Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 8 av 62

Strategiska alliansers pÄverkan pÄ det enskilda medlemsföretaget - en analysmodell

I dagens hÄrdnande konkurrens har mÄnga företag fÄtt erfara att de mÄste samarbeta för att stÀrka sin konkurrensförmÄga och framvÀxten av olika typer av strategiska allianser har under de senaste femton Ären varit ett av de mest framtrÀdande inslagen i den internationella affÀrsvÀrlden. Litteraturen som behandlar ÀmnesomrÄdet strategiska allianser Àr omfattande. En svaghet i den existerande litteraturen Àr dock att den nÀstan uteslutande behandlar allianssamarbete och dess konsekvenser utifrÄn alliansens perspektiv och inte utifrÄn de ingÄende företagens perspektiv samt att de studier som har fokuserat pÄ det enskilda medlemsföretaget inte ger en uttömmande bild. Ofta berörs i dessa studier enbart ett fÄtal faktorer istÀllet för att se till hur alliansmedlemskapet pÄverkar företagets resurser, utnyttjandet av dem samt hur de sammanlÀnkas till företagets förmÄga att tillfredsstÀlla kunderna. Mot bakgrund av ovanstÄende torde det sÄledes vara intressant att försöka fÄ fördjupad förstÄelse för hur ett alliansmedlemskap pÄverkar det enskilda företaget.

Visualising Competitive Strategy - A Case Study of Five Companies in the Polymer Industry

Syfte: Syftet med uppsatsen har tvÄ delar: Att göra en konkurrensanalys av fem företag i polymerindustrin, en mogen industri, genom att identifiera viktiga strategiska nyckelomrÄden och anvÀnda detta som grund. Konkurrensanalysen kommer sedan att vidareutvecklas genom att anvÀnda strategy canvas med intentionen att visualisera företagens strategier. Metod: Undersökningen har ett kvalitativt angreppssÀtt för att vi ska kunna skapa en bÀttre förstÄelse för företagen samt svara pÄ vÄrt syfte att göra en konkurrensanalys. Den abduktiva ansatsen har möjliggjort för oss att vara flexibla i vÄrt anvÀndande av teori och empiri. Vi har undersökt fem företag i polymerindustrin: PrimÀrdata bestÄr av intervjuer med analytiker samt utvalda företagsrepresentanter.

Anaview AB ?En fallstudie om strategiska val

Inom ekonomistyrning berörs den betydande aspekten angÄende företags formulering ochimplementering av en utformad strategi. Avsikten med strategier Àr att de ska vÀgleda företagför att de pÄ lÀmpligaste sÀtt ska uppnÄ sina ekonomiska mÄl. Det problem mÄnga företag oftabemöter Àr implementeringen av strategin. Företag lÀgger stora resurser pÄ formuleringen avstrategier men kontrollerar inte sedan i vilken utstrÀckning den utformade strategin faktisktimplementerades i verksamheten.För mÄnga företag har ocksÄ patent och immateriella tillgÄngar blivit en viktig faktor för attkonkurrera pÄ marknaden. Immateriella tillgÄngar innebÀr stora konkurrensfördelar, menalldeles för mÄnga företag Àr ouppmÀrksammade om dess styrkor.

Stupad för fosterlandet : en analys av medvetenheten om strategiska risker till följd av Sveriges militÀra medverkan i dagens konflikter

Sedan mitten pÄ 1990-talet finns en uttalad politisk vilja att Sverige skall delta i internationellamilitÀra insatser i en större omfattning Àn tidigare. Ambitionsökning kommer att ske i en miljö dÀrhoten globaliseras och insatserna blir mer komplexa samtidigt som det militÀra engagemangetskall öka sÄ att en dubblering av utlandsstyrkans förmÄga Ästadkoms. Under de senaste 25 Ären harde konflikter och krig som definieras som inomstatliga, lÄgintensiva och asymmetriska samtbedrivs med okonventionella metoder kommit att betraktas som normgivande av flertaletbetraktare. De krig som vi ser idag innehÄller nya inslag avseende aktörer, drivkrafter ochmoraliska/etiska samt juridiska betingelser för vÄldsutövningen vilket Àven Äterspeglas i deinternationella insatser som genomförs i syfte att hantera dem. Det politiska och reella priset fördeltagande i dessa insatser har konstant ökat.

Strategisk styrning i byggföretag: en kvalitativ studie av byggföretag i Norrbotten

Denna studie handlar om strategisk styrning i byggföretag. Studien Àr genomförd i Norrbotten med fyra byggföretag. Vi har utifrÄn ett aktörsynsÀtt fÄtt information frÄn företagsledningen och deras uppfattning av strategisk styrning. Genom att anvÀnda Simons modell för strategiska styrsystem dÀr det finns fyra motkrafter som samspelar för att fÄ en god balans med varandra har vi kunnat forma bra intervjufrÄgor och diskussionsÀmnen kring problematiken kring strategisk styrning. Genom detta har vi fÄtt kvalitativa svar och innefattar bredd och djup samt att det besvarar vÄr problemdiskussion.

Barns lÀrande i naturvetenskap : Pedagogers syn pÄ naturvetenskapen och lÀrandet

Organisationer samlar oerhört mycket information som kan anvÀndas som stöd vid strategiskt beslutfattande. Det finns mÄnga olika verktyg som kan anvÀndas för att analysera informationen och skapa det beslutunderlaget som krÀvs för ett informationsbaserad strategiskt beslut. Verktygen förutsÀtter en rationell beslutsprocess dÀr olika alternativ vÀgs och analyseras med resultatet att bÀsta möjliga beslut fattas. Business Analytics (BA) Àr ett paraply begrepp som innehÄller olika verktyg och processer för att analysera och bearbeta information som bygger pÄ den rationella beslutsprocessen.Företag kan delas in i tvÄ olika kategorier: de som fokuserar/sÀljer sina produkter till slutkonsumenter (B2C) och de som fokuserar/sÀljer sina produkter till företag (B2B). Litteraturen kring hur BA anvÀnds som beslutstödssystem fokuserar pÄ B2C organisationer som Amazon.com, Netflix eller Google, medan det finns vÀldigt lite skrivit kring hur B2B organisationer utnyttjar BA.

ITAB Shop Concept AB : Risker vid förÀndring i försörjningskedjan

Strategiska allianser eller förvÀrv Àr idag ett populÀrt sÀtt för företag att öka sina marknadsandelar och sÀkra den framtida utvecklingen för företagen. Detta Àr dock ingen enkel lösning och mÄnga strategiska allianser och förvÀrv misslyckas. För att undvika detta mÄste företagen vara medvetna om de risker som finns med denna sorts samarbeten. Strategiska allianser och förvÀrv innebÀr Àven förÀndringar i företagets försörjningskedja. Detta Àr den problematik som ITAB Shop Concept stÄr inför dÄ de nyligen har förvÀrvat och inlett ett samarbete med tvÄ fabriker i Tjeckien, dit de skall flytta sin produktion av IKEA:s kassadiskar.

Allt kan ske under solen : Kvinnors karriÀrvÀg till chefsposition

Syftet med denna studie var att beskriva och analysera kvinnors karriÀrvÀg till chefsposition. Studien fokuserade pÄ vilken betydelse de strategiska studie- och yrkesvalen respektive tillfÀlligheterna har haft under karriÀrvÀgen. Sex kvinnor i chefsposition, som samtliga arbetade i en och samma Kommun i Mellansverige medverkade i studien. Analysen utgÄr frÄn kvinnornas karriÀrval samt de tvÄ karriÀrvalsteorierna Careership theory och Planned Happenstance theory. Den teoretiska basen bestod av forskning kring kvinnors karriÀrval och hur strategi respektive tillfÀlligheter inverkade.

KunskapskartlÀggning: ett strategiskt hjÀlpmedel

Personalens kunskap Àr en betydelsefull ingrediens i organisationens förmÄga att uppnÄ de lÄngsiktiga mÄlen men om organisationen inte vet vilken kunskap som finns eller var den finns kan organisationen inte heller internt vidareförmedla kunskapen. Det Àr dÀrför av vikt att göra en formaliserad kunskapsgranskning, t ex en kunskapskartlÀggning, dÀr kartlÀggningen har sin utgÄngspunkt i individers kunskapsprofiler. FrÄgan Àr dÄ hur organisationen kan anvÀnda kunskapskartlÀggningen för att stödja strategiarbetet? VÄr fallstudie, baserad pÄ halvstrukturerade intervjuer, Àr utförd hos en stor och en liten organisation med det övergripande syftet att belysa kunskapens strategiska betydelse vid arbetet med utvecklingen av de interna resurserna. Resultatet av vÄr studie visar att organisationens framtida kunskapsbehov styrs av visionerna och de lÄngsiktiga övergripande mÄlen för verksamheten.

Hur pÄverkar ett venture capitalbolag styrningen i sitt portföljföretag?

Begreppet venture capital Àr relativt nytt i Sverige. NÀr en venture capitalist trÀder in i ett företag gÄr denne ofta in i styrelsen, vilket leder till att venture capitalbolaget kan pÄverka företaget pÄ olika sÀtt. VÄrt syfte Àr att identifiera hur den strategiska, taktiska och operativa styrningen pÄverkas av att ett venture capitalbolag trÀder in i företagets styrelse. VÄrt syfte har Àven varit att identifiera vilka problem och möjligheter som kan uppstÄ nÀr styrningen pÄverkas. Efter att vi studerat ett venture capitalbolag och ett av deras portföljföretag kom vi fram till att i deras fall Àr det framförallt den strategiska styrningen som har pÄverkats.

Gröna nyckeltal för hÄllbarhetsredovisning: en fallstudie inom den kommunala verksamheten

Det ökade miljömedvetandet i samhÀllet har medfört att företag i allt större utstrÀckning vÀljer att redovisa miljöinformation till sina intressenter. Att anvÀnda sig av gröna nyckeltal i sin miljöredovisning Àr ett sÀtt för företag och kommuner att presentera det aktuella miljötillstÄndet och det miljöarbete som bedrivs för att uppnÄ en hÄllbar ekologisk utveckling. Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka strategiska aspekter med dess miljöredovisning som ett urval av Sveriges kommuner, som anvÀnder sig av gröna nyckeltal, har gentemot sina externa intressenter. Vidare beskrivs upplevda möjligheter och svÄrigheter vid upprÀttande, mÀtning och anvÀndningen av de gröna nyckeltalen i hÄllbarhetsredovisningen. Uppsatsens syfte undersöktes genom att utifrÄn ett kvalitativt synsÀtt genomföra en fallstudie i form av telefonintervjuer med 6 av de 15 kommuner som i samrÄd med Kommunförbundet Är 2000 tog fram 25 gröna nyckeltal för kommuner.

KoncernmÀssig goodwill En studie av sambandet mellan förvÀrvsmotiv och avskrivningstider

KoncernmÀssig goodwill och hur nyttjandeperioden för denna skall faststÀllas Àr ett omdiskuterat Àmne. En frÄga som debatteras Àr harmoniseringsproblemet och vart utvecklingen pÄ omrÄdet gÄr. TvÄ svenska koncerner, Atlas Copco och Electrolux, har valt att skriva av sin goodwill pÄ upp till 40 Är trots att det i Sverige Àr rekommenderat att skriva av upp till maximalt 20 Är. De motiverar de avskrivningstider som strÀcker sig i spektrat 20 till 40 Är med att motiven till förvÀrven, som gett upphov till goodwillen, var strategiska. Valet av sÄ lÄnga avskrivningstider Àr kontroversiellt.

USB-akvarium ? Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.

Syftet med den hÀr studien Àr att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som Àr viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att anvÀnda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den hÀr uppsatsen. VÄr huvudsakliga metod för datainsamling Àr personliga intervjuer samt, i ett fall, en telefonintervju. VÄrt teoretiska perspektiv utgörs av Porters generiska strategier, Porters teori om strategisk positionering, kompromisser och passform, Porters vÀrdekedja, Kim och Mauborgnes vÀrdekurva och strategiska kanvas samt Andersons teori om long tail. Grunden för vÄr empiri ligger i intervjuer med personer med insyn i sina respektive företags strategiska beslut.

Integration av de anstÀllda i den strategiska utvecklingsprocessen : En fallstudie om kopplingen mellan AffÀrsutveckling, Change Management och det Balanserade styrkortet pÄ ett svenskt IT-bolag

Strategisk affÀrsutveckling har lÀnge varit ett fenomen Ätskilliga företag velat bemÀstra. DÄ ett kontinuerligt förÀndrande marknadslandskap prÀglar dagens affÀrsutveckling Àr det svÄrt att bedriva effektiv strategisk affÀrsutveckling. Denna studie syftar till att beskriva och öka förstÄelsen kring hur ett modernt IT-företag med hjÀlp av ett balanserat styrkort som strategiskt verktyg skall kunna förbÀttra den förÀndringsbaserade affÀrsutvecklingen utifrÄn de anstÀlldas perspektiv. Fyra Ärs akademisk erfarenhet inom ekonomi samt ett brinnande intresse för strategisk affÀrsutveckling ligger till grund för denna studie.Studier har visat att generellt sett nÀrmare 80 procent av anstÀllda inom olika företag upplever oklarheter kring begreppet förÀndring och hur det pÄverkar organisationens strategiska utveckling. SÄledes har vi valt att i det teoretiska avsnittet fokusera pÄ strategisk affÀrsutveckling, vidare har vi belyst konceptet Change Management samt hur förÀndring pÄverkar den strategiska utvecklingsprocessen.

Strategi i vÀxande smÄföretag

Sma?fo?retagen sta?r fo?r en stor del av de svenska arbetstillfa?llena pa? dagens arbetsmarknad vilket a?r en intressant kontext att underso?ka pa? grund av deras bidrag till ett ha?llbart ekonomiskt samha?lle. Det finns en problematik inom strategiforskning da?r forskningen har fokuserat pa? sto?rre fo?retag vilket medfo?r att befintliga teorier och modeller inte a?r anpassade till sma?fo?retagens situation. Studien utreder strategi i va?xande sma?fo?retag utifra?n ett praktiskt perspektiv fo?r att sedan fo?rklara sma?fo?retagens strategiarbete med o?vergripande strategiteori fo?r att skapa en djupare fo?rsta?else av sma?fo?retagens strategiarbete Forskningen har resulterat i tre identifierade omra?desgrupper som pa?verkar hur strategi utformas och bedrivs i va?xande sma?fo?retag.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->