Sök:

Guerrilla Advertising

Jämförelse av effektivitet mellan traditionell annonsering och gerillaannonsering

För att tränga igenom dagens enorma brus i media krävs ständigt nya metoder att kommunicera med sin målgrupp. Detta yttrar sig inte minst inom en av de mest klassiska kanaler för marknadsföring, annonsering. En annons definieras som ett betalt meddelande med en identifierad säljare som söker att sprida ett budskap till en särskild målgrupp. Gerillamarknadsföring kan definieras som användande av okonventionella metoder för att nå marknadsföringsmål, och fenomenet blir ett allt mer frekvent inslag i marknadsföring idag. Gerillamarknadsföring tillämpat i annonsering kallas ?guerrilla advertising?, eller gerillaannonsering på svenska. Gerillaannonsering innebär att en annons gjorts okonventionell och uppseendeväckande för att locka uppmärksamhet. Den här studien har undersökt effektiviteten mellan traditionell annonsering och gerillaannonsering ur ett konsumentperspektiv. Ihågkommande av varumärke, produkt och budskap har mätts i en kvalitativ semi-strukturerad studie. Resultatet av studien vittnar om att gerillamarknadsföring har en markant bättre genomslagskraft jämfört med traditionell annonsering. Personerna som exponeras för en gerillaannons kommer i större utsträckning ihåg annonsen jämfört med en traditionell annons. Därtill minns intervjupersonerna i studien mer information från en gerillaannons än från en traditionell annons. Slutsatsen är att gerillaannonsering är ett kraftfullt verktyg för en annonsör. Målgruppen tar till sig budskapet bättre eftersom gerillaannonsen lockar fram nyfikenhet och tvingar en att tänka kreativt.

Författare

Niklas Rantzow

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..