Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 24 av 53

Du Àr du för du Àr du : En studie om pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Att leva med schizofreni - ur ett nÀrstÄendeperspektiv

Bakgrund: Att vara drabbad av schizofreni innebÀr ofta allvarliga symtom och konsekvenser samt krÀver i regel livslÄng behandling. NÀrstÄende till personen med schizofreni Àr en betydelsefull resurs för behandlingen av sjukdomen. För att sjukvÄrdspersonal ska kunna ta tillvara pÄ dessa resurser pÄ bÀsta sÀtt behövs kunskaper om hur sjukdomen och livssituationen upplevs av de nÀrstÄende. Syfte: Att beskriva upplevelser av att vara nÀrstÄende till en person med schizofreni. Metod: En litteraturöversikt med granskning och analys genom en femstegsmodell av sammanlagt tolv vetenskapliga artiklar som studerat upplevelser av att vara nÀrstÄende till en person med schizofreni.

Fest pÄ gÄng? : En studie om Eventmarknadsföring

Äldreomsorgen stĂ„r inför stĂ€ndiga förĂ€ndringar och i dagslĂ€get neddragningar. I Norrköpings kommun har ett projekt startats för att kunna ta tillvara pĂ„ personalens innovativa förmĂ„ga. Personalen verkar tillsammans med chefen i ett arbetsklimat som kan vara bĂ„de bra och dĂ„ligt. Klimatet kan Ă€ven prĂ€glas av om idĂ©er kan genomföras mer eller mindre enkelt. Den hĂ€r studien har gjorts för att bidra till att utöka kunskapen om enhetschefens roll i innovativa klimat i Ă€ldreomsorgen.Syftet med uppsatsen Ă€r att ta fram och sprida kunskap om enhetschefers roll i hanteringen av innovativt klimat.

Aspirantansökningsförfarandet : En genomgÄng av lagstiftningen som reglerar tillsÀttningen av aspiranter

Denna rapport ger inledningsvis en bakgrund till aspirantansökningsförfarandet och de problem som kan uppstÄ i samband med detta. Bakgrunden ger vidare en översikt av gÀllande lagar som reglerar förfarandet. Syftet med rapporten Àr att redogöra för den lagstiftning som finns gÀllande statlig tjÀnstetillsÀttning samt att undersöka hur polismyndigheterna tolkar den lagstiftning som finns. Lagstiftningen ges ett eget kapitel dÀr den gÄs igenom grundligt. Under samtal med studenter sÄ visar det sig att stor osÀkerhet rÄder angÄende gÀllande lagstiftning och att studenterna dÀrigenom inte kan ta tillvara sina rÀttigheter under förfarandet.

Elevinflytande. Hur lÀrare ser pÄ elevers inflytande i skolan.

I detta examensarbete har jag försökt ta reda pÄ hur elevinflytandebegreppet kan uppfattas av nÄgra olika lÀrare, vilka motiv det finns för att ge elever inflytande och hur elever kan ha inflytande i skolan. LÀrarna jag intervjuade menade att elevinflytande Àr elevernas möjlighet att pÄverka olika delar av skolan, genom formella och informella kanaler, i grupp och individuellt. I litteraturen stod elevinflytande vanligen för elevernas delaktighet i mer eller mindre formaliserade beslutsprocesser, men har ocksÄ beskrivits som pÄverkan i de social relationer eleverna har som rör skolan. Jag har ocksÄ tittat pÄ varför elever ska ha inflytande i skolan. LÀrarna jag intervjuat ger exempel pÄ fem orsaker till varför elever ska ha inflytande: demokratifostran, skolan blir roligare, elevernas presterar bÀttre, vikÀnslan i gruppen kan stÀrkas och eleverna kan utveckla sin personlighet genom sitt inflytande.

SprÄket Àr grunden för precis allting! - en studie av förskolepedagogers arbete med lÀsning.

BakgrundHöglÀsning betraktas ur ett sprÄkfrÀmjande perspektiv, med Vygotskijs teorier om sprÄk, tÀnkande, lÀrande och utveckling som grund. Dessutom bearbetas höglÀsning i förhÄllande till olika styrdokument, internationella undersökningar av barns kunskaper i svenska sprÄket samt internationell forskning om höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling ur ett sociokulturelltperspektiv. Studien fördjupar sig dessutom i höglÀsning som arbetsmetod, samt betydelsenoch anvÀndning av boksamtal i samband med lÀsning.SyfteIntervjustudiens syfte Àr att undersöka hur pedagoger pÄ en förskola beskriver sitt arbete med lÀsning för att frÀmja barns sprÄkliga och individuella utveckling.MetodStudien Àr av kvalitativ art och genomförs med hjÀlp av halvstrukturerad intervju för att fÄ fram pedagogers uppfattningar om sitt arbete med lÀsning.ResultatDet dagliga samtalet med barn finns nÀrvarande i alla situationer pÄ förskolan och Àr viktigt att ta tillvara pÄ. Pedagogerna har stor medvetenhet om att det dagliga samtalet bidrar till utvecklingav barns ordförrÄd, samt deras förmÄga att uttrycka tankar och kÀnslor. LÀsning sessom betydelsefullt för sÄvÀl barns sprÄkutveckling som för utveckling av andra kompetenser som anses vara viktiga för barns individuella utveckling.

Engagerande orkesterverksamheter och musikutbildningar : En intervjustudie om stimulerande musikmiljöer, entusiasmerande ledarskap och utvecklande musikutbildningar

Syftet med studien Àr att fÄ djupare insikt i pÄ vilka sÀtt en orkester eller en musikutbildning kan skapa ett utvecklande och stimulerande arbetsklimat, det vill sÀga en miljö dÀr varje individ ges bÀsta förutsÀttningar till utveckling sÄvÀl personligt som professionellt. Det saknas mer omfattande forskning inom omrÄdet. Med detta i Ätanke Àr min avsikt att med detta examensarbete fÄ en djupare insikt i frÄgestÀllningar som rör det förhÄllningssÀtt dessa miljöer kan ha för att verka utvecklande för alla deltagare. Studien tar sin utgÄngspunkt i teorier om ledarskap och grupprocesser.Datamaterialet bestÄr av halvstrukturerade intervjuer med ledare och chefer som arbetar pÄ Operahögskolan, Kungliga Musikhögskolan och pÄ Folkoperan i Stockholm.Resultaten visar att ledarskapet har en mycket betydande roll för hur verksamheten fungerar och driver sina huvuduppgifter framÄt. Det Àr chefen eller ledningen i orkesterverksamheten och i musikutbildningen som tillsammans med den grundlÀggande företagsidén skapar företagets sjÀl och kultur.

Validering - Ett sÀtt att synliggöra informell kunskap

Studien visar pÄ hur informell kunskap blir synliggjord genom anvÀndandet av validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhÀllsutveckling stÀlls det höga krav pÄ moderna, flexibla metoder för det livslÄnga, livsvida lÀrandet. Detta krÀver att utbildningsanordnare Àr uppdaterade och förÀndringsbenÀgna i sitt ledarskap. Det Àr ocksÄ viktigt att lyfta blicken och informera sig om vad som hÀnder och sker i vÀrlden. För att kunna uppfylla dessa krav har det krÀvt förÀndringar i nationella styrdokument.

FÄr politikerna tummen upp? : - en innehÄllsanalys av svenska politiska partiers anvÀndning av Facebook inför riksdagsvalet 2014.

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Grov kvinnofridskrÀnkning. En nödvÀndig anomali, förblindad av kön, i bekÀmpandet av mÀns vÄld mot kvinnor

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka repatriaters upplevelser av repatriationsprocessen. Fokus ligger pÄ arbetsrelaterade aspekter i syfte att utvidga förstÄelsen för hur repatriaters upplevda relation till organisationen pÄverkar tankar om uppsÀgning bland repatriater. Teorin Àr uppdelad i fyra avsnitt. Repatriatens uppfattning om hemkomsten samt arbetsvillkoren efter hemkomsten. Som efterföljs av repatriaterna i hemorganisationen för slutligen redogöras för vad den normativa teorin har för goda rÄd till företag.

ADHD from a childÂŽs perspective and childrenÂŽs perspective in school

Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer som utförts vid tre olika organisationer i en större stad i SkÄne. De fem informanterna som deltagit i studien Àr samtliga aktiva tjejgruppsledare vid sina verksamheter. Syftet har varit att undersöka hur arbetet i tjejgrupper bedrivs samt varför behovet av tjejgrupper finns ur ledarnas perspektiv. Intressant för oss att undersöka var huruvida tjejgruppen ansÄgs vara ett jÀmstÀlldhetsprojekt, och om dessa grupper arbetar problematiserande med könsnormativitet. Under studiens fortskridande har det framkommit att begreppet tjejgrupper och vad dessa ska innefatta Àr komplext.

Myter och mÀnniskor i bilreklam : En semiotisk analys av reklamfilmer för Sveriges fyra mest sÄlda bilmodeller

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.

Projekt Kibera : att skapa en trygg och inspirerande miljö för fl ickor i slummen genom att öka deras sociala samvaro i vardagen

Kibera Àr vÀrldens nÀst största slum, livsvillkoren Àr ofattbara. Allra vÀrst Àr situationen för flickor som av olika anledningar inte kan eller fÄr gÄ i skolan och stÀndigt nedvÀrderas i samhÀllet. Det finns ett starkt samband mellan flickors begrÀnsade sociala samvaro och deras frÄnvaro frÄn skolan.  Projektet undersöker hur arkitektur kan skapa en tryggare miljö och öka interaktionen flickor emellan.Mitt projekt Àr en strategi med det slutliga mÄlet att generera en trygg och inspirerande miljö för flickor, en hÄllbar utveckling genom social förankring. Strategin handlar om att öka flickornas samvaro i vardagen genom att skapa en gemensam plats för sysslor och möten. En gemensam plats, en station som tar tillvara pÄ klimatets möjligheter och effektiviserar sysslorna, samtidigt som flickorna trÀffas, utbyter kunskap och delar erfarenheter. I samarbete med olika grupper för flickor och kvinnor som finns i Kibera, kan stationerna byggas pÄ för att innehÄlla flera olika funktioner.

Sjuksköterskans upplevelser av möten med patienter som utövar vÄld

Bakgrund: Undersökningar visar att hot och vÄld Àr vanligt förekommande inom vÄrden, bÄde i Sverige och internationellt. För att vÄrden ska kunna tillgodose patienternas behov och samtidigt vara sÀker för sjuksköterskor att arbeta i, Àr det viktigt att belysa vad vÄld innebÀr för sjuksköterskor; deras eventuella erfarenheter av vÄldsamma situationer samt hur dessa situationer pÄverkar deras arbetsmiljö.Syfte: Syftet med denna studie Àr dÀrför att belysa sjuksköterskans upplevelser av möten med patienter som utövar vÄld. Metod: Denna uppsats Àr en litteraturstudie. Artiklarna valdes ut genom litteratursökning i databaserna PubMed, Cinahl och PsycInfo. Urvalet bestÄr av 10 vetenskapliga artiklar som kvalitetsgranskades med hjÀlp av Willman, Stoltz och Bahtsevanis bedömningsprotokoll för kvalitetsbedömning av studier.

TvÄ yrkeskategorier i samverkan : En studie om barnskötares och förskollÀrares olika yrkesroller och deras framtid i förskolan

I föreliggande examensarbete presenteras en studie om förskollÀrare och barnskötares syn och tankar kring sina yrkesroller, och de konflikter som kan uppstÄ, dÄ tvÄ yrkesgrupper arbetar sida vid sida, men med olika formellt ansvar. Vad anser de Àr det viktigaste i sin yrkesroll, och vilka tankar har man om hur yrkesrollerna kommer att se ut i framtiden?Genom en kvalitativ studie med intervjuer av bÄde förskollÀrare och barnskötare pÄ en förskola, sÄ samlas de material in som utgör underlag för studien. UtifrÄn forskningsfrÄgorna, sÄ kategoriserades materialet frÄn intervjuerna, för att sedan presenteras i en löpande text.Vissa skillnader i informanternas uppfattning om yrkesrollerna kunde urskiljas men samtidigt sÄ lyfts det fram att det Àr viktigt att ta tillvara pÄ allas kompetens oavsett utbildning. I det vardagliga arbetet pÄ förskolan, sÄ menade alla informanter att personligheten Àr viktigare Àn sjÀlva yrkesrollen och utbildningen, och det Àr det som gör dig till den pedagog du Àr.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->