Sök:

1-2 åringars begynnande antalsuppfattning

En enkätstudie utifrån pedagogers synvinkel


Denna studie har sitt fokus på antalsuppfattning utifrån pedagogers synvinkel. Syfte är att belysa hur pedagoger på tre avdelningar med barn i åldern 1-2 år främjar sitt arbete med antalsuppfattning, samt tar vara på barnens uttryck för antalsuppfattning. Respondenterna i studien består av sju pedagoger. Urvalet var totalt nio pedagoger, men vid bortfall av två återstod det totalt sju svar som resultatet grundar sig på. Metoden enkät användes som datainsamlingsmetod med utgångspunkt i en kvalitativ undersökningsmetod där pedagogernas syn på antalsuppfattning i relation till den verksamhet de verkar i ligger i fokus. Utifrån det sociokulturella perspektivet ligger samspelet mellan pedagog och barn som grund i studien. Resultatet visar att största delen av arbetslagen är involverade i arbetet med antalsuppfattning, som består av olika yrkeskategorier. Pedagogerna använder antal vid flera olika situationer i den dagliga verksamheten i förskolan, och är inte enbart kopplat till specifika matematiksituationer. Samspelet ligger till grund för att lärande och utveckling ska ske, där barnen och pedagogerna samspelar utifrån de situationer som uppstår och involvera antal på olika slags sätt. De tar tillvara på barnens uttryck och nyfikenhet och använder olika material eller föremål för att förstärka lärandet.

Författare

Madeleine Henriksson

Lärosäte och institution

Luleå/ Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..