Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 38 av 62

Strategiska val : tvÄ miljöorienterade partiers kommunikationsstrategier vid tvÄ specifika valfrÄgor 2010

IT-projekt i offentlig verksamhet finansieras i huvudsak av statliga medel och omsÀtter stora summor varje Är. TyvÀrr brister de ofta vad gÀller tidsramar, budget, utlovad kvalitet eller pga. en kombination av dessa faktorer. Det ligger inte bara i den egna verksamhetens intresse, utan Àven medborgarnas, att dessa projekt faller vÀl ut.Rapporten syftar bl.a. till att fungera som ett av flera beslutsunderlag för offentlig verksamhet vad gÀller införande av en projektmodell.

Informationsspridning via datornÀtverk

Denna rapport behandlar ett examensarbete utfört av tvÄ studenter, Honia Barhoon och Mnar Siawesh. Arbetet Àr uppdelat i tvÄ, den första delen pÄ Volvo IT i UmeÄ, den andra pÄ Smartsign i BorlÀnge Volvo IT Àr ett globalt företag som arbetar med att serva Volvokoncernen samt externa kunder med bland annat systemutveckling, drift och underhÄll av system, infrastruktur och support. Av Volvo Lastvagnar efterfrÄgades en lösning för att digitalt sprida information pÄ strategiska stÀllen. Förslaget till lösning av programvara som Volvo IT önskade kom frÄn företaget Smartsign.Smartsign Àr ett företag som har funnits i olika tappningar sedan 1998. Idag Àr det ett företag som utvecklar ett program som underlÀttar informationsspridning i olika syften, för olika anvÀndare.

Höga trÀhus : Befintliga trÀhusproducenters förutsÀttningar och intresse att bygga flerfamiljshus med bÀrande trÀstomme med fler Àn tvÄ vÄningar

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka befintliga trÀhusproducenters förutsÀttningar och intresse att bygga flerfamiljshus med bÀrande trÀstomme med fler Àn tvÄ vÄningar. För att nÄ vÄrt syfte har vi satt oss in i marknaden för höga trÀhus. Detta har vi gjort genom att initialt betrakta dels marknaden ur olika intressenters perspektiv, dels genom att undersöka företagen som finns pÄ marknaden idag och placera in deras respektive byggsystem i en produktlivscykel. Vi har dÀrefter satt oss in i marknaden för trÀhus och fokuserat pÄ tio företag som vi har djupintervjuat. Vi beskriver sedan de samband vi ser mellan förutsÀttningarna pÄ marknaden för höga trÀhus och intervjuresultaten.

RÀttigheter fÄr man inte ? de mÄste man ta! : En analys av Feministiskt initiativs politiska framförande

Den hÀr uppsatsen behandlar Feministiskt initiativ (Fi) och den politik partiet representerar. UtifrÄn ett diskursanalytiskt angreppssÀtt har fem dokument som Fi publicerat under sitt första Är, dokument som tjÀnar syftet att beskriva partiets politik, studerats. Uppsatsen ger sÄledes en inblick i den omvÀrldssyn partiet framför och i de ÄtgÀrdsförslag partiet lagt fram för att komma till rÀtta med rÄdande könsmaktsordning. Visionen om ett jÀmstÀllt samhÀlle blir framtrÀdande i texterna och yttras tillsammans med begrepp som mÄngfald, solidaritet och kÀrlek. Analysen uppehÄller sig sÄledes frÀmst kring dessa centrala begrepp samt hur de skrivs fram och lÀnkas samman i texterna.

Insourcing i en vÀrld av outsourcing - varför gÄr Scania mot strömmen?

SÄvÀl den teoretiska vÀrlden som nÀringslivet domineras idag av exempel pÄ outsourcing, men under senare Är har exempel pÄ motsatsen demonstrerats. Scania Àr ett av dessa exempel. Syftet med denna uppsats Àr att belysa Scanias motiv för att insourca i en tid dÄ outsourcing synes vara den mest utbredda trenden.För att besvara uppsatsens syfte har en kvalitativ fallstudie utförts genom att intervjua personer i Scanias verkstÀllande ledning. Ett inourcingbeslut Àr av strategisk betydelse och Àr tÀtt sammankopplat med definitionerna av vad som Àr företagets kÀrnverksamhet och vilka dess konkurrensfördelar Àr. Scania ser produktion i allmÀnhet, och den av motornÀra komponenter i synnerhet, som kÀrnkompetens.

Investeringsbedömningsteknikernas roll vid intern resursallokering inom lÀkemedelsbranschen ? en fallstudie av fyra lÀkemedelsföretag

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka och belysa hur de klassiska investeringsbedömningsteknikerna anvÀnds vid vÀrdering av interna projekt i lÀkemedelsföretag och vilken pÄverkan de har pÄ resursallokeringen inom företaget. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vilka motiv som ligger bakom teknikvalen.Metod: Jag har valt att genomföra studien som en fallstudie av fyra lÀkemedelsföretag i varierande storlek. Följande lÀkemedelsföretag ingÄr i studien; Astra Zeneca, Medivir, Oasmia och Active Biotech. Studien genomfördes dels med litteraturstudier dels med kvalitativa intervjuer med representater frÄn de berörda företagen.Teori: Den teoretiska referensramen berör den teori som kan relateras till uppsatsens studieomrÄde. Den börjar med en överblick över vad en investering Àr för att sedan beskriva nÄgra klassiska investeringsbedömningstekniker som studier visar anvÀnds inom lÀkemedelsutvecklingen.Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att samtliga intervjuade företag anvÀnder förvÀntat kassaflöde, dvs.

Att byta eller inte byta?

Vilka Àr orsakerna till att strategiförÀndringar Àr mer förekommande i vissa företag Àn i andra? Vilka Àr orsakerna till att Handelsbanken haft en större kontinuitet nÀr det gÀller strategi, medan SEB oftare genomfört förÀndringar pÄ detta omrÄde?VÄrt syftte Àr att undersöka vad som gör organisationer mer eller mindre förÀndringsbenÀgna, genom en undersökning av vilka faktorer som legat till grund för SEB:'s byten av strategi, respektive Handelsbanken's större strategiska kontinuitet under perioden. Som metod för vÄr uppsat's har vi valt att anvÀnda os's av en kvalitativ komparativ fallstudie. Detta för att kunna formulera hypoteser kring problemomrÄdet, inom vilket vÄr frÄgestÀllning hör hemma. VÄr empiri utgör's av primÀrkÀllor i form av kvalitativa intervjuer samt sekundÀrkÀllor i form av böcker, artiklar och Ärsredovisningar.En organisation's benÀgenhet att byta strategi pÄverka's enligt de framtagna hypoteserna av ett antal faktorer.

Markndsplanering i smÄ företag : Medveten process eller magkÀnsla?

En svaghet med en stor del av befintlig marknadsföringsteori Àr att studierna de baseras pÄ i huvudsak behandlar marknadsföringsfunktionen i större företag. DÀrför föreligger ett intresse att skapa förstÄelse för marknadsföringsfunktionen i smÄ företag. Ett problem för smÄ företag Àr resursbrist av olika slag. Detta tar sig uttryck bland annat i att de inte Àr tillrÀckligt marknadsorienterade och att detta oftast kan hÀrledas till bristande marknadsplanering. Marknadsföring har Àven en tendens att av smÄ företag uppfattas som en kortsiktig aktivitet, vilket ytterligare förstÀrker bilden av att den strategiska aspekten förbises.

Interoperabilitet mellan mark- och flygstridskrafter : En nulÀgesanalys av Försvarsmaktens styrande och inriktande dokument utifrÄn Michael Codners och Ingvar Sjöbloms interoperabilitetsteori

Den svenska Försvarsmakten brukar frÄga sig om den Àr tillrÀckligt interoperabel för att kunna delta i internationella insatser. En minst lika berÀttigad frÄga borde vara om den Àr tillrÀckligt interoperabel, mellan sina försvarsgrenar, för att kunna genomföra sjÀlvstÀndiga operationer utifrÄn teorin om gemensam krigföring. Den bristande förmÄgan till gemensam krigföring i försvarsmakter generellt och för Sveriges Försvarsmakt specifikt utgör uppsatsens grundlÀggande problem. Genom att anpassa och skapa ett analysverktyg utifrÄn Codners och Sjöbloms interoperabilitetsteori har Försvarsmaktens dokument analyserats för att belysa eventuella svagheter kopplat till gemensam krigföring och nationell interoperabilitet mellan mark- och flygstridskrafterna. Undersökningen visar pÄ svagheter kopplat till den anpassade interoperabilitetsteorin och Försvarsmaktens styrande dokument.

Förbifart Stockholm - Logistikflöde vid sjötransport av bergmassor

Syfte ? Examensarbetets syfte Àr att skapa förstÄelse kring ett outsourcingbeslut genom att utveckla en beslutsmodell för outsourcing. För att uppnÄ syftet ska följande frÄgestÀllningar besvaras:Vilka faktorer bör pÄverka ett outsourcingbeslut?Vilka kostnader bör analyseras för att ett outsourcingbeslut ska bli vÀl avvÀgt?Vilka komponenter bör ingÄ i en beslutsmodell för outsourcing?Metod ? Examensarbetet bygger pÄ en analytisk konceptuell studie med ett deduktiv och induktiv förhÄllningssÀtt, dÀr pÄverkansfaktorer togs fram genom litteraturstudier. JÀmförelser och analyser av redan befintliga teorier gjordes för att identifiera pÄverkansfaktorer, utifrÄn dessa faktorer skapades en beslutsmodell för outsourcing.Resultat ? Resultatet frÄn studien visar att det finns ett flertal olika faktorer som pÄverkar ett outsourcingbeslut och kan sammanfattningsvis placeras som pÄverkansfaktorer, strategiska- och konkurrensfaktorer samt kostnadsfaktorer.

STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER

Syftet med uppsatsen Àr att bidra med ökad förstÄelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag anvÀnder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pÄgÄende standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner pÄ mobiltelefonmarknaden. Denna magisteruppsats Àr en kvalitativ studie. Den bestÄr av fem mindre fallstudier, minicases, av Symbian, Microsoft, Palmsource, SavaJe och Linux. Baserat pÄ teorier om premarket competition, strategilogik och den nya ekonomin, vÀrde och strategiska allianser har vi utvecklat en teoretisk referensram som testas och diskuteras i en analys för att bidra med ökad förstÄelse för premarket competition.

Ledarskapskultur : En studie om möjligheter och utmaningar att hantera vid en förÀndringsprocess

Tidigare studier om ledarskap har fokuserat pÄ att studera formellt ledarskap ur ett individperspektiv. Detta har sedan utvecklats till studier om ledarskap som en delad process, dÀr ledarskap utarbetas av fler Àn en person. En relativt ny inriktning inom ledarskapsomrÄdet menar att ledarskap borde studeras som en praktik, dÀr ledarskap uppstÄr i sociala interaktioner och som en process av kulturskapande. Baserat pÄ dessa antaganden har ett nytt teoretiskt begrepp introducerats, ledarskapskultur. I denna studie bidrar vi med kunskap kring detta nya begrepp, vilka möjligheter och utmaningar en förÀndrad ledarskapskultur stÀlls inför och hur dessa kan hanteras.Forskningen har genomförts som en fallstudie pÄ Malmen, ett större svenskt metallföretag som nyligen implementerat en ny ledarskapsfilosofi.

"KRIS" : en begreppshistorisk analys utifrÄn ett Nato-perspektiv

Denna studie tar avstamp i begreppet kris, dÄ dess komplexitet och mÄngtydighet gör detintressant att studera utifrÄn en begreppshistorisk ansats. För begreppets fortlevnad har dethistoriskt sett utvidgats till att inrymma flera bakomliggande meningar som passar denaktuella verkligheten. Syftet med studien Àr sÄledes att urskilja hur begreppet kris förÀndratsutifrÄn Natos konceptdokument under Ärtalen 1968, 1991, 1999 samt 2010 med hjÀlp avbegreppshistorisk teori och metod. Reinhart Koselleck Àr en av begreppshistoriens urfÀdervilket gör att hans teoretiska ramverk samt metod fungerar som verktyg vid illustrerandet avden begreppsliga förÀndringsprocessen. Dessutom tillmötesgÄr den begreppshistoriskametoden det spontana intresset för sprÄk och ordbetydelser, varför den bedöms vara somgiven för denna uppsats.

Fra?n mo?rkret stiga vi mot ljuset : den tidiga svenska arbetarro?relsens strategiska musikanva?ndning

Den ha?r uppsatsen handlar om den svenska arbetarro?relsens musikanva?ndning. Ro?relsens anva?ndande av musik belyses och analyseras ur ett historiskt, politiskt och strategiskt perspektiv. Uppsatsen belyser arbetarro?relsens tidiga period i Sverige, vilket inneba?r att senare a?r och nutida perspektiv inte sta?r i fokus.

"Knowledge Sharing" som stöd för utveckling av organisatoriskt lÀrande : En utforskning av möjlighet till förbÀttrad kommunikation globala ledare emellan inom Sony Ericsson

Globalisering Ă€r ett ord pĂ„ allas lĂ€ppar och i globaliseringens spĂ„r följer ett behov av globala ledare. En global ledare Ă€r en person som behĂ€rskar förmĂ„gan att hantera personal av olika nationaliteter, kulturer och team som befinner sig i olika vĂ€rldsdelar.Sony Ericsson, ett "joint venture" företag i mobiltelefonbranschen, tog kontakt med pedagogiska institutionen pĂ„ Lunds Universitet för att fĂ„ utomstĂ„endes syn pĂ„ globalt ledarskap. Inom detta omrĂ„de har vi valt att fokusera pĂ„ "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frĂ„gor och hur detta kan leda till organisatoriskt lĂ€rande.VĂ„r undersökning har utförts med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer av ledare pĂ„ olika nivĂ„er som alla har konfronterats med utmaningen att leda team i en global organisation.Alla har svĂ„rt för att finna den gemensamma vĂ€rderingen för vad som krĂ€vs av globala ledare inom Sony Ericsson. De saknar ett verktyg för "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frĂ„gor. Även HR avdelningen vill ha gemensamma vĂ€rderingar nĂ€r det gĂ€ller vad som krĂ€vs av globala ledare.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->