Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 23 av 53

Elevers inlÀrningsstilar i skolan

I lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (Lpo 94) stÄr det att ?hÀnsyn skall tas till elevernas olika förutsÀttningar och behov [?] dÀrför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla? (LÀrarförbundet, 2006:10). I dagens skolor diskuterar pedagoger vÀrdegrund, elevers lika vÀrde och hur viktigt det Àr att ta tillvara pÄ olikheterna och utgÄ frÄn varje individs förutsÀttningar. Det har under en lÄng period bedrivits forskning kring Àmnet inlÀrningsstilar. Rita & Ken Dunn, Howard Gardner samt Richard Bandler och John Grinder Àr exempel pÄ betydelsefulla forskare. Syftet med studien ?Elevers inlÀrningsstilar i skolan? Àr att belysa vikten av inlÀrningsstilar samt hur de införlivas av pedagoger i planeringen och genomförandet av undervisningen.

Elevers delaktighet och inflytande i grundskolan

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad elevers delaktighet och inflytande innebÀr i Ärskurs tre och fem pÄ de grundskolor som vi besöker för intervjuer. I arbetet tar vi Àven reda pÄ vad begreppen delaktighet och inflytande betyder ur lÀrarnas och rektorernas perspektiv, samt hur lÀrarna i en Ärskurs fem och i en Ärskurs tre anser sig arbeta med elevers delaktighet och inflytande. Empirin Àr samlad frÄn tre olika skolor dÀr kvalitativa intervjuer genomfördes med tvÄ grundskollÀrare och tvÄ rektorer. Vidare har det empiriska materialet kopplats samman med styrdokument och tidigare forskning i Àmnet. Studien visar olika förslag pÄ strategier om elevers delaktighet och inflytande som lÀrarna och rektorerna kan anvÀnda i sitt arbete.

Arkivarieyrkets status - en undersökning ur ett arkivarie- och nutidsperspektiv

SammanfattningHur gör lÀrare i praktiken som fÄr sina elever att anvÀnda engelska som arbetssprÄk? Hur uppfattar elever detta? Vilken roll spelar lÀraren? Dessa frÄgor ville jag försöka fÄ svar pÄ.Mitt syfte var att försöka förstÄ hur lÀrare skapar en lÀrandesituation dÀr eleverna anvÀnder engelska som arbetssprÄk. DÀrför sökte jag upp en lÀrare som jag hade hört lyckades med detta. Jag samlade in data genom att intervjua, observera, anteckna, videofilma och spela in pÄ band. LÀraren i studien engagerade sig mycket i eleverna och ingav respekt.

Kondenserat Vatten : HVAC-systemets outnyttjade resurs

Det Àr sedan tidigare allmÀnt kÀnt att nÀr temperaturen sÀnks pÄ luft med en hög luftfuktighet sÄ fÀlls det ut kondenserat vatten som en restprodukt. Ombord pÄ stora kryssningsfartyg med mÄnga passagerare sÄ Àr behovet av att kyla luften stort pÄ grund av att passagerarna vill ha en behaglig inomhusmiljö, vilket leder till att det i fartygens stora luftkonditioneringsanlÀggningar bildas mycket vatten nÀr luft kyls. Den hÀr studien syftar till att undersöka om det gÄr att ta tillvara pÄ det vatten som bildas som en restprodukt i luftkonditioneringsanlÀggningarna. För att ta reda pÄ om kvalitén och kvantiteten var tillrÀcklig för att det skulle gÄ att anvÀnda vattnet ur en luftkonditioneringsanlÀggning sÄ togs ett vattenprov frÄn en luftavfuktare. Detta vattenprov analyserades av ett utav Livsmedelverket ackrediterat laboratorium.

TjÀnstemÀn eller arbetare : En kritisk diskursanalys av yrkesbeskrivningar pÄ Arbetsförmedlingens hemsida

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

MÄlkonflikter och budgetering : Organisationers anpassning av budgetering vid konflikter mellan mellan organisationens mÄl

Studien handlar om elevers motivation till Àmnet biologi. En rad faktorer pÄverkar eleverna. Forskning visar att delaktighet, varierad undervisning och tidigare intresse pÄverkar helhetsbilden av Àmnet biologi. Arbetet Àr fokusera pÄ dessa tre faktorer.-Delaktighet kan innebÀra att lÀraren tar tillvara elevernas tidigare intresse och erfarenhet i Àmnet och att de fÄr delta i planeringen. Om eleverna förstÄr vad de ska lÀra sig och varför visar de en större motivation i Àmnet.-Varierad undervisning kan innehÄlla t.ex.

Vad krÀvs för att arbetet i klassrummet skall kunna utgÄ frÄn varje elevs enskilda behov, förutsÀttningar, erfarenheter och tÀnkande? - en kvalitativ undersökning av gymnasielÀrares stÄndpunkter

Arbetet Àr en kvalitativ undersökning som har som syfte att undersöka lÀrares uppfattning om vad som krÀvs för att de mÄl i Lpf94, kring kunskap och miljö för lÀrande, skall uppnÄs. Undersökningens syfte Àr dessutom att ta reda pÄ om informanterna delar den kunskapssyn och den pedagogisk metod, som Olga Dysthes presenterar i Det flerstÀmmiga klassrummet. Intervjuer med fem gymnasielÀrare i skiftande Àmnen har genomförts. Deras stÄndpunkter liknar varandra och trots det begrÀnsade urvalet kan ett antal nyckelord för vad lÀrare anser krÀvs för att mÄlen skall nÄs utlÀsas. Dessa Àr följande: 1.

Hur Àldres hÀlsa, pÄ ett Àldreboende, pÄverkas psykiskt, fysiskt och socialt av hundar

Bakgrund: Befolkningen i Sverige blir allt Àldre och cirka 1,5 miljoner personer över 60 Är bor pÄ ett Àldreboende. Sjuksköterskans uppgift Àr att frÀmja hÀlsa. HÀlsa Àr ett tillstÄnd av fysiskt, psykiskt och socialt vÀlbefinnande Àven vid avsaknad av sjukdom eller funktionshinder. Ur ett historiskt perspektiv har hundar arbetat för mÀnniskor i Ärhundrade. Hundar Àr ett av de djur som förekommer inom vÄrden och pÄ Àldreboende.

Missbrukets diskurser : en kvalitativ diskursanalys av tre arbetsomrÄden

Studien handlar om elevers motivation till Àmnet biologi. En rad faktorer pÄverkar eleverna. Forskning visar att delaktighet, varierad undervisning och tidigare intresse pÄverkar helhetsbilden av Àmnet biologi. Arbetet Àr fokusera pÄ dessa tre faktorer.-Delaktighet kan innebÀra att lÀraren tar tillvara elevernas tidigare intresse och erfarenhet i Àmnet och att de fÄr delta i planeringen. Om eleverna förstÄr vad de ska lÀra sig och varför visar de en större motivation i Àmnet.-Varierad undervisning kan innehÄlla t.ex.

VardagshjÀlten "bad cop" : - En ideologikritisk analys av mediernas framstÀllning av hÀndelsen i Limhamn den 23:e augusti 2014

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Keyword advertising. Om annonsörers och tjÀnsteleverantörers ansvar vid sökordsbaserad annonsering ur ett varumÀrkesperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka repatriaters upplevelser av repatriationsprocessen. Fokus ligger pÄ arbetsrelaterade aspekter i syfte att utvidga förstÄelsen för hur repatriaters upplevda relation till organisationen pÄverkar tankar om uppsÀgning bland repatriater. Teorin Àr uppdelad i fyra avsnitt. Repatriatens uppfattning om hemkomsten samt arbetsvillkoren efter hemkomsten. Som efterföljs av repatriaterna i hemorganisationen för slutligen redogöras för vad den normativa teorin har för goda rÄd till företag.

1-2 Äringars begynnande antalsuppfattning: En enkÀtstudie utifrÄn pedagogers synvinkel

Denna studie har sitt fokus pÄ antalsuppfattning utifrÄn pedagogers synvinkel. Syfte Àr att belysa hur pedagoger pÄ tre avdelningar med barn i Äldern 1-2 Är frÀmjar sitt arbete med antalsuppfattning, samt tar vara pÄ barnens uttryck för antalsuppfattning. Respondenterna i studien bestÄr av sju pedagoger. Urvalet var totalt nio pedagoger, men vid bortfall av tvÄ Äterstod det totalt sju svar som resultatet grundar sig pÄ. Metoden enkÀt anvÀndes som datainsamlingsmetod med utgÄngspunkt i en kvalitativ undersökningsmetod dÀr pedagogernas syn pÄ antalsuppfattning i relation till den verksamhet de verkar i ligger i fokus.

Att lÄta floden flöda: en processbeskrivning av att hitta ett personligt tonsprÄk

Upphovsmannens ursprungsidé var att skriva ett stycke som skulle kombinera element frÄn influenser inom pop/rock, jazz, vÀsterlÀndsk konstmusik, elektroakustisk musik och ljudkonst. En stilistisk balans var ett önskat resultat för att undvika polystilism och istÀllet hitta ett tonsprÄk som tar tillvara pÄ upphovsmannens olika influenser.Efter en konsert som genomfördes med hans egna material inom pop/rock, kom en insikt att det fanns, utöver det stilistiska, olika attityder till notation kopplat till musicerande mellan traditionerna afro och klassiskt.Ett experiment utfördes dÀr notationssÀtt med olika styrningsgrad kunde jÀmföras. Den sÄ kallade slashnotationen blev en grund för ytterligare notationsmÀssiga utforskningar i stycket som sedan skrevs.Den stilistiska problematiken i kombinationen av influenserna löstes genom styckets form. Tydlig tematik anvÀndes, med teman som hade stilistisk rörlighet. Styckets storform utgörs av en stegrande dynamisk utveckling, kopplat med en stilistisk vandring frÄn konstmusik till mer afro-inspirerad musik.

PÄ vÀg mot en europeisk grupptalan. En undersökning av EU:s lagstiftningskompetens pÄ omrÄdet grupptalan

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka repatriaters upplevelser av repatriationsprocessen. Fokus ligger pÄ arbetsrelaterade aspekter i syfte att utvidga förstÄelsen för hur repatriaters upplevda relation till organisationen pÄverkar tankar om uppsÀgning bland repatriater. Teorin Àr uppdelad i fyra avsnitt. Repatriatens uppfattning om hemkomsten samt arbetsvillkoren efter hemkomsten. Som efterföljs av repatriaterna i hemorganisationen för slutligen redogöras för vad den normativa teorin har för goda rÄd till företag.

Plats för lÀrande genom lek. En studie av lÀrares uppfattningar om sin praktik i förskola och förskoleklass

Denna fenomenografiska studie Àr tredelad och speglar sju lÀrares uppfattningar om lek, lÀrande och plats i förskola och förskoleklass. Metoden Àr kvalitativ, och syftet Àr att visa hur lÀrare uppfattar kopplingar mellan lek - lÀrande - plats i praktikkontexten. Informationen samlades in via intervjuer och verksamhetsbesök. Resultaten av undersökningen visar att det finns plats för lek och lÀrande i vÀxelverkan mellan inomhus- och utomhusmiljön i förskola och förskoleklass. De flesta lÀrare pekar pÄ en naturlig och sjÀlvklar koppling mellan lek och lÀrande i sina sprÄkliga beskrivningar, medan kopplingen till platser inte Àr lika tydlig vid en jÀmförelse.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->