Sök:

Hur skapas motivation i team för att främja effektivitet?

en studie gjord efter en organisationsförändring


I samband med en organisationsförändring så kan ett företag få olika konkurrensfördelar. En konkurrensfördel är bland annat att öka på motivationen hos teamet, vilket är en faktor som skapar effektivitet i ett företag. Syftet med uppsatsen är att få en ökad förståelse för vad som skapar motivation hos team i deras dagliga arbete efter en organisationsförändring. Den empiriska studien har jag gjort med en kvalitativ ansats bestående av fem personliga intervjuer i en fallstudie av LKAB. Empirin från företaget analyserar jag sedan med de teorier som jag har valt. I undersökningen kommer jag fram till att det finns flera olika faktorer som skapar motivation hos team. En motivationsfaktor för team efter en organisationsförändring är bland annat att teammedlemmarna kan rotera mellan olika arbetsuppgifter. En annan motivationsfaktor för team i deras dagliga arbete är att teamet har målstyrda arbetsuppgifter.

Författare

Ann-Katrin Hansson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..