Sök:

Kravhantering i praktiken

Fallstudie av arbetet med kravhantering vid framtagning av nytt biljettsystem


Kravhantering a?r en viktig del av systemutvecklingsprocessen. Genom att samla in, analysera och prioritera krav skapas en tydlig bild av hur ett framtida system ska fungera. De krav som faststa?lls kan anva?ndas fo?r utva?rdering av fo?rslag fra?n leveranto?rer och senare i systemutvecklingsprocessen fo?r utva?rdering av prototyper. Kraven kan a?ven anva?ndas na?r ett system ska testas, fo?r att se om de krav som sta?llts pa? funktionalitet uppfylls. Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka om kravhantering i praktiken skiljer sig fra?n vad den teori som anva?nds i uppsatsen fo?respra?kar. Fo?r att underso?ka detta har en fallstudie genomfo?rts fo?r att se hur krav samlats in, analyserats och prioriterats. Fallstudien underso?ker a?ven hur dessa krav anva?nts i senare delar av systemutvecklingsprocessen. Studien visar att de tekniker som teorin tar upp delvis anva?nds i fallet. Dock a?r inte uppdelningen mellan olika tekniker lika tydlig i praktiken som i teorin. I det fall vi studerat anva?nds kraven fo?r att utva?rdera fo?rslag fra?n potentiella leveranto?rer, utva?rdera prototyper och testa systemet info?r leverans. 

Författare

Johan Eriksson David Holmqvist

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Informationssystem

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..