
Sökresultat:
7829 Uppsatser om Team management - Sida 4 av 522
Den sociala kreatören
Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmåga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstånd som i sin tur påverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar också att inspiration oftast hämtas från arbetsgruppen snarare än den privata omgivningen, ett mönster som förstärks med erfarenhet och ålder..
Teamwork : Framgångsfaktorer för att skapa och utveckla ett innovativt team
Kandidatuppsats i innovationsteknik, Mälardalens Högskola i EskilstunaDatum: 2014-05-28Författare: Karokh Salehi, Sacir Kadic och Isak KocHandledare: Loe ÖnneredTitel: Teamwork - Framgångsfaktorer för att skapa och utveckla ett innovativt teamProblemformulering: Innovation har i dagsläget blivit modernt och används av många organisationer. Till följd av detta har studiens frågeställning utformats enligt följande: Vilka faktorer är avgörande för att skapa och utveckla ett innovativt team?Syfte: Studiens syfte är att finna framgångsfaktorer hos teamarbete både hos de som beskrivs som traditionella och innovativa. För att uppnå detta genomförs en jämförelse över deras arbetsprocesser och utvecklingsfaktorer.Metod: Studiens information har hämtats från vetenskapliga artiklar och kurslitteraturer. Undersökningen bestod även av ett flertal intervjuer med deltagare från två olika team.
Hur skapas motivation i team för att främja effektivitet?: en studie gjord efter en organisationsförändring
I samband med en organisationsförändring så kan ett företag få olika konkurrensfördelar. En konkurrensfördel är bland annat att öka på motivationen hos teamet, vilket är en faktor som skapar effektivitet i ett företag. Syftet med uppsatsen är att få en ökad förståelse för vad som skapar motivation hos team i deras dagliga arbete efter en organisationsförändring. Den empiriska studien har jag gjort med en kvalitativ ansats bestående av fem personliga intervjuer i en fallstudie av LKAB. Empirin från företaget analyserar jag sedan med de teorier som jag har valt.
Team : hur och varför?
Under de senaste decennierna har det blivit allt populärare att organisera olika typer av verksamheter i team. Vår avsikt med detta examensarbete var att skapa en förståelse för vad ett team är, när team är det bästa arbetssättet, hur man förankrar ett team samt vilka faktorer organisationer bör ta i beaktande i strävan att skapa ett väl fungerande team. I vår empiriska undersökning genomfördes semistrukturerade intervjuer med ledningen och teamledarna inom en organisation som nyligen infört en teambaserad organisation. I resultaten speglas ledningens och teamledarnas upplevelser av denna process. Våra resultat visar att det finns många faktorer som bör tas i beaktande då man organiserar verksamheten i team.
Management - Från start till landning
Syftet med uppsatsen var att utifrån ett projektarbete vid Malmö-Sturup Airport,lyfta fram och dra lärdom av grupprocesser ochprojektarbete. Viktiga lärdomar är att projektarbete ibland kräver förkunskaper inom process och metod snarare än branschspecifika kompetenser. En projektgrupp kan ha mer än en roll i arbetet och behöver då balansera dessa roller och relationer. En grupp med kompletterande personligheter når lättare effektivitet samtidigt som behovet av koordinator är stort. Styrningsverktyg är därför viktiga för att skapa struktur.
Gör som jag menar - En studie om budskapets betydelse samt dess påverkan på inre upplevelse och yttre beteende
The purpose of this paper was to understand internal communication?s critical
tradition by studying the interface of the subjective experience and the
objective behavior within a management team. During almost two years this group
was observed, several semi-structured interviews were conducted and a specific
incident was analyzed. The interview texts where analyzed, using the Meaning
Constitution Analysis developed by Roger Sages (2010) at Lund University. The
observations were summarized in sociograms showing relationships in the
organization.
Att arbeta i ett tvärprofessionellt team : Hur ett ökat samarbete med olika yrkesgrupper har påverkathemtjänstpersonalens yrkesidentitet
A multi professional team use different professional skills to a specific target. The people in the team complement each other to achieve the best performance possible. Professional identity is a mix between the professional and personal identity. Social identities, like professional identity, is a product of social categorization and social comparison. The purpose of this study was to examine how increased cooperation in cross-disciplinary teams has affected the professional identity of home care staff.
Mångfaldsintegration hos kommunikationskonsulter
Vi valde att undersöka huruvida det finns ekonomiska incitament att implementera en strategi som leder till ökad mångfald inom konsultbranschen. Spelar det egentligen någon roll om företagens ändvänder sig av mångfald? Vidare ställer vi oss frågan med vilka metoder mångfalden integreras. Vi anser oss ha funnit tydliga exempel på hur fallföretagen genom teamdesign och fokusering på personlig/social kompetens inom rekryteringsprocessen skapat uthålliga konkurrensfördelar. Genomgående framgår att fallföretagen aktivt försöker skapa team där deltagarna har olika kompetenser i syfte att lösa komplexa problem med ökad kreativitet.
Lost In Translation : Betydelsen av Kultur utifrån Nationalitet, Lingvistik samt Organisation i Multinationella Team
As a result of globalization, multinational teams are being more frequently used in today´s businesses. This specific type of team can be described as heterogeneous when it comes to nationality and linguistics. The aim of this study was to explore the concept of multinational teams. This was made using culture as a main concept, and nationality, linguistics, and organizational culture in order to describe it. We intended to say something about how this type of team´s efficiency; when it comes to satisfaction and performance; was affected by national and linguistic heterogeneity within the team.
Reflekterande team som metod för bearbetning av en teaterpjäs
Vi har i den här uppsatsen valt att undersöka om den familjeterapeutiska metoden reflekterande team går att använda som reflektionsmodell för att efterarbeta en teaterupplevelse i gymnasieskolan. Vi har genomfört en studie på tre olika gymnasieskolor i en skånsk stad. Undersökningstillfällena började med att vi spelade upp Harold Pinters ?I väntan på Wilson? för eleverna för att efter föreställningen genomföra ett reflekterande arbete med en pedagogisk variant av metoden reflekterande team. Gruppen bildade två cirklar av stolar, en inre och en yttre, med lika många deltagare i båda cirklar.
Hur nationella kulturella skillnader påverkar ledarstilen : en studie av svensk-engelska team
Bakgrund: När individer från olika kulturer möts och arbetar tillsammans uppstår det ofta missförstånd och konflikter. Ett sätt att uppnå förståelse för hur nationell kultur påverkar ett företag, är att studera ett team. Ledaren är mycket viktig för teamet och i ett mångkulturellt team kan hans arbete bli komplicerat pga. olika värderingar etc. som finns i olika kulturer.
Effektiva team : Faktorer som påverkar ett projektteams effektivitet
Bakgrund: Att arbeta i projekt skiljer sig till stor del gentemot den ?normala? organisationsformen. Projekt är temporära och kommer att upplösas efter projektets genomförande. Det finns en uppsjö av litteratur som tar upp projekt som arbetsform, däremot tas sällan teamet upp som en del av projektet. Det är därför viktigt att se på faktorer inom teamet som kan påverka teamets effektivitet och därmed även projektets effektivitet.
Ständiga förbättringar och praktisk problemlösning : en explorativ studie på Saab Automobile AB
Continuous improvement is one of five principles in General Motors ? Global Manufacturing System (GM-GMS). GM-GMS has been used by Saab Automobile AB since 2003 and is a central component for realisation of GM?s vision. Internal audits have discovered problems with one of the tools, practical problem solving (PPS), which needs to be improved.
Ledarskap av självstyrande team
Att arbeta i team är något som blivit allt vanligare på senare tid. Många organisationer har övergivit den traditionella hierarkiska organisationsstrukturen och övergått till att införa en teambaserad organisationsform. Att arbeta i team innebär att teammedlemmarna tillsammans, genom nära och intensivt samarbete, kan utveckla idéer och fatta beslut som inte är möjligt individuelltför var och en av dem. Detta ställer krav på att organisationskultur, interna organisationssystem och ledarskap utvecklas och att de stödjer den nya strukturen. Vårt syfte med denna litteraturstudie är att beskriva ledarskapet av självstyrande team med utgångspunkt i litteraturen.
Ledarskap av självstyrande team
Att arbeta i team är något som blivit allt vanligare på senare tid. Många organisationer har övergivit den traditionella hierarkiska organisationsstrukturen och övergått till att införa en teambaserad organisationsform. Att arbeta i team innebär att teammedlemmarna tillsammans, genom nära och intensivt samarbete, kan utveckla idéer och fatta beslut som inte är möjligt individuellt för var och en av dem. Detta ställer krav på att organisationskultur, interna organisationssystem och ledarskap utvecklas och att de stödjer den nya strukturen. Vårt syfte med denna litteraturstudie är att beskriva ledarskapet av självstyrande team med utgångspunkt i litteraturen.