and characteristics of the virtual world Second Life. We have identified that the online community aims to satisfy hedonistic needs through social and conspicuous consumption, for online use only, concentrating on socially accepted identity construction..
An Evaluation of the Corporate Governance System at Smartner Information Systems Ltd -
In order to survive constant economic, environmental and political challenges, it has appeared to become increasingly important for a firm to recognize the significance of corporate governance. In this thesis, the structure of the board at Smartner Ltd will be outlined and the relationship between the board members and the CEO will be clarified. In addition, the aim is to analyze the corporate governance system at Smartner Ltd to be able to outline and clarify the distinct relationship between the CEO and board of directors..
Att överföra kunskap - En kunskapsteoretisk granskning av "Knowledge Management"-system
The right usage of tacit and explicit knowledge is becoming increasingly important for businesses worldwide. This thesis searches the answer to how management consultants tackle the challenges originating from converting this type of knowledge into codified use. With the help of a case study analysis it was possible to gain special insight into the processes of knowledge collection, codification and re-usage at a major organization built upon knowledge utilization. In order to provide the reader with a wider picture, the main subject of the study has been analyzed from two perspectives: a practice based and an objective based perspective. Furthermore, two different types of knowledge, tacit and explicit have been differentiated and studied in relation to each other, to gain a better understanding of their origin and conversion process.
Styrning via internkommunikation : trendsnack eller en bortglömd självklarhet...?
In regards to a request placed by the manager of Måltidsservice I Sollentuna Kommun, we have agreed to investigate the internal communication within the organization. The purpose of the essay is to describe the necessity of internal communication within the organization and to identify its strengths and weaknesses.It?s of the utmost importance that the internal communication is under constant care. It contributes to creating fellowship and to motivate people to greater achievements. At the end of the day it?s the managers responsibility to create a well-developed internal communication.
Kunskapsöverföring i ett globalt management konsultbolag : En fallstudie i överföringen av erfarenhetsbaserad kunskap över landsgränser
Syftet med studien är att undersöka hur ett globalt management konsultföretag arbetar internt med kunskapsöverföring över landsgränser av den svåruttryckliga erfarenhetsbaserade kunskapen som en konsult innehar. Den kvalitativa data som används i empirin samlades in genom intervjuer med anställda på fallföretaget Accenture. Resultatet av undersökningen visade att praktisk kunskap överförs genom formella sammankomster samt en ?learning by doing? modell där konsulter av olika nationaliteter och grad av erfarenhet arbetar tillsammans på olika projekt. Erfarenheter från projekt samlas, lagras och överförs till databasen Knowledge Exchange, i en process där den praktiska kunskapen transformeras till teoretisk kunskap och görs tillgänglig för hela företaget.
Hur VD:n ser på sin ledningsgrupp
Dagens verklighet består för de flesta företag av en alltmer föränderlig omvärld med ökade kommunikationsmöjligheter. Detta medför även en ökad konkurrens vilket i sin tur medför att arbetsklimatet på företagen blir allt tuffare, för såväl de anställda som ledningen och dess VD. Det har under det gångna året skrivits mycket i dagspressen samt i affärstidningar om det hårda arbetsklimatet som råder inom näringslivet idag. Genom dessa marknadsförhållanden så blir byten av VD:ar en vanlig företeelse för dagens företag. Det talas om att vara rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle.
Kassaflödescykelns påverkan på företagets
Syfte:Att kartlägga om en förändring av ett företags kassaflödescykelpåverkar räntabiliteten för företaget. Dessutom undersöks omkassaflödescykelns längd kan säga något om branschlika företags lönsamhet och om omsättningsförändringar påverkar ett företags kassaflödescykel och räntabilitet. Metod: Vi har gjort en kvantitativ undersökning baserad på empiriska data från 11 utvalda företags årsredovisningar. Linjära regressioner har utförts för att fastställa om det finns några samband mellan kassaflödescykeln och räntabiliteten. Slutsatser: Vi har inte hittat några signifikanta samband som stöder deetablerade uppfattningar som finns om att ändringar ikassaflödescykeln påverkar räntabiliteten.
Noa byggde arken innan det började regna -Crisis Management ur ett styrningsperspektiv
Vad som skiljer en organisation från mängden kan i många fall vara hur god kapacitet som finns för att bemöta det hot en kris kan utgöra. Därför är det viktigt för organisationen att hela tiden aktivt arbeta med att förbättra denna kapacitet, genom att på ett så brett plan som möjligt försöka förbereda sig för de potentiella kriser som kan drabba organisationen. Således blir det en strategisk fråga att ha crisis management-kapacitet, och för att etablera denna måste ledningen styra organisationen i rätt riktning. Därigenom kan en kris hindras från att fortplanta sig som ringar på vatten, och drabba en allt större del av organisationen. Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur en organisation, ur ett styrningsperspektiv, kan etablera eller förbättra sin crisis management- kapacitet.
Kunskap: Den konkurrenskraftiga resursen : Hur får man anställda att tillämpa sina kunskapermot företagets strategiska mål?
De senaste åren har tekniken gått fort fram och det är svårt att konkurrera i teknologi och maskiner, på grund av att tekniken numera är mer lättillgänglig. Det är därför viktigt för företagen att satsa på rätt kompetens på rätt plats. Vid utbildning av personal, så att rätt avdelning får rätt kompetens, kan man använda sig av strategisk human resource management. De anställda får då kunskap i vilken kompetens och i vilket uppförande som krävs.Syftet med denna rapport är att belysa kunskap som en resurs, dess konkurrenskraft och hur den kan samordnas och tas tillvara på. Rapporten ger en överblick över olika metoder företag kan använda sig av, så att de anställda förstår företagets mål och använder sin kunskap för att nå dem.
Förväntningsgapet - En analys av förväntningsgapet ur ett kreditgivarperspektiv
I allt väsentligt kunde studien inte konstatera något större gap mellan bankernas förväntningar på revisionens innehåll och genomförande och det som revisorn med stöd av regelverket faktiskt levererar. Båda parter tar sin utgångspunkt i begreppet ?god redovisningssed?. Det konstateras dock ett visst gap ifråga om bankens önskan, om att revisionen kunde vara mera djupgående i sin kontrollfunktion än vad revisorerna med gällande regelverk är beredda att tillmötesgå..
Omhändertagandet av en kritisk sjuk eller skadad patient på akutmottagningen
Bakgrund: Fundamenten i vården grundar sig i ett värdefullt bemötande där patientens grundläggande behov tillgodoses. Ett fungerande team i vårdarbetet är en viktig del i att skapa en personcentrerad och patientsäker hälso- och sjukvård. Dessa faktorer är viktiga delar i ett gott omhändertagande av patienter på en akutmottagning.Syfte: Syftet med denna studie var att utforska vilka omvårdnadsbehov som blir tillgodosedda hos kritisk sjuka eller skadade patienter samt funktionen av teamsamverkan på akutmottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.Metodbeskrivning: En kvalitativ fältstudie inspirerad av principerna för praktisk etnografi. Med hjälp utav ett observationsprotokoll utfördes 50 observationer som sedan analyserades med deskriptiv statistik samt en innehållsanalys.Resultat: Resultaten från denna studie visar att personalen var skickliga på att kommunicera och skapa en relation med patienterna. Däremot var de inte lika bra på att göra patienterna delaktiga i vården.
Knowledge Management: Är universitetet så unikt som man tror? - en empirisk studie
Syftet med uppsatsen är att identifiera, beskriva ochanalysera den kunskapsöverföring som sker mellan anställda(lärare och ledning) som jobbar på grundnivå på ettuniversitet. Vi vill som resultat ha bidragit till diskussioneninom detta forskningsområde genom att ha ökat förståelsenför universitet som objekt för Knowledge Management. Uppsatsen gör en kvalitativ ansats med semi-struktureradeintervjuer för empiriinsamlingen. Materialet analyserassedan kritiskt med teoriramverket i bakhuvudet ochintressanta vinklingar och existerande heterogenitet lyftsfram. Ett tydligt och särskiljande drag på institutionen var att ledningen inte uppfattades ha den roll som man finner i fleraandra organisationer.
Betal- och biljettsystem i kollektivtrafik : en kartläggning av aktörer och roller
An Interoperable Fare Management system for public transport has been a struggle for the actors in industry of public transport. A lot of effort has been put into creating a smart card solution that enables the travellers to use the same card for paying and holding the ticket regardless geographical position in Sweden. That project has failed, mostly due to a lack of taking non-technical actors and aspects into consideration during the project process. This thesis highlights the major actors and their responsibilities. The ARKTRANS framework is used as analytical tool to identify different roles. Throughout the thesis a sociotechnical perspective is used. The developed method in this thesis is suitable for mapping of actors and responsibilities in a network surrounding a complex technical system.
Marknadsföring av primärvård - en realitet till följd av vårdvalsinförandet?
Vi vill med vår uppsats studera hur införandet av vårdval påverkar marknadsföringen inom primärvården för både landstingen och de enskilda vårdenheterna. Våra resultat pekar på att landstingen kan ses som informationsspridare, medan de enskilda vårdenheterna nu måste börja marknadsföra sig för att bli ett attraktivt alternativ på marknaden. Specialisering, samt ett utvidgat tjänsteerbjudande, tror vi kan komma bli viktigt för de enskilda vårdenheterna vid ett vårdvalsinförande..