Sök:

Kunskap

Den konkurrenskraftiga resursen

De senaste åren har tekniken gått fort fram och det är svårt att konkurrera i teknologi och maskiner, på grund av att tekniken numera är mer lättillgänglig. Det är därför viktigt för företagen att satsa på rätt kompetens på rätt plats. Vid utbildning av personal, så att rätt avdelning får rätt kompetens, kan man använda sig av strategisk human resource management. De anställda får då kunskap i vilken kompetens och i vilket uppförande som krävs.Syftet med denna rapport är att belysa kunskap som en resurs, dess konkurrenskraft och hur den kan samordnas och tas tillvara på. Rapporten ger en överblick över olika metoder företag kan använda sig av, så att de anställda förstår företagets mål och använder sin kunskap för att nå dem. Rapporten innehåller en litteraturstudie och en intervju. Intervjun gjordes med Åke Svensson som tidigare varit VD för SAAB AB. Den erfarenhet han besitter har gett rapporten praktiska exempel på hur det kan gå till på ett företag. Intervjun har sedan stöttats av den teoretiska studien, där fler av Åkes exempel kan knytas till teorin.Man kan indirekt styra sina anställda genom att träna och utbilda dem att tänka på ett önskvärt sätt. Personalen kan motiveras genom att få dem att förstå företagets strategier och mål. De anställda kan då känna sig viktiga och viljan att prestera ökar. Tydliga riktlinjer och att de anställda vet vad som förväntas av dem är viktiga för att kunna prestera bra men också att använda sig av all kunskap man har.För att kunna sätta ihop ett bra team krävs en blandning av erfarenheter. De som arbetat inom företaget under en längre tid förfogar över mycket kunskap och erfarenhet. Det är bra om deras kunskap blandas med nytänkande som de nyanställda kan bidra med. Det handlar om att försöka arbeta fram en metod som gör att man inte går in i samma tankebanor som tidigare. Om de äldre och yngre kommunicerar ut sin kunskap till varandra blir de ett effektivare team. Det förekommer dock skepticism och pessimism då en nyanställd kommer med en bra idé. De finns personer inom företag som kan tycka att det är en dålig idé eller säga att det inte är genomförbart, på grund av att man inte själv kommit på idén. Att vara kritisk till andras idéer kan vara ett försök att framställa sig själv som bättre.Företagskultur är en typ av indirekt styrning. Detta är något som finns inom varje företag. Företagskulturen ska implementeras från högsta chef och ledningen, för att sedan kunna föra den vidare till de anställda via ett föregångsmannamässigt ledarskap. Det är viktigt att veta hur man ska bete sig inom ett företag. Om man har tydliga visioner och en väl genomtänkt företagskultur kan man få sina anställda att använda sin kunskap mot företagets strategiska mål. Att göra strategier som ska förmedlas ut i företaget komplexa, kan leda till oförståelse som sedan leder till att de anställda inte vet hur de ska använda sin kunskap. Det krävs därför en enkel och begriplig struktur och kommunikation. De faktorer som ett teknikintensivt företag kan använda sig av för att nå sina strategiska mål kan vara att man inte bara ska utbilda de anställda i syfte att ge dem kunskap utan också i hur de kan använda den för företagets bästa.

Författare

Sofie Lind Oscar Hjärtström

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..