Sök:

Sökresultat:

978 Uppsatser om Strategiskt gestaltningsförslag - Sida 2 av 66

Doing business ethically and responsibly is not an option for Electrolux, it's a given : En studie om Electrolux strategiska CSR-arbete

Företag har under den senaste tiden upplevt ökade och förÀndrade krav frÄn intressenter, vilket kan pÄvisas genom hur intresset för Corporate Social Responsibility (CSR) har intensifierats. Electrolux Àr ett av de företag som upplevt hur kraven förÀndrats, vilket i kombination med en miljökrÀvande verksamhet utgjort utmaningar för företaget. Ett sÀtt att möta intressenternas krav Àr genom utökat strategiskt arbete, varpÄ CSR kan vara ett framgÄngsrikt sÄdant tillvÀgagÄngssÀtt. I denna uppsats genomförs en fallstudie av Electrolux dÀr vi Àmnar besvara frÄgestÀllningen: Ur ett strategiskt perspektiv; Hur har intressenters ökade och förÀndrade krav pÄverkat karaktÀren av Electrolux CSR-arbete mellan Är 2000-2015? Studiens analysmodell baseras pÄ; intressent- och legitimitetsteori, Porter & Kramers steg för strategiskt hÄllbarhetsarbete samt Carrolls CSRpyramid.

Business Intelligence - ett underlag för strategiskt beslutsfattande

Beslut innebÀr att vÀlja mellan olika alternativa handlingar för att uppnÄ de angivna mÄlen. För att underlÀtta beslutsfattande finns det ett antal olika stödsystem som tar fram underlag till besluten. Vi Àr intresserade av att se hur dessa understödjer strategiskt beslutsfattande och till vilka typer av beslut som de anvÀnds.Uppsatsens syfte Àr att granska beslutsstöds betydelse och hur beslutsstöd kan underlÀtta organisationens verksamhet och dess beslutsprocesser. Vi vill skapa en bakomliggande förstÄelse om beslutstöds anvÀndbarhet och huruvida beslutsstöd anvÀnds, samt i vilken utstrÀckning. Vi vill Àven undersöka de nackdelar som skapas i och med anvÀndandet av beslutsstöd.Studien visar att anvÀndning av Business Intelligence effektiviserar beslutsprocessen och möjliggör för ett ökat proaktivt agerande.

De nya 3:12-reglerna : motiven, kritiken och effekterna

Den 15 april 2013 presenterade regeringen ett fo?rslag till nya regler ga?llande beskattning av utdelning och kapitalvinst pa? kvalificerade andelar i fa?mansfo?retag. Dessa regler a?terfinns i IL 57 kap. och kallas fo?r 3:12-reglerna.

Bombningen av Dresden 1945 ur ett militÀrteoretiskt perspektiv Wardens och Douhets luftmaktsteorier applicerat pÄ ett empiriskt exempel.

Bombningen av Dresden Àr en av andra vÀrldskriget mest kontroversiella nyttjanden av luftstridskrafterna frÄn den allierade sidan. Vissa argumenterade för att Dresden var ett civilt mÄl utan militÀrt eller strategiskt vÀrde. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att analysera Dresden som mÄl för de allierade luftstridskrafterna ur Giulio Douhet och John A.Warden IIIs luftmaktsteorier. Undersökningen bÀr mot att analysera hur och om man kan motivera Dresden som ett militÀrt och strategiskt mÄl ur tvÄ olika luftmakteoriers perspektiv. Uppsatsen genomförs med en kvalitativ innehÄllsanalys och komparativ analys för att jÀmföra teorierna med fallet.

Stora bomber, smÄ mÄl : Strategiskt bombflyg i COIN-operationer

De konflikter som finns idag skiljer sig markant frÄn dem som stÄr att lÀsa om i historieböckerna. Det Àr numera ovanligt med stater som krigar mot varandra. IstÀllet Àr det de smÄ organisationerna med ambition om att förÀndra vÀrlden som idag utgör det största hotet mot vÄrt samhÀlle. Fienden Àr annorlunda men i mÄnga fall anvÀnds fortfarande samma militÀra medel och strategi idag som i de mellanstatliga krigen. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka till vilken grad strategiskt bombflyg kan anvÀndas i COIN-operationer eller om det Àr ett militÀrt medel som endast Àr applicerbart pÄ mellanstatliga konflikter.

Kravhantering i praktiken : Fallstudie av arbetet med kravhantering vid framtagning av nytt biljettsystem

Kravhantering a?r en viktig del av systemutvecklingsprocessen. Genom att samla in, analysera och prioritera krav skapas en tydlig bild av hur ett framtida system ska fungera. De krav som faststa?lls kan anva?ndas fo?r utva?rdering av fo?rslag fra?n leveranto?rer och senare i systemutvecklingsprocessen fo?r utva?rdering av prototyper.

Strategiskt tankesÀtt i reklambranschen

PÄ bara nÄgra Är har svensk reklam gÄtt frÄn nionde plats till tjugotredje plats bland vÀrldens mest prisbelönade lÀnder. Uttalanden i media om en försÀmrad traditionell svensk reklam pÄstÄs bero pÄ ett flertal faktorer, den hÄrda konkurrensen om svensk talang inom reklam Àr en. Den digitala framgÄngen visar Ä andra sidan en ny sida av svensk reklam; fyra av vÀrldens tio mest framgÄngsrika byrÄer inom digital kommunikation Àr svenska. SÄvÀl yttre som inre mer branschspecifika krafter pÄverkar den svenska reklambranschen.Av uttalanden i media Àr det tydligt att förÀndringar ses pÄ olika sÀtt. Det torde i sin tur ha en inverkan pÄ hur en aktör med ledande befattning sedan förhÄller sig till dessa i den egna verksamheten.

Comprehensive Approach : Civil-militÀr filosofi eller allsidigt strategiskt koncept?

Erfarenheter frÄn de senaste Ärens komplexa konflikter har bidragit till insikten att separata militÀra insatser ofta Àr otillrÀckliga för att skapa fred. Comprehensive Approach ses av mÄnga som ett koncept med mÄlsÀttningen att skapa en integrerad civil-militÀr ansats för konfliktlösning. Konceptets innebörd Àr emellertid oklar. Dessutom Àr det problematiskt att empiriskt belÀgga att anvÀndandet av konceptet leder till framgÄng, vilket medför svÄrigheter att granska dess vÀrde.Uppsatsen utnyttjar Michael Howards teori om strategins dimensioner för att analysera Storbritanniens syn pÄ Comprehensive Approach som strategiskt koncept. Som metod anvÀnds en kvalitativ textanalys av systematiserande typ.

Goda resultat genom goda gÀrningar eller snÀll sidoverksamhet : Hur strategiskt Àr H&M:s arbete med CSR?

Företags sociala ansvar Ă€r en frĂ„ga som har blivit allt mer aktuell de senaste Ă„ren. Det begrepp som oftast anvĂ€nds nĂ€r företagsansvar diskuteras Ă€r Corporate Social Responsibility (CSR). Även om alla inte Ă€r överens om att företag ska ta ansvar utöver det lagstadgade arbetar mĂ„nga företag idag aktivt med ansvarsfrĂ„gor. FrĂ„gan som diskuteras idag Ă€r frĂ€mst hur företag ska arbeta med detta pĂ„ ett företagsekonomiskt effektivt sĂ€tt som gynnar företaget. Michael E.

Analys och utformningsfo?rslag av produktionslina vid o?kad ordervolym av katalysatorer : Swenox AB

Examensarbetet har utfo?rts av Ida Montan, maskiningenjo?rsprogrammet pa? Karlstad Universitet. Arbetet har skett i samarbete med Swenox AB. Ett fo?retag vars produktion a?r bela?gen i Nyko?ping.

Morgondagens varumÀrkesmanifest - varumÀrkesstrategier för ett ökat vÀrdeskapande

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga vilka vÀrdeskapande faktorer som i högre grad kan utveckla varumÀrket till ett strategiskt konkurrensmedel. Genom intervjuer med experter inom varumÀrkesomrÄdet kom skribenterna fram till att vad som i den traditionella varumÀrkesteorin anses vara viktigt för att utveckla varumÀrket som ett strategiskt konkurrensmedel i relativt omfattande utstrÀckning har omprövats. DÄ varumÀrket utvecklas i takt med att samhÀllet i stort utvecklas blir det naturligt att de vÀrdeskapande faktorer som krÀvs kontinuerligt förnyas. Viktiga inslag för morgondagens varumÀrkesstrategier inkluderar bland annat förmÄgan att kunna blicka framÄt, att kunna berÀtta en historia och att beakta det interna perspektivet. Samtidigt finns det ett antal vÀrdeskapande faktorer som tycks vara bestÄende och oberoende av samhÀllsförÀndringar.

Strategier i exportföretag vid lÄgkonjunktur : Hur företag har handlat strategiskt pÄ en svikande marknad

År 2008 hamnade vĂ€rlden i kris till följd av omfattande utlĂ„ning i USA. Krisen spred sig vidare till Europa och den europeiska krisen har kommit att kallas statsskuldskrisen. Flertalet europeiska lĂ€nder har högre skulder Ă€n de kan hantera och riskerar konkurs. Dessa lĂ€nder kĂ€mpar med sin ekonomi vilket har en negativ effekt pĂ„ euron och har spridit en oro till övriga lĂ€nder i Europa. Vid oroligheter, speciellt lĂ„gkonjunktur, minskar importen och följaktligen exporten inom Europa. Sverige Ă€r ett exportberoende land, exporten stĂ„r för hĂ€lften av BNP varav 40 % gĂ„r till Europa. Genom Sveriges beroendestĂ€llning vill vi beskriva hur företag med betydande export till Europa har agerat pĂ„ den osĂ€kra marknaden.

Skapar traineeprogram konkurrensfördelar?

Titel: Skapar traineeprogram konkurrensfördelar? Seminariedatum: Tisdagen den 11 Januari 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatseminarium, 10 poĂ€ng Författare: Henrik Ohlsson, Martin Sagnert, Pontus Sellberg Handledare: Robert WenglĂ©n Nyckelord: Traineeprogram, konkurrensfördelar, strategiska intentioner, strategiskt verktyg, organisatoriska resurser. Syfte: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka vad företag har för intentioner med sitt traineeprogram och vilken betydelse traineeprogram har för företag i en allt mer konkurrensintensiv omvĂ€rld. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie av nio företag med hjĂ€lp av semistrukturerade telefonintervjuer. Vi anvĂ€nder abduktiv ansats, det vill sĂ€ga att vi anvĂ€nder oss av bĂ„de induktiv och deduktiv ansats under studiens gĂ„ng.

Strategiskt arbete i byggbranschen

Denna studie har genomförts i tvÄ faser vilken den första haft som syfte att studera och utvÀrdera vad ett svenskt byggföretags strategiska omlÀggning har inneburit i och med de rÄdande konkurrensförhÄllandena pÄ marknaden och dÀrmed hitta ett lÀmpligt strategiskt ramverk som beskriver den strategiska förÀndringen. Den andra delen av studien, som blev en följd av den första, har haft till syfte att utvÀrdera om och i sÄ fall hur samarbetsformen partnering frÀmjar den resursdrivna strategin som i studiens första fas konstaterats som vÀl beskrivande av ett svenskt byggbolags strategi. Den empiriska informationen har inhÀmtats genom nio intervjuer och studier av dokumenterat material frÄn fallstudieföretaget NCC. Vad som kunde konstateras efter studiens första fas var att den övergripande strategiska fokuseringen gÄtt frÄn en snarlikt marknadsdriven strategi till en ganska utprÀglat resursdriven strategi. Den slutsats man kan dra av studiens andra fas Àr att samarbetsformen partnering till stor del överensstÀmmer med den resursdrivna strategin.

Som man bÀddar fÄr man ligga - En studie av ett strategiskt samarbete avseende varumÀrkesutvidgning

Problematiken i strategiska samarbeten avseende varumÀrkesutvidgning ligger i att skapa en gemensam grund för anvÀndandet av varumÀrket, för att undvika varumÀrkesförsvagning. Det Àr svÄrt att förutsÀga hur den andre parten kommer att agera och anvÀnda varumÀrket, vilket innebÀr en risk. Syftet med vÄr undersökning Àr att studera hur kommunikation, avseende relationen samt varumÀrket, tar sig uttryck i ett strategiskt samarbete som bygger pÄ varumÀrkesutvidgning. Resultatet visar att genom att kombinera formell och informell kommunikation kan ett företag föra över sitt varumÀrke till ett annat företag, men för att förankra detsamma krÀvs Àven att hÀnsyn tas till kontexten, i vilken mottagaren verkar. Genom samma kombination byggs en relation som baseras pÄ förtroende, vilket kan underlÀttas genom gemensamma erfarenheter samt val av ett visst sprÄkbruk.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->