Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 22 av 53
En lean resa frÄn bilindustrin till Migrationsverket
Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer som utförts vid tre olika organisationer i en större stad i SkÄne. De fem informanterna som deltagit i studien Àr samtliga aktiva tjejgruppsledare vid sina verksamheter. Syftet har varit att undersöka hur arbetet i tjejgrupper bedrivs samt varför behovet av tjejgrupper finns ur ledarnas perspektiv. Intressant för oss att undersöka var huruvida tjejgruppen ansÄgs vara ett jÀmstÀlldhetsprojekt, och om dessa grupper arbetar problematiserande med könsnormativitet. Under studiens fortskridande har det framkommit att begreppet tjejgrupper och vad dessa ska innefatta Àr komplext.
BeslutsutvÀrdering - Att identifiera och hantera motstÄnd
Det finns mycket forskning om beslutsfattande och ledarskap, om intern kommunikation och organisationskultur, men samtidigt kĂ€nner vi, författarna, att ett viktigt perspektiv för att kombinera dessa begrepp saknas. I och med denna uppsats presenterar vi begreppet beslutsutvĂ€rdering som ett sĂ€tt för en ledare att lĂ€ra kĂ€nna beslutsklimatet i sin organisation och med bakgrund av denna information kunna kommunicera sina beslut pĂ„ mer effektiva sĂ€tt. Detta görs framförallt genom att identifiera och sen hantera det inneboende motstĂ„ndet inom organisationen.För att kunna testa beslutsutvĂ€rdering presenterar vi Ă€ven ett eget verktyg för Ă€ndamĂ„let ? MĂ
L (MotstĂ„nd, Ă
terkoppling, Ledarskap) ? vilket ligger till grund för den empiriska undersökningen av forskningsomrÄdet.Vi har funnit att beslutsutvÀrdering har potentialen att identifiera det motstÄnd som finns kopplat till fattade beslut och ge ledaren möjlighet att pÄ ett proaktivt sÀtt agera dÀrefter. Vidare har vi funnit tendenser till att beslutsutvÀrdering kan bidra till en ökad engagemangsnivÄ hos personalen vars Äsikter och uppfattningar tas tillvara pÄ.
Titta vad du kan Axel! : En observationsstudie kring mÄltidssamtal i förskolan
Studiens syfte var att beskriva och analysera pedagogers samtal med barn vid mÄltidssituationer i förskolan. För att besvara studiens syfte gjordes videoobservationer av pedagoger och barn vid tre luncher och tre mellanmÄl. Materialet transkriberades i sin helhet och analyserades kvalitativt och kvantitativt. I uppsatsen behandlades det sociokulturella synsÀttet pÄ lÀrande och behaviorismen samt internationell och nationell forskning som beskrev mÄltidssamtal utifrÄn olika synvinklar. Tillsammans anvÀndes detta som verktyg i analysen av de resultat som framkommit ur observationerna.
Elevmedverkan : En undersökning av elevmedverkan bland studerande frÄn tre nordiska lÀnder
Detta examensarbete undersöker möjligheter att bjuda in vuxna elever att medverka mera i skolans kvalitetsarbete. MÄnga vuxna som utbildar sig mot ett yrke har lÄng och vÀrdefull livs och yrkeserfarenhet som borde tas tillvara. Det har varit mycket diskussioner genom tiderna om elevinflytande och medverkan men Àr detta Àr nÄgot som passar extra bra för vuxna. Jag har med en enkÀt mÀtt hur eleverna upplever förutsÀttningar för medverkande i lÀrandet. EnkÀten ger nÄgra svar pÄ hur elever frÄn tre nordiska lÀnder upplever lÀrandet i olika arbete- och undervisningsformer.
Uppfattningar om barn i behov av sÀrskilt stöd och resursfördelningar i skolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ begreppet barn i behov av sÀrskilt stöd och hur skolans resurser möter barnens behov. Studien bygger pÄ Foucaults teori om makt som belyser samhÀllets och lÀrarnas starka position kring maktutövandet i förhÄllande till elever och resurser. Bronfenbrenners ekologiska miljömodell anvÀnds för att stödja synen pÄ hur miljön runt barnet pÄverkar barn i behov av sÀrskilt stöd. Studien utgÄr frÄn ett diskursanalytiskt perspektiv för att undersöka mönster, skillnader och likheter i lÀrarnas uppfattningar. LÀrarna nÀmner vilka barn de uppfattar Àr i behov av stöd och de ger förslag pÄ hur resurserna kan tas tillvara pÄ.
Patientdelaktighet: faktorer som Àr av betydelse för patientens delaktighet i den egna vÄrden
Bakgrund. Enligt hÀlso-sjukvÄrdslagen ska vÄrden sÄ lÄngt det Àr möjligt utformas och genomföras i samrÄd med patienten. VÄrt mÄl Àr att skapa en trygg och individanpassad vÄrd, trots detta glömmer vi ibland bort att ta tillvara patientens egen kunskap. Vara vÀlinformerad och att mötas med respekt Àr en rÀttighet som patienten har enlig lag.För att möta upp patientens behov av att ta del av den egna vÄrden stÀlls större krav pÄ sjuksköterskans kunskap gÀllande patientdelaktighet. Syfte.
TvÄ börsnoterade industriföretag : Om och hur de anvÀnder sig av personalen som innovativ kraft
Sammanfattning:Denna uppsats syftar till att undersöka om och hur stora industriföretag anvÀnder sig av personalen som en innovativ kraft. Olika teoretiker beskriver innovation pÄ olika sÀtt. Bland annat sÄ hÀvdar Parker och Kerrie (2003) att det Àr ett proaktivt beteende som leder till innovationer, och att det Àr tillvÀgagÄngssÀttet i sig som Àr en innovation. Drucker (2000) och Dobni (2005) tycks vara ense om att en innovation Àr ett tankesÀtt. Jag fann ett intresse i att undersöka hur mina valda företag tycks uppleva innovationer.
Visuella bildmaterial i matematiken
Under vardagen och förskolans verksamhet möter barn olika visuella bildmaterial som utforskas genom sinnena, de ser, kÀnner, luktar, lyssnar eller smakar. Barn utforskar och samtalar kring matematik som de möter i vardagen. UtifrÄn tidigare erfarenheter har vi oftast stött pÄ pedagoger och vuxna som inte tagit tillvara barnens egna medtagna bildmaterial. IstÀllet Àr pedagogerna fokuserade pÄ att skapa sina egna matematiska aktiviteter och material som baseras pÄ förskolans lÀroplan. UtifrÄn tidigare observationer i verksamhetsförlagd tid har vi uppmÀrksammat att vuxna och pedagoger oftast tar mindre hÀnsyn till barnens intressen till visuella bildmaterial som de stöter pÄ i vardagen.
NĂ„got om bruket av begreppet arkivvetenskap
SammanfattningHur gör lÀrare i praktiken som fÄr sina elever att anvÀnda engelska som arbetssprÄk? Hur uppfattar elever detta? Vilken roll spelar lÀraren? Dessa frÄgor ville jag försöka fÄ svar pÄ.Mitt syfte var att försöka förstÄ hur lÀrare skapar en lÀrandesituation dÀr eleverna anvÀnder engelska som arbetssprÄk. DÀrför sökte jag upp en lÀrare som jag hade hört lyckades med detta. Jag samlade in data genom att intervjua, observera, anteckna, videofilma och spela in pÄ band. LÀraren i studien engagerade sig mycket i eleverna och ingav respekt.
Hur Àr det stÀllt med polisens psykiska vÀlbefinnande?
I denna rapport tar vi upp diskussionen om polisens psykiska vÀlbefinnande. En frÄga vi stÀllde oss var hur det Àr stÀllt med polisens psykiska hÀlsa Àr idag? Vi har intresserat oss för denna frÄga dÄ det snart Àr dags för oss att möta alla de komplexa situationer som polisyrket medför. Det sÀgs att man som polis fÄr se mycket av samhÀllets baksida. Hur klarar man som privatperson av allt man fÄr se i sitt kommande yrke utan att den psykiska hÀlsan drabbas.
Förskolan som en interkulturell arena - en intervjustudie med förskolepedagoger
VÄr studie handlar om hur pedagoger pÄ tvÄ utvalda förskolor arbetar och förhÄller sig till ett
interkulturellt förhÄllningssÀtt. Ett interkulturellt förhÄllningssÀtt innebÀr att man accepterar och
vÀrderar alla kulturer pÄ samma sÀtt och under samma omstÀndigheter.
Syftet med denna studie var att synliggöra vad ett interkulturellt förhÄllningsÀtt kunde innebÀra och
det undersökte vi genom att intervjua sex olika pedagoger om hur de ser pÄ integration,
kulturmöten och hur de tar del av barnens kulturella olikheter i förskolan. FrÄgestÀllningen som vi
valde att undersöka var: Hur ser pedagoger pÄ tvÄ mÄngkulturella förskolor pÄ kulturmöten och de
kulturella olikheter de möter i verksamheten?
För att kunna fÄ vÄr frÄgestÀllning besvarad intervjuade vi sex pedagoger som arbetar pÄ tvÄ olika
mÄngkulturella förskolor. Resultatet vi fick visade att de tvÄ olika förskolorna arbetade utifrÄn ett
likartat förhÄllningssÀtt nÀr det gÀllde att ta del av barns olika kulturella bakgrunder men
pedagogerna hade olika synsÀtt pÄ vad en integration var.
Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ studie av ICAs reklamserie
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
Validering : Ett sÀtt att synliggöra informell kunskap
Studien visar pÄ hur informell kunskap blir synliggjord genom anvÀndandet av validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhÀllsutveckling stÀlls det höga krav pÄ moderna, flexibla metoder för det livslÄnga, livsvida lÀrandet. Detta krÀver att utbildningsanordnare Àr uppdaterade och förÀndringsbenÀgna i sitt ledarskap. Det Àr ocksÄ viktigt att lyfta blicken och informera sig om vad som hÀnder och sker i vÀrlden. För att kunna uppfylla dessa krav har det krÀvt förÀndringar i nationella styrdokument.
Hur anvÀnder lokala journalister och politiker sig av Twitter? : En kvalitativ intervjustudie
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
"Det Àr mycket som hÀnder i huvudet..." : Distansstudenters upplevelser av lÀrande i koppling till studier och yrkespraktik
Syftet med undersökningen var att ge en bild av hur studenter i en högskoleutbildning pÄ distans upplever sitt lÀrande. Fokus har lagts pÄ den eventuella kopplingen mellan studenternas yrkeserfarenhet/yrkespraktik och deras lÀrande i en utbildning. Undersökningen utgÄr ifrÄn ett kvalitativt forskningsperspektiv och ett fenomenologiskt synsÀtt. Den empiriska undersökningen genomfördes i form av intervjuer med fem studenter som utbildar sig till lÀrare inom förskola och förskoleklass. Intervjuerna bearbetades och analyserades utifrÄn undersökningens syfte och frÄgestÀllningar och utmynnande i ett antal övergripande omrÄden och teman.