Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 47 av 62

BostadsförtÀtning i Göteborgsregionen Fallstudie - Mölndal och Mölnlycke

FörtĂ€tning innebĂ€r att nya byggnader placeras i anslutning till redan bebyggda omrĂ„den sĂ„ att befintlig service, infrastruktur och trafiksystem kan utnyttjas och förstĂ€rkas. VĂ„rt examensarbete handlar om bostadsförtĂ€tning i Göteborgsregionen. Vi diskuterar begreppet förtĂ€tning och har genomfört fallstudier pĂ„ tvĂ„ platser i orterna Mölndal och Mölnlycke strax utanför Göteborg. Arbetet inleds med en genomgĂ„ng av olika förtĂ€tningstyper och dess positiva och negativa konsekvenser. Ökad exploatering ger fler bostĂ€der i attraktiva omrĂ„den, men innebĂ€r ocksĂ„ ökad trafik och andra pĂ„frestningar för dem som bor i nĂ€rheten. Ibland planeras förtĂ€tning i grönomrĂ„den, pĂ„ parkeringsplatser och fotbollsplaner som mĂ€nniskor gĂ€rna vill behĂ„lla. BĂ„de Mölndal och Mölnlycke prĂ€glas av nĂ€rheten till Göteborg, mĂ„nga pendlar till arbeten i storstan. Men bĂ„da dessa samhĂ€llen har vuxit upp runt industrier och nĂ€ringslivet blomstrar Ă€ven i dag.

Vasaloppets varumÀrkesuppbyggnad : En fallstudie av hur de tillsammans med sina sponsorer bygger starka varumÀrken

VarumÀrkets betydelse blir allt mer viktig för att företag ska nÄ framgÄng. Detta pÄ grund av att bland annat produktskillnaderna pÄ marknaden minskat samt att mediekostnaderna ökat. En konsekvens av detta Àr att företagen mÄste differentiera sina varumÀrken och tydliggöra dess mÀrkesidentitet. I och med detta blir det intressant att studera ett företag som under lÄng tid arbetat med att bygga upp ett starkt varumÀrke genom sitt pÄtagliga arbete med att anvÀnda sig av ideell verksamhet samt sponsring. VarumÀrket Vasaloppet Àr ett idrottsevent som lyckats profilera sig som en tÀvlig, en upplevelse, ett Àventyr samt en dröm att genomföra.

?Nu sitter du bara dÀr, och gör ingenting produktivt? - Rörande datorspelandes pÄverkan pÄ ungas omvÀrldsorientering och identitetsarbete.

De tolkningsramar som individen utgÄr ifrÄn i mötet med omvÀrlden kan ofta tydliggöras och observeras genom vardagliga rutiner. I de spelvillkor som datorspelaren anpassar sig till genom sin sysselsÀttning, bemöts flera sociala och intellektuella behov hos den datorspelande tonÄringen. I detta examensarbetet har jag samlat information rörande ungas datorspelsanvÀndning genom semistrukturerade intervjuer, och ett kompletterande enkÀtsunderlag. Med hjÀlp av samtida sociala teorier rörande senmodernitetens livsvillkor utforskas komplexiteten som ryms inom spelupplevelsen. TonÄringarna i undersökningen uttrycker att de föredrar spel med tydliga samband till deras övriga intressen, och smarta spel som krÀver strategiska förhÄllningssÀtt.

Algeriet vs Kilcullen : GÄr det att applicera modern COIN teori pÄ gamla krig?

Idag Àr det flera teoretiker inom counterinsurgency (COIN) arenan som har uppfattningen att entusiasmen för klassisk COIN teori Àr missriktad. Flera menar att dagens insurgent grupper skiljer sig markant frÄn de som har verkat tidigare dÄ dagens konflikter Àr mera komplexa. En av dessa Àr den australiske counterinsurgency officeren David Kilcullen. Han har utvecklat en teori eller ramverk som bygger pÄ tre pelare nÀmligen sÀkerhet, politik och ekonomi. Dessa tre pelare mÄste utvecklas parallellt och Àr lika viktiga för att nÄ framgÄng i en COIN operation.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om Frankrikes misslyckande i Algeriet kriget 1954-62 kan förklaras utifrÄn Kilcullens moderna teori med tre pelare modellen för upprorsbekÀmpning.Efter erfarenheter frÄn kriget i Indokina hade fransmÀnnen utvecklat en COIN doktrin som de kallade "counterrevolutionary warfare".

Projektledarens hantering/bedömning av risker i systemutvecklingsprojekt : ur företagets perspektiv

Projektledarskap Àr en relativt ny företeelse och som akademiskt Àmne Àr det Ànnu yngre. Detta innebÀr att det inte finns mycket forskat inom detta omrÄde. Projektformen Àr idag en arbetsform som blir allt vanligare bland företagen, frÀmst dÄ IT-företagen. Att projektformen blir allt vanligare beror pÄ att vinsterna blir stora tack vare att ledtiden frÄn analys till resultat blir kortare. Leda ett projekt Àr inte en enkelt uppgift.

Bedömning och LÀrande : Relationen mellan bedömning och lÀrande diskuterat ur ett lÀrarperspektiv

Under 2008 beslutade regeringen att lÀrare i grundskolan skall avge skriftliga omdömen i alla Àmnen eleven undervisats i, frÄn Ärskurs ett. Processen med att skriva omdömen skall leda fram till en mer gemensam syn pÄ lÀrande och bedömning ute pÄ skolorna. Syftet med föreliggande studie var att beskriva relationen mellan bedömning och lÀrande ur ett lÀrarperspektiv. Studien genomfördes med en deskriptiv design och fenomenografisk ansats. Data samlades in genom intervju med sex strategiskt valda grundskollÀrare.

VÄra första internationella insatser : ett tecken pÄ beslutsvilja?

MÄlsÀttningen med uppsatsen har varit att ÄskÄdliggöra beslutsprocesserna pÄ frÀmst strategisk ochmilitÀrstrategisk nivÄ inför det svenska beslutet att delta i de militÀra FN-missionerna i Suez 1956,Kongo 1960 och pÄ Cypern 1964. Men ocksÄ att studera deployeringen vid den inledande insatsen.Uppsatsen har dÀrmed syftat till att finna svar pÄ varför det gick relativt fort att fatta beslut om insatssamt deployera förbanden ? svar som kanske kan lÀra oss nÄgot inför framtida liknande beslut ? tillexempel med EU Battle Group. Graham Allison?s teorier om Organizational Process ochGovernmental Politics har utgjort den vetenskapliga ramen för att hjÀlpa till att förklarabeslutsprocesserna.

Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

Att bĂ€dda för test : Utvecklingen av en innovations- och testmiljö inom Landstinget i Östergötland

Ämnet för uppsatsen grundar sig i en ökad efterfrĂ„gan av att kunna införa teknik och informationsteknik (IT), som Ă€r testad och anpassad för en verksamhet redan innan införandet. Vidare finns det ett behov av att, genom nya innovationer, uppnĂ„ lĂ„ngsiktiga strategiska mĂ„l inom vĂ„rd och omsorg. DĂ€rför har Sveriges innovationsmyndighet Vinnova startat en satsning pĂ„ testbĂ€ddar inom vĂ„rd och omsorg. En testbĂ€dd kan liknas vid en innovations- och testmiljö dĂ€r samarbete mellan vĂ„rdpersonal, företag och forskning kan ske för att ta fram produkter, processer och tjĂ€nster som Ă€r anpassade till den miljö dĂ€r dessa sedan ska tillĂ€mpas.Denna studie berör hur utveckling och organisering av en innovations- och testmiljö kan gĂ„ till och vilka utmaningar som finns. Vidare tar vi upp intressenters roller och behov i utvecklingen samt hur innovation kan stimuleras i en organisation.

CRM fördelar i olika faser - sett ur ett företagsperspektiv

Titel: Internationella relationer i innovativa miljöer ? en fallstudie av MjÀrdevi Science Parks internationella arbeteFörfattare: Sergio QuiñonesAdress: SkrinnarvÀgen 7, 633 59 Eskilstuna | sergio.quinones@gmx.comKurs: Kandidatuppsats i marknadsföring, EFO 225Handledare: Angelina SundströmProblem: Hur kan svenska Science Parks genom internationella relationer utveckla sina processer och tjÀnster för att bÀttre stödja kunskapsutbyte och kommersialisering av innovationer?Syfte: Syftet med denna studie Àr att beskriva MjÀrdevi Science Parks internationella arbete ur ett marknadsföringsperspektiv.Metod: Kvalitativ fallstudie.Slutsatser: MjÀrdevi Science Park arbetar internationellt för att frÀmja regional tillvÀxt. Genom regional tillvÀxt bidrar man Àven till att öka Sveriges tillvÀxt och konkurrenskraft. Parkens motor och drivkraft Àr entreprenörerna och företagarna. MjÀrdevi samarbetar och Àr engagerad i den globala organisationen IASP, Science Parks i andra lÀnder, ExportrÄdet, företag och ambassader.

PremiumvarumÀrkesbyggande, existerar det? : En studie av framgÄngsrika premiumvarumÀrken

SammanfattningExamensarbete KandidatnivÄ i Företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linneuniversitetet, Enterprising and Business Development, 2EB00E, VT 2010.Författare:Andreas HÄkansson och Emil ErikssonHandledare: Frederic BillTitel:PremiumvarumÀrkesbyggande, existerar det?Bakgrund:Att företag aktivt och strategiskt jobbar för att bygga upp deras varumÀrken Àr nÄgot som blivit mycket populÀrt de senaste tvÄ decennierna pÄ grund av alla de fördelar det innebÀr att aktivt jobba med varumÀrket. PÄ grund av detta finns mycket skrivit om varumÀrken och varumÀrkesbyggande men allt som oftast Àr detta generella diskussioner. Det finns olika sorters varumÀrken vilket medför att det strategiska arbetet bör se olika ut beroende pÄ situationen och dÀrför undersöker vi i denna uppsats hur företag specifikt kan arbeta för att bygga upp sitt premiumvarumÀrke, detta för att kunna komplettera det tomrum som vi anser finns i Àmnet.Syfte:Syftet Àr att beskriva hur varumÀrken etablerat sig som premiumvarumÀrken och dÀrigenom skapa förstÄelse för hur premiumvarumÀrken kan etableras.AvgrÀnsningar:Vi har begrÀnsat oss till att studera tvÄ premiumvarumÀrken, dess historia, hur de arbetar i nulÀget, synen pÄ premiumvarumÀrket samt analysera de budskap som företagen kommunicerar genom reklam till konsumenter. Företagen som vi i denna uppsats studerar Àr HÀstens SÀngar AB och Mercedes AMG GmbH.Metod:Vi har i uppsatsen anvÀnt oss av kvalitativa forskningsmetoder och har samlat in empirin genom kvalitativa intervjuer samt genom tolkning och analys av reklam ifrÄn HÀstens och Mercedes AMG.

NÀr förtroendet Àr starkaste valutan

Uppsatsens titel: NĂ€r förtroendet Ă€r starkaste valutan ? En studie om förtroende och extern kommunikation under finanskrisen, med fokus pĂ„ storbankerna Swedbank och Handelsbanken.Seminariedatum: 2009-01-12Kurs: Kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp.Författare: Cecilia Brandt och Åsa LifbomHandledare: Lars PalmExaminator: Ulrika SjöbergNyckelkord: Kommunikation, förtroende, varumĂ€rke, finanskris, media, Swedbank, HandelsbankenSyfte: Syftet med vĂ„r studie Ă€r frĂ€mst att undersöka hur Swedbank och Handelsbanken agerar i sitt förtroen- deskapande under finanskrisen. Vi vill se hur de profilerar sig sjĂ€lva och försöker bibehĂ„lla förtroendet hos sina privatkunder, pĂ„ sĂ„vĂ€l central som lokal nivĂ„. Rapporten avser undersöka hur de under finanskri- sen agerat ur kommunikationsperspektiv och hur detta sedan lett till antingen en förstĂ€rkning avvarumĂ€rket eller till en förtroendeförlust, eventuellt förtroendekris. Detta ur bĂ„de bankernas eget perspek- tiv och enligt vĂ„r mening, med grund i teorin.Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats.

SkÀl till co-branding och dess kritiska framgÄngsfaktorer : Strategiska samarbeten mellan svenska modeföretag

Co-branding Àr samarbetet mellan tvÄ företag som utmynnar i en ny, unik produkt, dÀr kopplingen mellan varumÀrkena samt gemensam marknadsföring frÄn samarbetsföretagen leder till positiva synergieffekter. Intresset för marknadsföringsstrategin co-branding har ökat i takt med globaliseringen dÄ företagens varumÀrke riskerar att försvinna i mÀngden av konkurrerande varumÀrken och pÄ sÄ sÀtt förlora viktiga marknadsandelar och varumÀrkeskÀnnedom.Denna studie Àmnar dels öka kunskapen om fenomenet co-branding samt för vilka skÀl denna strategi kan vara lÀmplig att anvÀnda och dels hjÀlpa företag att utröna vilka som kan vara de kritiska framgÄngsfaktorerna, alltsÄ de absolut viktigaste variablerna för att deras co-brand ska lyckas pÄ marknaden. Vi har intervjuat tre fallföretag inom den svenska modebranschen för att undersöka vilka deras skÀl till cobranding Àr och vilka de kritiska framgÄngsfaktorerna för dessa samarbeten Àr. Dessa företag har samtliga genomfört co-branding under de senaste tre Ären. Resultatet av studien visar att skÀlen till co-branding kan vara att skapa en trovÀrdig varumÀrkesbreddning, försvara sig mot konkurrenter samt skapa en förhöjd uppfattad kvalitet för konsumenten nÄgot som möjliggör prispremium.

Utvidgning av Kalmar centrum : via stadens strategiska strÄk

Kalmar Àr i dagslÀget i en kraftig expansionsfas. En satsning med ett stort internationellt mÀsscentrum och hundratals bostÀder i norra Kalmar innebÀr att staden sÀtts pÄ kartan pÄ ett nytt sÀtt, inte bara som den historiska staden. För att centrala Kalmar ska kunna behÄlla sin sÀrstÀllning som stadens kommersiella centrum krÀvs det att Àven det utvecklas. Det Àr dock inte helt okomplicerat. Kvarnholmen har en begrÀnsad yta och stora delar av den bestÄr av vÀrdefull bebyggelse.

Vem konkurrerar om din elfaktura? : En studie om konkurrensstrategier mellan elhandelsföretagen.

Bakgrunden börjar med att ta upp den svenska elmarknadens historia dÀr Vattenfall har varit den dominerande aktören. Elmarknaden Àr sedan 1996 avreglerad, vilket innebar att elhandelssidan och produktionssidan Àr utsatt för konkurrens. Elmarknaden prÀglas av tre stora elhandelsföretag som har ungefÀr hÀlften av marknaden. De andra elhandelsföretagen mÄste nyttja strategier för att konkurrera mot de stora elhandelsföretagen samtidigt som konkurrensen möjligen Àr orÀttvis. Uppsatsens frÄgestÀllningar Àr: Hur ser konkurrensvillkoren ut pÄ elmarknaden? Vad har de olika elhandelsföretagen för konkurrensstrategier? Hur anvÀnder elhandelsföretagen sina konkurrensstrategier för att bemöta andra elhandelsföretag? Syftet Àr att jÀmföra likheter och skillnader mellan elhandelsföretagens strategier för att försöka förstÄ och diskutera vad detta beror pÄ.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->