Sök:

STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER


Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag använder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pågående standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner på mobiltelefonmarknaden. Denna magisteruppsats är en kvalitativ studie. Den består av fem mindre fallstudier, minicases, av Symbian, Microsoft, Palmsource, SavaJe och Linux. Baserat på teorier om premarket competition, strategilogik och den nya ekonomin, värde och strategiska allianser har vi utvecklat en teoretisk referensram som testas och diskuteras i en analys för att bidra med ökad förståelse för premarket competition. Analysen av de undersökta företagens agerande i premarket competition överensstämmer väl med de teorier vi har valt för att undersöka ovannämnda företeelse. Eftersom aktörerna har olika förutsättningar har tillämpningen av strategierna varit något olika även om alla har använt ovan nämnda bas strategier. Sammanfattningsvis har vi kommit fram till att de viktigaste faktorerna för att lyckas på en marknad i premarket competition är för det första att snabbt bygga upp kompetens genom olika allianser. För det andra att skapa stora användarbaser och för det tredje att använda olika allianser samt partnerskap för att etablera operativsystemet på marknaden. Det här har Symbian lyckats med och är idag marknadsledande. Övriga faktorer som har visat sig betydelsefulla men inte avgörande i en premarket competition situation är FMA, starka varumärken och innovationsbenägenhet. Vi har inte kunnat påvisa att patent och överlägsen produktionsteknologi är viktiga faktorer i premarket competition situationer.

Författare

Johan Gottmark Gustaf Nordblom Mats Waldhagen

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..