Knowledge Management
Är universitetet så unikt som man tror? - en empirisk studie
KunskapsöverföringKnowledge ManagementKunskapMotivationLärande OrganisationManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med uppsatsen är att identifiera, beskriva ochanalysera den kunskapsöverföring som sker mellan anställda(lärare och ledning) som jobbar på grundnivå på ettuniversitet. Vi vill som resultat ha bidragit till diskussioneninom detta forskningsområde genom att ha ökat förståelsenför universitet som objekt för Knowledge Management. Uppsatsen gör en kvalitativ ansats med semi-struktureradeintervjuer för empiriinsamlingen. Materialet analyserassedan kritiskt med teoriramverket i bakhuvudet ochintressanta vinklingar och existerande heterogenitet lyftsfram. Ett tydligt och särskiljande drag på institutionen var att ledningen inte uppfattades ha den roll som man finner i fleraandra organisationer. Här hade de snarare en uppbackanderoll bakom forskarna som självständigt och fritt bedriver sinforskning. Vi finner ej kontextskillnader stora nog att heltlegitimera en sådan roll. Processfaktorer vi fann sompåverkade utfallet av kunskapsöverföringen är främst demänskliga relationerna och otvungna mötena, men även denfysiska strukturen spelar in. Vidare skiljer sig synen på ITsystem som hjälpinstrument mellan ledning och anställda.Vad gäller motivation var det tydligt att det är intrinsicmotivation, bl.a. glädje och passion som driver de anställda.Vi finner följaktligen skäl att tro att kunskapsöverföringenskulle kunna förbättras om ovan nämnda insikter beaktas.