Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 7 av 62

Nyckeln till framgÄng i en strategisk allians

Det skrivs vÀldigt mycket positivt om strategiska allianser, trots detta Àr det uppskattningsvis 70 procent av alla allianser som spricker. Vilka Àr de bakomliggande orsakerna till detta? För att utreda det har vi konstruerat en modell som uppskattar betydelsen av kritiska faktorer pÄ olika nivÄer i den strategiska alliansen. Modellen bestÄr av Ätta kritiska faktorer (parametrar) och fyra nivÄer beroende av samarbetsintensiteten. Under utvecklingsarbetet av vÄr modell kopplade vi först ihop de kritiska parametrarna med de olika samarbetsnivÄerna.

Kulturmiljö och -arv i regionala strategiska handlingar ? KulturmiljövÄrden i en samhÀllelig kontext

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bebyggelseantikvariskt program15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:09.

Strategisk planering eller brandkÄrsutryckningar? : En studie om strategisk samverkan mellan förvaltningar i en offentlig organisation.

Under början av 2000-talet uppdagades att den offentliga sektorn hade stora förÀndringar att vÀnta i framtiden. Sveriges alltmer Äldrande befolkning samt stora pensionsavgÄngar skvallrade om utmaningar. Dessa utmaningar stÀllde nya krav pÄ hur den offentliga sektorn skulle organisera sin verksamhet för att öka bÄde effektivitet och produktivitet i verksamheten. Sveriges ekonomiska kris har idag stabiliserats men utmaningarna för offentlig sektor kvarstÄr. Offentliga verksamheter arbetar idag etablerat med strategiarbete, visioner och mÄl.

Stora bomber, smÄ mÄl : Strategiskt bombflyg i COIN-operationer

De konflikter som finns idag skiljer sig markant frÄn dem som stÄr att lÀsa om i historieböckerna. Det Àr numera ovanligt med stater som krigar mot varandra. IstÀllet Àr det de smÄ organisationerna med ambition om att förÀndra vÀrlden som idag utgör det största hotet mot vÄrt samhÀlle. Fienden Àr annorlunda men i mÄnga fall anvÀnds fortfarande samma militÀra medel och strategi idag som i de mellanstatliga krigen. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka till vilken grad strategiskt bombflyg kan anvÀndas i COIN-operationer eller om det Àr ett militÀrt medel som endast Àr applicerbart pÄ mellanstatliga konflikter.

-En förÀndrad elmarknad- monopolisters strategiförÀndring vid avreglering

Den 1 januari 1996 infördes ett nytt regelverk pÄ den svenska elmarknaden. En marknad som sedan 1902 varit kontrollerad av staten avreglerades, och fri konkurrens för handel med elektricitet. Regeringen skriver i ett direktiv 2003 att ?den ökade konkurrensen och den nya regleringen pÄ elmarknaden har inneburit stora strukturförÀndringar?. Intresset vÀxte för hur dessa strukturförÀndringar pÄverkade aktörernas strategiska agerande.

Operationssjuksköterskans följsamhet till skyddsutrustning och skyddsteknik

Problembakgrund: Porter (1996) skriver att ett företags strategi handlar om att vÀlja en unik position pÄ sin marknad. Ekonomistyrning Àr sedan processen som tillÀmpas för att uppnÄ organisationens mÄl och vald strategi (Anthony, 1965). Simons (2000) delar upp ekonomistyrningen i fyra delar dÀr det system som anvÀnds för strategiimplementering benÀmns diagnostiska kontrollsystem. Med grund i detta fann författarna det intressant att genomföra en fallstudie av ett företag pÄ den svenska klÀdhandelsmarknaden, dÀr hÄrd konkurrens och lÄg tillvÀxt rÄder (Sandow), för att se hur denna aktör löpande implementerar sin strategi via sina diagnostiska kontrollsystem.Syfte: Syftet med denna uppsats var att genom en fallstudie pÄ företag X undersöka vilken strategisk positionering de har pÄ den svenska klÀdhandelsmarknaden samt hur de arbetar med sitt diagnostiska kontrollsystem för att dess valda strategiska positionering implementeras och följs upp.Metod: En kvalitativ forskningsansats anvÀndes för att uppnÄ uppsatsens syfte dÀr en fallstudie pÄ företag X med en abduktiv ansats genomfördes för att genom frÀmst intervjuer tillgodogöra sig kvalitativ information om företagets strategiska position och tillÀmpad diagnostisk styrning. Dessförinnan gjordes en litteraturstudie för att bygga upp en lÀmplig teoretisk referensram som anvÀndes för att analysera resultatet frÄn den empiriska studien.Reslutat och slutsatser: Genomförd studie visar att en position dÀr en kÀnslig kombination av vissa motsÀttande strategiska variabler som i litteraturen framstÀlls som varken en passande eller opassande kombination gÄr att förena.

Inköpsfunktionens interna strategiska betydelse : En fallstudie av Sanofi-Aventis inköpsfunktion

Denna uppsats har till syfte att beskriva och analysera lÀkemedelsbolaget Sanofi-Aventis inköpsfunktions interna strategiska betydelse. Efter eget intresse och ett behov frÄn Sanofi-Aventis sida med en utomstÄende betraktare genomförde vi denna studie.Studien har genomförts genom intervjuer, genomgÄng av litteratur och analys av tidigare forskning samt ett frÄgeformulÀr.Inköpsfunktionen har idag en alltför lÄg intern strategisk betydelse inom Sanofi-Aventis. Detta beror pÄ en rad olika faktorer inom olika omrÄden, sÄsom; relationerna till leverantörerna, de inköpta tjÀnsternas karaktÀr, inköpsprocessen samt inköpsfunktionens struktur. För att stÀrka denna funktions betydelse krÀvs ytterligare ÄtgÀrder. Dessa ÄtgÀrder innefattar bland annat en klassificering av leverantörsbasen, en större involvering frÄn ledningen samt en implementering av en intern benchmarking..

Strategisk ekonomistyrning i ett företag pÄ den svenska klÀdhandelsmarknaden - En fallstudie om positionering och tillÀmpad ekonomistyrning

Problembakgrund: Porter (1996) skriver att ett företags strategi handlar om att vÀlja en unik position pÄ sin marknad. Ekonomistyrning Àr sedan processen som tillÀmpas för att uppnÄ organisationens mÄl och vald strategi (Anthony, 1965). Simons (2000) delar upp ekonomistyrningen i fyra delar dÀr det system som anvÀnds för strategiimplementering benÀmns diagnostiska kontrollsystem. Med grund i detta fann författarna det intressant att genomföra en fallstudie av ett företag pÄ den svenska klÀdhandelsmarknaden, dÀr hÄrd konkurrens och lÄg tillvÀxt rÄder (Sandow), för att se hur denna aktör löpande implementerar sin strategi via sina diagnostiska kontrollsystem.Syfte: Syftet med denna uppsats var att genom en fallstudie pÄ företag X undersöka vilken strategisk positionering de har pÄ den svenska klÀdhandelsmarknaden samt hur de arbetar med sitt diagnostiska kontrollsystem för att dess valda strategiska positionering implementeras och följs upp.Metod: En kvalitativ forskningsansats anvÀndes för att uppnÄ uppsatsens syfte dÀr en fallstudie pÄ företag X med en abduktiv ansats genomfördes för att genom frÀmst intervjuer tillgodogöra sig kvalitativ information om företagets strategiska position och tillÀmpad diagnostisk styrning. Dessförinnan gjordes en litteraturstudie för att bygga upp en lÀmplig teoretisk referensram som anvÀndes för att analysera resultatet frÄn den empiriska studien.Reslutat och slutsatser: Genomförd studie visar att en position dÀr en kÀnslig kombination av vissa motsÀttande strategiska variabler som i litteraturen framstÀlls som varken en passande eller opassande kombination gÄr att förena.

Alignment - Ett strukturerat arbetsÀtt för att uppnÄ riktning i sina IS/IT-satsningar

Syftet med studien Àr att beskriva hur smÄ verksamheter kan skapa riktning pÄ förÀndring genom sina IS/IT-satsningar i ett steg mot att utveckla en IS/IT-strategi. DÄ smÄ organisationer ofta saknar formulerade strategidokument och nÄgon specifikt ansvarig för IT tenderar investeringar att vara impulsiva och brista i anknytning till verksamhetsstrategin. En sÄdan anknytning brukar benÀmnas alignment, vilket kan skapa riktning för framtida IS/IT-satsningar.Genom en fallstudie av en liten organisation med mycket av denna problematik utfördes semistrukturerade intervjuer pÄ ledningsnivÄ inriktade mot företagets marknadsförings- och försÀljningsaspekter pÄ deras hemsida för att vidare applicera ett egenskapat analytiskt ramverk pÄ fallet. Ramverket skapar en utgÄngspunkt utifrÄn vÀrdekedjan för att vidare genom en SWOT-analys utlÀsa styrkor och svagheter för att formulera den strategiska positionen och definiera kritiska aspekter. Genom att undersöka de kritiska aspekterna kan IS/IT-satsningar stÀllas i kontext mot den strategiska positionen för att skapa en grund för att ta fram förbÀttringsförslag utifrÄn de glapp som uppstÄr.I studien har vi kunnat konstatera att det finns skillnader i uppfattning mellan verksamhetens strategiska stÀllningstaganden och vad som faktiskt presenteras i form av IT och vi menar dÀrför att vÄrt analytiska ramverk hjÀlpt oss hitta aspekter som bör arbetas med för att skapa en enhetlig syn mellan verksamhet och IT.Det analytiska ramverket Àr ett förslag pÄ ett strukturerat arbetssÀtt för att uppnÄ alignment i sina IS/IT-satsningar ur ett kontinuerligt förÀndringsperspektiv..

FörÀndringar pÄ bilmarknaden ? Strategiska ÄtgÀrder ur ÄterförsÀljarnas perspektiv

Uppsatsens titel: FörĂ€ndringar pĂ„ bilmarknaden ? Strategiska Ă„tgĂ€rder ur Ă„terförsĂ€ljarnas perspektiv. Ämne: Företagsekonomi, strategic management, Business to BusinessFörfattare: Kristiansson Anders, Skiöld OlaHandledare: Holmberg Leif, Rudenstam Nils-GunnarNyckelord: Strategic management, synergieffekter, konkurrensfördelar, distributionssystem, IO ?teori, strategiska analyser Syfte: Analysera Ă„terförsĂ€ljarpektivet utifrĂ„n nya förutsĂ€ttningar pĂ„ bilmarknaden. Metod: I studien undersöker vi vad de nya sĂ„ kallade gruppundantagen har haft för inverkan för personbilsĂ„terförsĂ€ljarna ur strategisk synpunkt med fokus pĂ„ det externa IO-synsĂ€ttet.

Sinnenas betydelse för varumÀrkesposition : En fallstudie av FIKAs strategiska position pÄ den amerikanska marknaden.

SammanfattningExamensarbete, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, kurskod 2FE73E, VT 2015.Författare: Marie Carlsson Handledare: Martin Amesteus Titel: Sinnenas betydelse för varumÀrkesposition- En fallstudie av FIKAs strategiska position pÄ den amerikanska marknaden. Syfte med uppsatsen: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva ett företags strategiska position och differentieringsfaktorer och pÄvisa om kunderna uppfattar denna position och differentieringsfaktorer ur företagets synvinkel pÄ ett enhetligt sÀtt samt undersöka hur företaget arbetar med sinnesmarknadsföring för att förmedla sina differentieringsfaktorer till sina kunder.AvgrÀnsningar: Denna uppsats behandlar företaget FIKA, som Àr en svensk kaffekedja, som ligger i staden New York. FIKAs marknadsföring kommer att studeras och fokus kommer vara pÄ hur FIKA arbetar med strategi och positionering. Deras marknadsföring studeras Àven med fokus pÄ Sinnesmarknadsföring. Vidare har jag haft som avsikt att inte koppla FIKAs ekonomiska situation, utan begrÀnsat den strategiska positionen till att omfatta varumÀrket, positionering- och differentieringsstrategier.Metod: I denna uppsats har jag gjort en fallstudieundersökning för att fÄ djupare förstÄelse för företagets strategiska position, deras differentieringsfaktorer samt arbete med sinnesmarknadsföring.  Studien bygger pÄ en abduktiv ansats dÀr teorierna har varit utgÄngspunkten och dÀr det skett en alternering mellan teori och empiri.

Upplevelser kring strategiskt personalarbete och den upplevda kopplingen till arbetsgivarvarumÀrket

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att bidra till en bÀttre förstÄelse för anstÀlldas upplevelser av Strategic Human Resource Management, och organisationens arbetsgivarvarumÀrke. Studien genomförs pÄ en organisation inom den offentliga sektorn. Metoden för datainsamling för denna studie Àr dokument samt semistrukturerade intervjuer med chefer och medarbetare. Resultatet visar pÄ att medarbetarnas upplevelser gÀllande de strategiska aktiviteterna kopplade till HR Àr positiva samt att de bidrar till organisationens attraktionskraft som arbetsgivare. Teoretiska implikationer för denna studie Àr att den visar pÄ anstÀlldas upplevelser kring strategiska aktiviteter samt deras upplevelser kring kopplingarna mellan SHRM och organisationens attraktionskraft som arbetsgivare.

Vem Àger den strategiska planeringen? : Om relationen mellan medborgarna, kommunerna och regionen i Stockholms lÀn

Under 2010 antogs en ny regionplan för stockholms lÀn, RUFS 2010. Planens mÄl Àr att ?Stockholm ska bli Europas mest attraktiva storstadsregion?. Dialog och samverkan har varit viktiga utgÄngspunkter bÄde för planprocessen och det framtida arbetet med att genomföra planen. Regionen har arbetat med att involvera kommunerna i regionplaneprocessen, bland annat som ett sÀtt att förankra regionplaneringens innehÄll Àven i kommunernas egna strategiska planering.I den hÀr studien har jag undersökt relationerna mellan medborgarna, kommunerna och regionen i planeringen, för att söka svar pÄ frÄgor om makten över den strategiska planeringen, vem som har tilltrÀde till arenorna dÀr beslut fattas samt medborgarnas möjligheter till inflytande i den regionala planeringen.För att svara pÄ mina frÄgestÀllningar har jag gjort en fallstudie i stockholmsregionen, dÀr jag studerat den nya regionplanen och ett antal stockholmskommuners översiktsplaner.

Kulturens pÄverkan pÄ svensk-japanska allianser

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Strategi och beslutsstödssystem - Understödjande av strategiskt beslutsfattande genom anvÀndandet av beslutsstödssystem

Problem:  I vilken mĂ„n och hur kan beslutsstödssystem understödja strategiskt beslutsfattande? Hur pĂ„verkar beslutsstödssystem beslutsprocesserna vid strategiskt beslutsfattande? Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att genom en litteraturstudie bilda ett teoretiskt ramverk om i vilken mĂ„n och hur strategiskt beslutsfattande kan understödjas genom tillĂ€mpandet av beslutsstödssystem, samt hur dessa pĂ„verkar strategiska beslutsprocesser. Detta teoretiska ramverk kommer dĂ€refter att appliceras pĂ„ ett valt fallföretag för att ge en illustration av hur beslutsstödssystem som anvĂ€nds vid fattandet av strategiska beslut pĂ„verkar strategiskt beslutsfattande och strategiska beslutsprocesser inom organisationen. Metod: Vid framtagandet av denna uppsats har vi utgĂ„tt frĂ„n en deduktiv metod, i det att vi initialt bildat ett teoretiskt ramverk genom att sammanföra teori angĂ„ende beslutsstödssystem med teori rörande frĂ€mst strategi och beslutsprocesser. DĂ€refter har vi genom att applicera detta ramverk pĂ„ ett verkligt fall gett en illustration av hur ett företag, Keycast i Ljungby, tillĂ€mpar beslutsstödssystem vid strategiskt beslutsfattande.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->