Sök:

Strategier i exportföretag vid lågkonjunktur

Hur företag har handlat strategiskt på en svikande marknad


År 2008 hamnade världen i kris till följd av omfattande utlåning i USA. Krisen spred sig vidare till Europa och den europeiska krisen har kommit att kallas statsskuldskrisen. Flertalet europeiska länder har högre skulder än de kan hantera och riskerar konkurs. Dessa länder kämpar med sin ekonomi vilket har en negativ effekt på euron och har spridit en oro till övriga länder i Europa. Vid oroligheter, speciellt lågkonjunktur, minskar importen och följaktligen exporten inom Europa. Sverige är ett exportberoende land, exporten står för hälften av BNP varav 40 % går till Europa. Genom Sveriges beroendeställning vill vi beskriva hur företag med betydande export till Europa har agerat på den osäkra marknaden. Vår frågeställning är således: Hur ledningen i ett exportföretag handlar strategiskt på en svikande marknad? Syftet med studien är att beskriva det strategiska handlandet i tillverkande företag som exporterar till Europa. Rapporten ska bidra med en förståelse kring strategiskt handlande samt en begreppsutveckling. Rapporten är utförd som en kvalitativ studie, eftersom vårt syfte är att beskriva. För att insamla vårt empiriska material har vi genomfört besöksintervjuer. Resultatet av rapporten visar att de studerande företagen har använt sig av en offensiv differentierad strategi. De har sökt finna nya marknader för att skapa en trygghet. Företagens strategiska agerande har inte varit välplanerat utan kan beskrivas som konjunkturellt handlande. 

Författare

Lovisa Svensson Petra Stebner

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..