Sök:

Strategiskt arbete i byggbranschen


Denna studie har genomförts i två faser vilken den första haft som syfte att studera och utvärdera vad ett svenskt byggföretags strategiska omläggning har inneburit i och med de rådande konkurrensförhållandena på marknaden och därmed hitta ett lämpligt strategiskt ramverk som beskriver den strategiska förändringen. Den andra delen av studien, som blev en följd av den första, har haft till syfte att utvärdera om och i så fall hur samarbetsformen partnering främjar den resursdrivna strategin som i studiens första fas konstaterats som väl beskrivande av ett svenskt byggbolags strategi. Den empiriska informationen har inhämtats genom nio intervjuer och studier av dokumenterat material från fallstudieföretaget NCC. Vad som kunde konstateras efter studiens första fas var att den övergripande strategiska fokuseringen gått från en snarlikt marknadsdriven strategi till en ganska utpräglat resursdriven strategi. Den slutsats man kan dra av studiens andra fas är att samarbetsformen partnering till stor del överensstämmer med den resursdrivna strategin. En av de huvudsakliga bakgrunderna till detta är att partnering har konstaterats som en stor bidragande faktor till fallstudieföretagets möjligheter att differentiera sig och skapa långsiktiga konkurrensfördelar.

Författare

Johan Falk Robin Österberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..