Sök:

Syndabocksfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-


En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affärsvärlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ämne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poäng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: Affärsvärlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affärsvärlden. Metod: En kvalitativ metod togs i anspråk för att uppnå uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som användes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjälp av den hermeneutiska cirkeln. Slutsatser: En syndabocksprocess sätts från början igång av en organisations agerande. Detta agerande väcker frustration och aggression hos omvärlden och organisationens intressegrupper, vilken riktar sin aggression och ilska mot dess sanna källa, vilken är organisationen och dess ledning. Organisationen hamnar under en stor press och upplever en kris eftersom de ställs inför ett problem de inte kan lösa. Organisationens struktur krackelerar och den präglas av sprickor och interna motsättningar. En skyldig till krisen måste identifieras så en syndabocks väljs ut efter ett antal faktorer. Syndabocken fyller funktionen av en räddare av organisationens nuvarande struktur och blir en enare av den sociala gruppen. Syndabocken fyller också funktion av att ha påverkat organisationens image i en positiv rikting eftersom denne tog på sig skulden och den dåliga image som var förknippad med denna när syndabocken försvann från organisationen. Organisationens ansikte räddades på så sätt.

Författare

Jon Bertilsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..