Sök:

Sökresultat:

3796 Uppsatser om Struktur och traditionell lära - Sida 2 av 254

Traditionell skolmatematik : En studie av undervisning och lÀrande under en matematiklektion

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka undervisning och lÀrande under en matematiklektion som prÀglas av traditionell skolmatematik. Metoden för undersökningen var en deltagande observation av en matematiklektion i Äk 3 pÄ gymnasiet. Med hjÀlp av begreppen matematikens lÀrandeobjekt, matematiska resurser, eleven som lÀrande aktör och sociomatematiska normer har jag tolkat de resultat som genererats frÄn observationen. TvÄ slutsatser som kan dras av undersökningen Àr att eleverna stimuleras till att bli oberoende lÀrande aktörer i undervisningen av traditionell skolmatematik samt att det i första hand Àr lÀraren som synliggör potentiella matematiska resurser för eleverna. Medvetenheten om elevernas anvÀndande av matematiska resurser skulle kunna pÄverka elevernas lÀrande genom att lÀraren synliggör matematiska resurser pÄ ett mer medvetet sÀtt..

Abessinienskolan

Abessinienskolan Àr en struktur. Eleven har en hemvist i sin klass för att sÄ gradvis knyta an till Ärskursen, skolan och samhÀllet. Skolan har en struktur med en gemensam mitt omslutet av egna klassrum och terrasser. De vetter ut mot det omgivande landskapet som eleven kan utforska. Klassrummen bestÄr av en serie fristÄende volymer anpassade till terrÀngen dÀr varje klassrum Àr slutet för koncentration, med utblick över och i anslutning till landskapet.

LÀs- och skrivinlÀrning : En jÀmförande studie av metoder och lÀrmiljöer i traditionell förskoleklass och I Ur och Skur

VÄrt val av Àmne grundar sig pÄ att vi ville undersöka vilka olika arbetssÀtt inom lÀs- och skrivinlÀrning samt lÀrmiljöer som sexÄringarna möter nÀr de börjar i förskoleklass. DÄ vi tidigare i vÄr utbildning stött pÄ och intresserat oss för utomhuspedagogiken sÄ ville vi se om arbetssÀtt med lÀs- och skrivinlÀrning eller lÀrmiljöer skiljer Ät mellan traditionell förskoleklass och förskoleklass med I Ur och Skur-inriktning.Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och observationer i fyra förskoleklasser, tvÄ I Ur och Skur samt tvÄ traditionella förskoleklasser.Det som framkommit i vÄr undersökning Àr att arbetssÀtten inte skiljer sig Ät beroende pÄ om det Àr en traditionell eller I Ur och Skur-förskoleklass. De skillnader som vi sett beror snarare pÄ lokala arbetsplaner och lÀraren/lÀrarna. DÀremot Àr en slutsats att lÀrandemiljöerna skiljer Ät mellan traditionell och I Ur och Skur-förskoleklass. I de traditionella Àr det mer skollikt och den pedagogiska verksamheten Àr förlagd inomhus.

Guerrilla Advertising: JÀmförelse av effektivitet mellan traditionell annonsering och gerillaannonsering

För att trÀnga igenom dagens enorma brus i media krÀvs stÀndigt nya metoder att kommunicera med sin mÄlgrupp. Detta yttrar sig inte minst inom en av de mest klassiska kanaler för marknadsföring, annonsering. En annons definieras som ett betalt meddelande med en identifierad sÀljare som söker att sprida ett budskap till en sÀrskild mÄlgrupp. Gerillamarknadsföring kan definieras som anvÀndande av okonventionella metoder för att nÄ marknadsföringsmÄl, och fenomenet blir ett allt mer frekvent inslag i marknadsföring idag. Gerillamarknadsföring tillÀmpat i annonsering kallas ?guerrilla advertising?, eller gerillaannonsering pÄ svenska.

De pedagogiska idétraditionernas grepp om den svenska
skolan: om hur en polariserad skoldebatt tar sig uttyck i
riksdagsmotioner och bland lÀrare i grundskolan

Med utgÄngspunkt i de idétraditioner som format den svenska skolan och i ljuset av dagens skolpolitiska debatt om ?plugg och flumskola?, studeras i denna studie förslaget om betyg/omdöme i ordning och uppförande. Genom djupintervjuer med lÀrare pÄ grundskolan och en kvalitativ analys av riksdagsmotioner avses att utreda huruvida förslaget om ordningsbetyg kan ses som uttryck för en mer traditionell/kategorisk elevsyn och om det finns en tydlig polarisering mellan en traditionell/kategorisk kontra en progressiv/relationell elevsyn inom den svenska skolan. Slutsatserna Àr att polariseringen inte Àr sÀrskilt pÄfallande bland lÀrarna och att dessa hellre leder över diskussionen till frÄgor om inkludering och exkludering och vad skolan kan göra för att verka för ett bÀttre förÀldraengagemang. I riksdagsmotionerna framtrÀder förslaget om ordningsbetyg frÀmst som ett medel för att korrigera ett felaktigt beteende hos eleven men ocksÄ för att upplysa förÀldrarna.

De pedagogiska idétraditionernas grepp om den svenska skolan: om hur en polariserad skoldebatt tar sig uttyck i riksdagsmotioner och bland lÀrare i grundskolan

Med utgÄngspunkt i de idétraditioner som format den svenska skolan och i ljuset av dagens skolpolitiska debatt om "plugg och flumskola", studeras i denna studie förslaget om betyg/omdöme i ordning och uppförande. Genom djupintervjuer med lÀrare pÄ grundskolan och en kvalitativ analys av riksdagsmotioner avses att utreda huruvida förslaget om ordningsbetyg kan ses som uttryck för en mer traditionell/kategorisk elevsyn och om det finns en tydlig polarisering mellan en traditionell/kategorisk kontra en progressiv/relationell elevsyn inom den svenska skolan. Slutsatserna Àr att polariseringen inte Àr sÀrskilt pÄfallande bland lÀrarna och att dessa hellre leder över diskussionen till frÄgor om inkludering och exkludering och vad skolan kan göra för att verka för ett bÀttre förÀldraengagemang. I riksdagsmotionerna framtrÀder förslaget om ordningsbetyg frÀmst som ett medel för att korrigera ett felaktigt beteende hos eleven men ocksÄ för att upplysa förÀldrarna. Förslaget Àr en reaktion mot den socialdemokratiska progressiva skolpolitiken och i motionerna som föresprÄkar ordningsbetyg finns Àven andra förslag som vittnar om en traditionell/kategorisk utbildningsideologi..

I dur och struktur : Att bidra till strukturering med musiken som medel

I mitt examensarbete beskriver jag kort Musikterapins historia. Tyngdpunkten i arbetet ligger pÄ att beskriva FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi som Àr den metod jag arbetat utifrÄn. Jag beskriver i tvÄ fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT med tvÄ personer. Den ena personen har diagnosen ADHD och den andra har diagnosen ADD. Mitt fokus i arbetet har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt FMT-metoden kan anvÀndas, för att bidra till att skapa en struktur för de tvÄ personer som fÄtt FMT och om det eventuellt har gett effekt för dessa personer i deras vardag. Min slutsats Àr att i och med att jag arbetar med funktionerna hos mÀnniskan sÄ kan metoden bidra till att skapa struktur för de som metoden berör bÄde i deras vardag och i FMT-rummet. .

Traditionell ekonomistyrning vs modern verksamhetsstyrning : en fallstudie av ett vÀxande företagsstyrfilosofi

The purpose with this paper is that trough a description of the management control at Jitech AB find out if traditional management control have been abandoned for benefit for modern management control and in which extent the transition have happened. Further is the second purpose with this paper to find out which decisions that lies behind the design of the management control and how these are in opposition to with the theory..

Ordning och reda!

The purpose of this studie was to use qualitative methods to find out how teachers perceive what a good classroom environment means for students with ADHD. Know the teachers what to do with the physical environment for students with ADHD? My research questions I wanted to answer was how support or hinder classroom environment children who have ADHD? What can educators how classroom environment to be adapted for students with ADHD? I have presented three different themes based on my interviews, Structure / classroom environment, placement and traditional teachings. Has compiled my answers from informants and analyzed the responses by prior research and theory. The results show that teachers have good insight into what is good for students with ADHD, but what is it that goes wrong?.

Traditionell miljöundervisning eller undervisning för hÄllbar utveckling?

FN har deklarerat Är 2005 till Är 2015 som ett decennium för utbildning om hÄllbar utveckling. DÀrför var det intressant att undersöka om det har fÄtt nÄgon genomslagskraft i den gymnasiala undervisningen. Syftet med den hÀr undersökningen var att undersöka om ett skifte frÄn traditionell miljöundervisning till undervisning för hÄllbar utveckling har skett.Det empiriska materialet bestÄr av sex kvalitativa intervjuer med tvÄ fysiklÀrare, tvÄ naturkunskapslÀrare och tvÄ samhÀllskunskapslÀrare. Resultatet av denna studie visade att kunskaperna för hÄllbar utveckling varierar bland lÀrarna och att det inte har skett ett skifte frÄn traditionell miljöundervisning till undervisning för hÄllbar utveckling fullt ut. Den undervisning som idag bedrivs ligger inom den normativa miljöutbildningen.

MPLS kontra traditionell IP-routing : en jÀmförelse av resursÄtgÄng

Multi Protocol Label Switching (MPLS) Àr en routingteknik som blir allt vanligare i dagens nÀtverk. Vid implementation av MPLS i nÀtverk Àr det grundlÀggande att hÄrdvaran har tillrÀckligt hög prestanda för att hantera tekniken. Om sÄ inte Àr fallet kan det leda till negativa konsekvenser sÄsom paketförluster eller i vÀrsta fall att routern havererar. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur processorbelastningen pÄ en router skiljer sig nÀr MPLS var implementerat jÀmfört med traditionell IP-routing. Routingprotokollen BGP, OSPF och RIP anvÀndes tillsammans med de olika routingteknikerna för att se vilket av dessa som krÀvde minst processorkraft.För att ta reda pÄ hur processorbelastningen pÄverkades skapades en experimentmiljö.

Traditionell ekonomistyrning vs modern verksamhetsstyrning - en fallstudie av ett vÀxande företagsstyrfilosofi

The purpose with this paper is that trough a description of the management control at Jitech AB find out if traditional management control have been abandoned for benefit for modern management control and in which extent the transition have happened. Further is the second purpose with this paper to find out which decisions that lies behind the design of the management control and how these are in opposition to with the theory..

Fotboll - krav pÄ förÀndring. VÀrför gÄr det inte att tillÀmpa en traditionell företagsanalys pÄ fotbollsklubbar?

Syftet med rapporten Àr att försöka genomföra en traditionell företagsanalys pÄ ett antal utvalda fotbollsklubbar frÄn bÄde England och Sverige. Vidare har det ocksÄ undersökts vilka begrÀnsningar och regler som UEFAs regelverk Financial Fair Play innehÄller och vilka utmaningar implementeringen av detta regelverk kan innebÀra för klubbarna. Genom fotbollsklubbarnas Ärsredovisningar samt sex intervjuer har vi kommit fram till att en traditionell företagsanalys, som nyckeltalsanalys inte gÄr att tillÀmpa pÄ fotbollsklubbar pÄ grund av Àgartillskott och Soft Budget Constraint. Fotbollsklubbarna verkar i en hög grad av Soft Budget Constraint dÄ det inte finns nÄgra incitament för klubbarna att sköta sin ekonomi. Financial Fair Play har instiftats för att förhindra bÄde Àgartillskott och stöd frÄn stater i form av skattelÀttnader.

Deferred Rendering : JÀmförelse mellan traditionell deferred rendering och light pre-pass rendering

DÄ scenkomplexitet och ett högre antal ljuskÀllor blir vanligare inom spel har ett behov av algortimer för att hantera dessa scener, med bra prestanda, uppstÄt. En allt vanligare algoritm för detta Àr Deferred Shading. Rapporten utvÀrderar tvÄ olika metoder för Deferred Shading (traditionell Deferred Shading och Light pre-pass rendering)..

Hur pÄverkas en hjÀlporganisations arbete av dess struktur?

Syftet med denna uppsats var att undersöka om det finns nÄgra organisationsformer som genom att underlÀtta och förbÀttra arbetet, Àr att föredra för bistÄndsorganisationer nÀr det gÀller genomförande av hjÀlparbete i u-lÀnder. DÀrmed syftar uppsatsen ocksÄ till att producera tips som kan vara anvÀndbara för bistÄndsorganisationer vid organisationsutveckling. Uppsatsen resulterade i en lista över de olika sÀtt som en hjÀlporganisations struktur pÄverkar dess arbete samt tips pÄ vilka ÄtgÀrder som kan tas, under rubrikerna: arbetssÀtt, ledning, anstÀllda, kunskapsarkivering och projektarbete. Enligt denna lista borde hjÀlporganisationer anpassa sin struktur enligt följande kriterier:· vÀldefinierad verksamhet· effektiva kommunikationskanaler· ta till vara pÄ drivkraft, kunskap och erfarenheter· tydlig ansvarsfördelning.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->