Sök:

Sökresultat:

199 Uppsatser om Svensson - Sida 8 av 14

Marknadsföringsrätt : En deskriptiv studie av regleringen kring TV-reklam i Sverige och Italien

Title: Law of Marketing ? A Descriptive Study of Marketing in Sweden and Italy with focal point on TV-commercials(Marknadsföringsrätt ? En deskriptiv studie av marknadsföring I Sverig och Italien med inriktning på TV-reklam) Number of pages: 34 Author: Astrid Lidman Tutor: Göran Svensson Course: Media and Communication C Period: Fall -09 University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Purpose/Aim: My goal with this study is to see the differences and similarities that can be found in the Swedish and Italian Law of Marketing. I want to compare the results to see how our different laws are still able to reach the same results concerning the protecting of our public from bad advertisement. Material/Methods: I?ve been reading laws concerning marketing. I started out my research from different commissions from EU.

Att angöra en lobby : En kvalitativ studie av riksdagsledamöters erfarenheter och attityder gentemot lobbying ur ett kommunikationsperspektiv

Title: Lobbying in the Swedish parliament - a qualitative study about experiences and attitudes of lobbying among the members of the Swedish parliament, from a communication perspective.Author: Bodil Hassel and Kristofer PerssonTutor: Emma SvenssonPurpose: The purpose of this thesis is to study lobbying towards members of the Swedish parliament. We aim to study their point of view: what experiences and attitudes they have towards the phenomenon. Key questions to be answered are: What experiences and attitudes do the members of the Swedish parliamentary Committee on Environment and Agriculture have towards lobbying? What skills does a successful lobbyist possess, according to the members of the committee? How do the organizations Skogsindustrierna and Naturskyddsfo?reningen lobby?Method/Material: The material used in this study consists of interviews with nine respondents of the Committee on Environment and Agriculture in the Swedish parliament. Additionally, two informant interviews with the organizations Skogsindustrierna and Naturskyddsfo?reningen were made.

Varumärkeskommunikation : En analys av Borkas och BayIcons kommunikativa arbete i relation till WJOS

AbstractTitle: Brand communication ? An analyze of Borka and BayIcons communicative labor in relations with WJOS. (Varumärkeskommunikation ? En analys av Borka och BayIcons kommunikativa arbete i relation till WJOS)Number of pages: 53 (55 including enclosures)Author: Johan LarssonTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communications Studies CPeriod: Second term / autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim: The purpose of this essay is to study how two small Swedish clothing companies, Borka and BayIcon, manage their brand communication. Brand communication includes work with target groups, brands, media and finally communication in a bigger perspective.

Inflytande inom äldreomsorgen : En studie om äldres möjligheter till brukarinflytande i Kumla kommun

Brukare och brukarinflytande har på senare tid, blivit allt mer uppmärksammat inom den offentliga sektorn i socialt arbete (Svensson., Johansson & Laanemets, 2008, sid. 133-136). Frågan är huruvida brukare inom äldreomsorgen, kan göra sina röster hörda och vilka möjligheter till inflytande det finns för äldre i samhället?Det övergripande syftet med denna studie är att söka kunskap om äldres möjligheter till brukarinflytande, inom äldreomsorgen i Kumla kommun. Ett delsyfte är att undersöka vilka former av brukarinflytande som tillvaratas i Kumla kommun, efter genomförandet av projektet ?Vägar till ökat brukarinflytande och medborgerligt inflytande över kvaliteten i äldreomsorgen?.

Det som händer på Facebook stannar på CV:t ? En kvalitativ studie kring arbetssökandes inställning till social rekrytering

Titel: Det som händer på Facebook stannar på CV:t ? En kvalitativ studie kring arbetssökandesinställning till social rekryteringFörfattare: Jenny Svensson och Emelie CarlssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik,medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Vårterminen 2012Handledare: Patrik WikströmSidantal: 46 inklusive bilagaSyfte: Syftet med vår studie är att undersöka arbetssökandes inställning till social rekryteringMetod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: 14 samtalsintervjuer. 8 intervjuer med Invision Media Groups säljare och 6 intervjuermed arbetssökande.Huvudresultat: Vår undersökning visar att arbetssökande har begränsad kunskap om socialrekrytering. De har mestadels inte reflekterat över möjligheten att söka arbete via sociala medier.De arbetssökande använder sig i stort sett enbart av Facebook på grund av att de inte har någotbehov av eller kunskap om att använda övriga sociala medier.

Växthusvävens fukttransmission ? Hur struktur och materialval påverkar växthusvävens fuktgenomsläpplighet

Växthus används för att ge ett bättre odlingsklimat åt grödor och växter. För ytterligare förbättring av förhållandena används växthusvävar som exempelvis kan reglera temperatur, fuktighet och ljustillförsel. Väven som behandlas i denna rapport är en så kallad energiväv som främst har till uppgift att minska energiåtgången vid uppvärmning.När väven är fördragen nattetid, ökar luftfuktigheten då grödorna avger fukt dygnet runt. Fukten kan kondenseras mot energiväven, vilket gör att det bildas droppar på väven som kan falla ned på växtligheten. Den höga luftfuktigheten kan medföra svampsjukdomar och i övrigt också bidra till att tillväxten avstannar.

 Dans i grundskolans tidigaste år :  Dans i skolan på kommunala skolor respektive friskolor

Examensarbete lärarutbildningen 2010-06-16 Madelen Handell Svensson Vt 2010 Estetiskt lärande och SpecialpedagogikAbstractIndividualized is among the most important things for students. The teacher always has to provide for every pupil's needs, both special needs and challenge.Dance is a rhythmic exercise that often is carried out to musical. Dance uses human body as a medium and is movements, rhythm and expression of feelings. Dance is a combination of various feelings[1].Dance awakes feelings that are easier to describe in experiences than in words. The word dance is defined differently in different countries, it varies as well from time to time and from person to person[2].

Hur kan föreningen Kopparberg/Göteborg FC utveckla sin marknadskommunikation mot målgruppen tjejer 8-16 år?  : Undersökning av en elitförenings arbete med marknadskommunikation

Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att göra en målgruppundersökning samt att utifrån den utveckla föreningens arbete med marknadskommunikation mot den aktuella målgruppen. En förbättrad kommunikation med målgruppen skall förhoppningsvis leda till ökat intresse och större publik på hemmamatcherna. Följande frågeställningar har behandlats: Hur uppfattar målgruppen Kopparbergs/Göteborg FC (i fortsättningen förkortat KGFC) budskap? Vilken attityd och vilket beteende kännetecknar målgruppen? Hur skapar KGFC ett ökat intresse hos målgruppen? Vilka kanaler skall KGFC främst satsa på? Hur kan KGFC utveckla sin marknadskommunikation mot målgruppen? MetodVi har använt oss av en kvalitativ metod med stora kvantitativa inslag. Exempel på kvantitativa inslag är en enkätundersökning på föreningens primära målgrupp (tjejer 8-16 år). Till grund för arbetet ligger enkätundersökningen och en intervju med sportchefen Lars Svensson samt befintlig litteratur inom marknadsföring och kommunikation. ResultatSom resultat har vi fått fram att KGFCs budskap är otydligt för målgruppen, att KGFCs främsta kanal för att kommunicera är hemsidan samt att målgruppen har begränsad kunskap om föreningen.

Bröstcancersjuka kvinnors livskvalitet efter mastektomi - en systematisk litteraturstudie :

Bröstcancersjuka kvinnors livskvalitet efter mastektomi ? en systematisk litteraturstudie En systematisk litteraturstudie Ida Ericson, Petra Gustafsson & Natalie Svensson Abstrakt Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerdiagnosen hos kvinnor och dagligen drabbas 20 kvinnor i Sverige. Att få bröstcancer är ofta en stor omvälvande upplevelse som kan göra de drabbade kvinnorna medvetna om hur skört livet är. Den vanligaste behandlingen vid bröstcancer är mastektomi. Efter en mastektomi kan kvinnornas livskvalitet påverkas och vi som sjuksköterskor måste vara beredda på att kunna möta dessa kvinnor där de befinner sig, i deras livsvärld.

"Det tar tid att bli Svensson" : En kvalitativ undersökning av vad tidigare drogmissbrukare behöver för att förbli drogfria

Frågor som rör missbruk och missbrukare är omdebatterade i samhället. Ofta sker debatten i kombination med de ekonomiska aspekterna. Missbrukare som grupp är tärande för samhället och ofta hörs åsikter om hur problemen bäst kan lösas. Vår intention med undersökningen är att belysa problemet med ett inifrånperspektiv för att på det sättet utveckla en annars ganska ensidig debatt.Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med personer som själva varit drogmissbrukare. Vi har valt att undersöka tiden efter brytpunkten och har varken intresserat oss för deras aktiva missbruk eller hur och varför de bröt med drogerna.

Agila metoder i stora projekt inom två svenska storbanker

Bakgrund: ?Målstyrning tydliggör ställda krav, medger en riktig och effektiv resursanvändning, ger ett bättre verksamhetsresultat, ger alla anställda möjlighet att påverka sitt eget arbete, ger större ansvar åt den enskilde, skapar utrymme för anställdas kreativitet, initiativförmåga och delaktighet, höjer trivseln och förbättrar arbetsmiljön? (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstår målstyrning som lösningen på företagsvärldens alla problem. Fairhurst (1996:11) som skriver om nyretorikens framing (inramning), drar i sin forskning slutsatsen att retorisk medvetenhet ökar sannolikheten för att nå mål. Men hur går det till i praktiken?Syfte: Vi vill med denna studie öka förståelsen för ledares styrning mot uppställda mål utifrån ett retoriskt perspektiv.

AB Volvo Pentas emballagesystem - processen och förpackningslogistisk betydelse

Title AB Volvo Pentas packaging system ?process and packaging logisticsAuthor Peter Powell, Lund's Technical CollegeSupervisors Annika Olsson, Lund's Technical CollegeJan Svensson, AB Volvo PentaProblem - Packaging requirements ? Which requirements are there, how do they affect each other and how are they fulfilled?- Packaging process ? what is the line of action when developing new packaging and making adjustments in existing ones? Who has the responsibility to do what?- Packaging logistics ? How is the packaging system adapted to transport efficiency and handling?Objective To create an overall picture over how the packaging system affects and is affected by different functions and players within and beyond the company boundaries, to give a clear picture of how changes in the packaging system is made today and how it could work and finally to give suggestions for cost savings affected by the packaging system.Method The methods used for this thesis has mainly consisted of action research and at some extent case studies. As a previous employee at the department of logistics at Volvo Penta I?ve taken part of the environment, information and prerequisites that this thesis discusses on a daily basis. Case studies have been used for the collection and analysis of data concerning packaging logistics as I?ve chosen to consider only specific markets and packaging.Conclusions This thesis has highlighted the demands that are placed upon engine packaging throughout all concerned units and how these demands affect each other, positively and negatively.

Välkommen till förskolan, Hur barn och vårdnadshavare blir bemötta under introduktionsdagarna

Välkommen till förskolan är en undersökning om hur barn och vårdnadshavare blir bemötta under de första dagarna i förskolan, av Anna Friberg och Ingbritt Svensson. Studien beskriver hur pedagoger bemöter barn och vårdnadshavare under de fem första introduktionsdagarna. När ett barn börjar förskolan tar pedagogerna inte enbart emot barnet utan hela familjen. I läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (Reviderad 2010), framgår det att förskolans pedagoger ansvarar för att varje barn tillsammans med dess vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan. Pedagogerna ska visa respekt och ta ansvar för att utveckla en tillitsfull relation till barnet och dess vårdnadshavare. Examensarbetets syfte är att åskådliggöra familjers första möten med förskolan.

Målstyrning inom den offentliga sektorn : en studie inom två sydskånska kommuner

The purpose of this investigation is to show how politicians state primary goals and how they break them down into secondary objectives within the sector of Child-and education area. This is supposed to create a general image on how the targeting process is handled within the public activity. Finally, this will lead us to what is necessary for the targeting process to work successfully within the public activity.  We have implemented a qualitative study within the two chosen municipalities. This case study is based on personal interviews that are conducted through semi structured questions.

Syndabocksfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affärsvärlden. Metod: En kvalitativ metod togs i anspråk för att uppnå uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som användes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln.

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->