
Sökresultat:
199 Uppsatser om Svensson - Sida 9 av 14
Vårdpersonals och studenters/elevers attityder mot patienter med HIV : En systematisk litteraturstudie
VÅRDPERSONALS ATTITYDER MOT PATIENTER MED HIV/AIDS.Emma Svensson & Malin Åslin SAMMANFATTNINGBakgrund: HIV är en sjukdom som är spridd över hela världen med miljontals drabbade människor. Smittan finns i blod, sädesvätska och slidvätska och smittar därför via sexuellt umgänge av alla dess slag samt via blod till blodkontakt exempelvis vid intravenöst missbruk. Ute i samhället bildades tidigt en negativ uppfattning om sjukdomen, och de som har drabbats av den, som än idag sitter kvar. Detta trots att det har gått snart 30 år sedan sjukdomen fick sitt stora genombrott.Syfte: Syftet med studien var att belysa vårdpersonals och studenters/elevers attityder mot patienter med HIV.Metod: Metoden var en systematisk litteraturstudie med artikelsökningar i databaserna PubMed, Cinahl och sökmotorn Google Scholar. 11 artiklar valdes ut för kvalitetsgranskning, totalt nio artiklar analyserades sedan och utgör studiens resultat.
Skoldaghem : - en organisationsmodell på resa
ABSTRACTTitel: Skoldaghem - organisationsmodell på resaFörfattare: Anette Karlsson och Maria SvenssonHandledare: Denis FrankSammanfattning: Studien syftar till att se till hur en organisationsmodells etableringsprocess går till och hur idéer sprids bland organisationer inom samma fält samt belyser också studien vilket utrymme enskilda aktörer har när det gäller de idéer som finns på fältet. Som exempel på detta använder vi oss av skoldaghemmen i Sverige. Problemställningarna är följande ?hur etableras en organisationsmodell bland organisationer på ett fält? och ?på vilket sätt tenderar organisationer att praktiskt inrätta en organisationsmodell som sprids på ett fält?. För att lösa våra problemställningar valde vi att göra fallstudier på två skoldaghem i olika kommuner i Sverige samt presentera hur Sveriges första skoldaghem var utformat.
Byggmästarna : En flerfallstudie av två fotbollstränares målstyrning utifrån ett retoriskt perspektiv
Bakgrund: ?Målstyrning tydliggör ställda krav, medger en riktig och effektiv resursanvändning, ger ett bättre verksamhetsresultat, ger alla anställda möjlighet att påverka sitt eget arbete, ger större ansvar åt den enskilde, skapar utrymme för anställdas kreativitet, initiativförmåga och delaktighet, höjer trivseln och förbättrar arbetsmiljön? (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstår målstyrning som lösningen på företagsvärldens alla problem. Fairhurst (1996:11) som skriver om nyretorikens framing (inramning), drar i sin forskning slutsatsen att retorisk medvetenhet ökar sannolikheten för att nå mål. Men hur går det till i praktiken?Syfte: Vi vill med denna studie öka förståelsen för ledares styrning mot uppställda mål utifrån ett retoriskt perspektiv.
Cheap Monday : En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket
AbstractTitle: Cheap Monday ? A qualitative study of the consumers? opinions of the brand (Cheap Monday ? En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket)Number of pages: 38 (40 including enclosures)Author: Oskar NorlanderTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose of this essay is to examine from the customers? perspective how the Swedish jeans-brand Cheap Monday in just three years time could become such a prominent brand on the Swedish market. An additional purpose is to examine whether there is some kind of brand community connected to the brand or not.Material/Method: The main method used in this essay has been qualitative interviews with ten consumers of the brand. The answers from these interviews has then been analysed using two different theories, Keller?s Customer Based Brand Equity and Muniz and O?Guinnn?s Brand Community.Main results: The main results of this essay is that Cheap Monday is a brand that has become successful due to people?s perception of who the users of the brand are.
Entreprenören i servicebranschen
Sammanfattning (for english: scroll down) Titel: Entreprenören i servicebranschen Seminariedatum: 2007-05-31, 2007-06-01 Kurs: SMT302 Kandidatuppsats 10p Författare: Jimmy Heijel, Lars Jacobsson, Fredrik Svensson Handledare: Elin Bommenel, Carl R. Hellberg Nyckelord: Entreprenören, serviceentreprenören, servicebranschen, service management, kontrollens lokalisering, innovationsförmåga, riskhantering, prestationsbehov och intuition. Syfte: Att med utgångspunkt i entreprenörers vedertagna egenskaper identifiera beskriva och analysera egenskaper som särskiljer entreprenörer i serviceverksamheter. Metod: Arbetet genom uppsatsen har följt ett kvalitativt angreppssätt där en deduktiv ansats använts. Två intervjuer har gjorts med entreprenörer verksamma i näringslivet.
K2 - En studie om redovisningsförenklingar i mindre aktiebolag
Datum: 2011-06-09Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Therese Ekehov, Oscar Fager, Linda SvenssonHandledare: Kent TrosanderTitel: K2 ? En studie om redovisningsförenklingar i mindre aktiebolagNyckelord: K2, K-projekt, Bokföringsnämnden, redovisningsförenklingarProblemformulering: I hur stor utsträckning har företag börjat tillämpa K2? Har K2 underlättat det dagliga arbetet för redovisningskunniga? Har företagens administrativa kostnader minskat till följd av de förenklingar som skett?Syfte: Huvudsyftet är att undersöka hur K2 har implementerats i företagen. Vidare är syftet även att se vilka förenklingar K2 har lett till för företagen och om K2 bidragit till minskade administrativa kostnader för de mindre företagen.Metod: För att besvara studiens frågeställningar och uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ metod. Vi valde att intervjua revisorer för att få en inblick kring hur K2 används i de mindre aktiebolagen. För att få fram den teoretiska bilden använde vi oss av litteratur angående K2 och fick kontakt med författaren till den övervägande delen av litteraturen.
Förvaringslösning för våtrum
Förvaring för våtrum är ett examensarbete genomfört av Elina Svensson på Innovations- ochdesigningenjörsprogrammet (Iod) vid Karlstads universitet (Kau) vårterminen 2009. Arbetetomfattar 22.5 hp.Uppdraget utvecklades sedan studenten identifierat ett återkommande problem vid förvaring ibadrummet; bristen och avsaknaden av hyllor och skåp. Målet med examensarbetet var därföratt skapa en förvaringslösning för våtutrymmen, som är lätt att förändra efter behov och interiskerar att bryta fuktspärren eller efterlämna hål i väggen.Examensarbetet försökte i flera steg kartlägga och identifiera vad andra vill få ut av sittbadrum och se om det var fler som hade stött på detta problem. Detta gjordes med hjälp avenkäter, observationer och intervjuer. Det visade sig att problemet och behovet var svårare attidentifiera än först trott.Men genom en fördjupad research kom arbetet i kontakt med företaget Inwall i Katrineholm.Inwall har utvecklat ett nytt och snabbare sätt att renovera badrum.
Fetmaparadoxen, myt eller sanning hos vuxna med kardiovaskulär sjukdom
Sahlgrenska AcademyAt University of GothenburgDepartment of Internal Medicine and Clinical NutritionAbstractTitle: The obesity paradox, myth or truth in adults with cardiovascular disease.Author: Louise Svensson och Amanda NilssonSupervisor: Fredrik BertzExaminer: Ingrid LarssonProgramme: Dietician study programme, 180/240 ECTSType of paper: Examination paper, 15 hpDate: May 30, 2013Background: It has long been generally accepted that obesity is a risk factor for many diseases. Despite this, new research indicates that a higher BMI could be a protective factor for those with a chronic cardiovascular disease. This discovery is called the obesity paradox and could change the perception of patients' BMI in both public health and clinical work.Objective: The objective of this systematic review article is to examine the scientific evidence for the existence of the obesity paradox in chronic cardiovascular disease, i.e. if a BMI >25 kg/m2 is associated with lower mortality among adults with chronic cardiovascular disease.Search strategy: The databases used in the literature study were PubMed, Summon, Scopus and Cochrane. The keywords were: obesity paradox, cardiovascular, heart, male, BMI, intentional weight loss, cardiovascular mortality and mortality heart failure.Selection criteria: Studies, which had an adult population classified after BMI that suffered from chronic cardiovascular disease and had all-cause mortality and cardiovascular mortality as endpoints, were included.Data collection and analysis: Ten studies were included.
Ethernetswitch med HDL
Förvaring för våtrum är ett examensarbete genomfört av Elina Svensson på Innovations- ochdesigningenjörsprogrammet (Iod) vid Karlstads universitet (Kau) vårterminen 2009. Arbetetomfattar 22.5 hp.Uppdraget utvecklades sedan studenten identifierat ett återkommande problem vid förvaring ibadrummet; bristen och avsaknaden av hyllor och skåp. Målet med examensarbetet var därföratt skapa en förvaringslösning för våtutrymmen, som är lätt att förändra efter behov och interiskerar att bryta fuktspärren eller efterlämna hål i väggen.Examensarbetet försökte i flera steg kartlägga och identifiera vad andra vill få ut av sittbadrum och se om det var fler som hade stött på detta problem. Detta gjordes med hjälp avenkäter, observationer och intervjuer. Det visade sig att problemet och behovet var svårare attidentifiera än först trott.Men genom en fördjupad research kom arbetet i kontakt med företaget Inwall i Katrineholm.Inwall har utvecklat ett nytt och snabbare sätt att renovera badrum.
Implementering av uppförandekod i Kina - Like a bridge over troubled water
Examensarbetets titel: Implementering av uppförandekod i Kina ? Like a bridge over troubled water Seminariedatum: 21 Januari 2009 Ämne/kurs: FEK K01, Examensarbete kandidatnivå, 15 ECTS Författare: Johanna Jeppsson, Anna Svensson Henning och Gustav Petersson Handledare: Gösta Wijk Nyckelord: Uppförandekod, Implementering, Kina, Sverige, Kultur Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka om nationella kulturer och organisationskulturer kan ge upphov till svårigheter med implementering av uppförandekod, och vilka dessa svårigheter i så fall kan vara. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som till stor del grundas på semistrukturerade intervjuer med tre svenska fallföretag inom modebranschen med produktion i Kina. Uppsatsen har en abduktiv ansats. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen har främst två teoretiska baser, Hofstedes teori rörande skillnader i nationella kulturer samt Scheins tre kulturnivåer.
Utformning av Balanserat Styrkort : En fallstudie på Trehörna
Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Ekonomistyrning,FE3073, VT 2009Författare:Patricia Zell, Susanne Kalenius och Julia SvenssonHandledare:Elin FunckFöretagets kontaktpersoner:Ritha Edvardsson och Tineke van der Hoek-KarlssonTitel:Utformning av Balanserat Styrkort ? En fallstudie på TrehörnaBakgrund och problem:Balanserat styrkort har uppkommit som ett svar på kritiken mot dentraditionella ekonomistyrningen vilken endast beskriver historiska händelser. Modellen består av enuppsättning mått som ger en snabb överblick över verksamheten och de arbetas fram ur företagetsstrategi och vision. Resultatet som arbetas fram kan ses dels ur ett finansiellt perspektiv och dels uricke-finansiella perspektiv såsom kund-, process- och lärandeperspektiv. Trehörna ger uttryck för ettökat informationsbehov inom verksamheten, då den är indelad i tretton olika enheter vilka alla haren enhetschef och skilda inriktningar på det dagliga arbetet.
Optimal extern rapportering. Med vilket intervall bör börsnoterade företag förmedla information till sina externa intressenter?
Titel: Optimal extern rapportering. Med vilket intervall bör börsnoterade företag förmedla information till sina externa intressenter? Författare: Eleonore Lundberg och Sofia Svensson Handledare: Anders Hederstierna Lärosäte: Blekinge Tekniska Högskola, Institutionen för Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap Kurs: Magisteruppsats i företagsekonomi Bakgrund: Den finansiella information som börsnoterade bolag offentliggör utgör underlag för deras intressenters prognoser. Dessa prognosmakare behöver ha tillgång till tillförlitlig och aktuell information för att göra bra bedömningar av företagsbilden. Idag resulterar inte sällan presentationen av företagens kvartalsrapporter, som är det brukliga rapporteringsintervallet, i en volatilitiv aktiemarknad.
Experten eller konsumenten - vem påverkar oss mest? : En kvantitativ studie om skillnaden mellan expert- och konsumentrecensioner i media och på internet
Titel: Experten eller konsumenten ? Vem påverkar oss mest?Nivå: C-uppsats inom företagetsekonomiFörfattare: Mattias Strömberg Bennermo & Johan Öhlund SvenssonHandledare: Akmal HyderDatum: 2015-06-05Syfte: Syftet med denna studie är att jämföra expert- och konsumentrecensioner för att se vad som påverkar konsumenten mest inför ett köpbeslut av search goods. För att jämföra dessa har vi valt ut tre variabler för att kunna identifiera likheter och skillnader. Dessa är tillgänglighet, användbarhet och pålitlighet.Metod: För denna studie har vi använt oss av en kvantitativ metod och en surveydesign. Vi har genomfört en enkätundersökning där vi har ställt frågor med bakgrund i vår teori som i sin tur har byggt på vår forskningsfråga och syfte.
KOMMUN-IKATIONEN : En studie om kommuners externa kommunikation och varuma?rke.
AbstractTitle: External communication and brand strategies in Swedish municipalities? Author: Philip Hagne & Einar Svensson? Tutor: Jessica Gustafsson? Purpose: The aim of this thesis was to study and obtain greater understanding on how Swedish municipalities use external communication and branding strategies to gain and attract more residents. The key questions to be answered in this thesis were: What does the external communication look like in the selected municipalities? Are the selected municipalities trying to establish their own brand? What does the work on creating the brand look like??Method/Material: This thesis is based on material collected trough interviews with people working with external communication in eleven swedish municipalities. The selected municipalities where divided into two groups based on their negative or positive population growth between 2005 and 2012.
Skriv inte av, testa nedskrivning! : En fallstudie om att fastställa nedskrivningsbehov av goodwill
TitelSkriv inte av, testa nedskrivning! En fallstudie om att säkerställa ett nedskrivningsbehov av goodwillBakgrundFöretagsförvärv har blivit allt mer vanligt förekommande. Goodwill uppkommer då ett företags verkliga värde är mindre än vad som betalas. Goodwillvärdet skrevs förr av planenligt, men enligt de nya reglerna ska nu ett nedskrivningstest ske minst en gång per år. Det sker genom att ta fram ett återvinningsvärde, som är det högsta av en kassagenererande enhets nettoförsäljningsvärde och nyttjandevärde.SyfteSyftet med uppsatsen är att beskriva hur kassagenererande enheter värderas enligt metoderna i IFRS 3/IAS 36, samt förklara svårigheter/möjligheter och vilka överväganden som metoderna innebär i två praktiska exempel.MetodI vår uppsats har vi utgått från ett positivistiskt synsätt och tillämpat en kvalitativ fallstudie av NIBE och ProfilGruppen. Vår uppsats har sin utgångspunkt i den abduktiva forskningsansatsen.