Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 3 av 62

Svart bÀlte i ryktesspridning och events : [en studie i PR-strategierna Buzz och Event marketing]

Syftet med studien Àr att reda ut vilken roll strategierna Buzz och Event marketing har i PR-branschen idag samt hur de strategiska kommunikatörerna och mÄlgruppen förhÄller sig till dem. Studien undersöker ocksÄ de behov och möjligheter strategierna i kombination har och ska pÄ sÄ sÀtt generera ny kunskap till grund för strategiernas fortsatta utveckling..

Strategiska imperativ - finns de?

Syftet med denna uppsats Àr att visa hur den svenska statsmakten styr Försvarsmakten. Uppsatsenundersöker om det finns nÄgon faststÀlld nomenklatur eller strategiska imperativ och i sÄ fall vilkade Àr. Svensk militÀrstrategisk doktrin stÀlls i relation till den franske generalen André Beaufresstrategiska tangentbord.Uppsatsen bestÄr huvudsakligen av tre fallstudier dÀr Sveriges riksdag och regering beslutat attsvenska militÀra förband skall deltaga i internationella operationer för ökad sÀkerhet i berördregion.Studien visar att det inte sker nÄgon styrning frÄn statsmakterna med hjÀlp av strategiska imperativutan att denna styrning endast Àr av administrativ karaktÀr. Det visar sig dock att undergynnsamma förutsÀttningar kan beslutprocessen om insats med svensk militÀr trupp genomförasmed relativt kort förvarningstid..

En kvalitativ fallstudie om hur företag förhÄller sig till gapet mellan den operativa och den strategiska delen av Lean

TitelEn kvalitativ fallstudie om hur företag förhÄller sig till gapet mellan den operativa och den strategiska delen av LeanNivÄKandidatuppsats FörfattareIgor Jovanovi? och Linnea Juhlin HandledareStig Sörling och Tomas KÀllquist DatumMaj 2014 ProblemTidigare forskning har pÄvisat att det finns ett gap i företagens anvÀndning av styrverktyget, dÀr företagen i stor utstrÀckning förbiser vikten av den strategiska delen av Lean. Detta har gjort att företag har haft svÄrigheter att uppnÄ sina mÄl med anvÀndandet av styrverktyget. SyfteSyftet Àr att skapa förstÄelse för hur tillverkande företag förhÄller sig till gapet mellan den operativa och den strategiska delen av Lean, samt belysa de bestÄndsdelar gapet bestÄr av. MetodStudien har antagit ett hermeneutiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv dÀr tematisering och ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt har anvÀnts. Studien har genom kvalitativ metod med fallstudiedesign studerat fyra stora företag med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. TeoriEn genomgÄng av Lean-konceptet görs för att skapa förstÄelse för styrverktyget sedan fördjupar vi oss pÄ den strategiska delen av Lean för att kartlÀgga de olika bestÄndsdelarna som kan överbrygga gapet. BidragGapet framtrÀder inte lika tydligt i vÄr studie, fallföretagen har i sitt tankesÀtt störst fokus pÄ den strategiska delen av Lean. Kultur och ledarskap Àr huvudbestÄndsdelar i jobbet med att överbrygga gapet dÀr den strategiska delen Àmnar skapa positiv energi hos medarbetarna.

Fallstudie av SJ AB, Strategiarbetet före och efter bolagiseringen

Syftet med denna uppsats Àr att studera och analysera eventuella strategiförÀndringar för SJ AB vid övergÄngen frÄn affÀrsverk till aktiebolag. Vi Àmnar undersöka i vilken utstrÀckning SJ anvÀnt sig av de fyra strategiska synsÀtt som vi definierar i teorikapitlet och vilken ansats som dominerat strategiarbetet innan respektive efter bolagiseringen. Vidare har vi för avsikt att stÀlla upp ett antal allmÀnna hypoteser som skulle kunna vara speciellt tillÀmpbara vid en bolagiseringsprocess..

Strategiska resonemang i naturliga och abstrakta valsituationer, och sambandet mellan strategier, personlighet och förhandlingsförmÄga.

 Forskning har visat att mÀnniskor har lÀttare för att tÀnka strategiskt i situationer som appellerar till deras intuition (Sternberg, 2004). En metod som anvÀnts för att mÀta mÀnniskors strategiska resonemang Àr ?2/3 Beauty Contest? dÀr deltagarna fÄr vÀlja ett tal mellan 0-100. Den som valt talet nÀrmast 2/3 av det genomsnittliga talet vinner. För att undersöka om deltagarna hade lÀttare för att tÀnka strategiskt i en mer naturlig situation utvecklades ett spel dÀr deltagarna fick vÀlja rad att sÀtta sig pÄ i en teatersalong.

Omorganiseringsproblem: strategiska och strukturella förÀndringsperspektiv

Uppsatsens titel: Omorganiseringsproblem: strategiska och strukturella förĂ€ndringsperspektiv Seminariedatum: 2007-06-04 Ämne/kurs: FEK582 Kandidatuppsats, 10 poĂ€ng Författare: Emma Jonsson, Johan HermerĂ©n, Martin Tullström Handledare: Per-Hugo SkĂ€rvad Fem nyckelord: Trigger, strategi, organisationsförĂ€ndring, diskrepans, fallstudie Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att utreda hur ett företags diskrepans mellan strategiska mĂ„l och faktiskt utfall vid organisatoriska förĂ€ndringar yttrar sig, vilka misstag som görs i sammanhanget, triggers betydelse samt hur diskrepansen kan minimeras Metod: Uppsatsen har en induktiv ansats, dĂ€r primĂ€rdatan baseras pĂ„ en kvalitativ fallstudie. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen grundar sig pĂ„ strategiska och organisatoriska förĂ€ndringsteorier. Den teoretiska referensramen utgörs av resonemang frĂ„n Chandler, Mintzberg, Lewin och Alvesson & Sveningsson. Empiri: Empirins primĂ€rdata utgjörs av semistrukturerade intervjuer med sex personer som varit vĂ€l insatta i företagets organisatoriska förĂ€ndring. SekundĂ€rdata bestĂ„r av litteratur, Ă„rsredovisningar, interna dokument och personaltidningar.

Att koka soppa pÄ en spik - en studie av den svenska storköksbranschen

Uppsatsen visar att fallföretaget, verksamt i den svenska storköksbranschen, stÄr inför fyra strategiska val. Dessa val har drivits fram genom utvecklingen av egna mÀrkesvaror, ökad centralisering bland slutanvÀndare och grossister samt dÀrtill medföljande prispress. Slutsatsen Àr att fallföretaget torde vÀlja en ingrediensfokuserad produktstrategi, fokusera pÄ befintliga kunder och kategorier dÀr man innehar produktledarskap samt fortsÀtta arbetet med intensiv produktutveckling..

Exit Runt Hörnet! -Private Equity-fonders inverkan pÄ Portföljbolagens Strategiska inriktning och Corporate Governance-arbete

Undersökningens syfte Àr att analysera hur portföljbolags Strategiska inriktning och CorporateGovernance-arbete pÄverkas av ett skifte till Private Equity-Àgande. Uppsatsens empiriska material bestÄr av intervjuer med anstÀllda i tvÄ stora, forskningsintensiva bolag som avnoterats frÄn Stockholmsbörsen genom Private Equity. I undersökningen identifieras hÄllpunkter för portföljbolagets Strategi och Corporate Governance-arbete, vilka alla pÄ nÄgot sÀtt pÄverkats av övergÄngen till Private Equity. Det kan konstateras en mÀrkbar förskjutning i portföljbolagets strategiska inriktning till följd av Private Equity-bolagets tydliga Àgarstrategi.Vidare medför Àgarskiftet förÀndringar i styrelse och ledning, samtidigt som avstÄndet mellan Àgare-styrelse-ledning reduceras avsevÀrt..

Krisens ontologi och dess konsekvens för strategiska val

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken.Litteraturen behandlar kris som begrepp relativt oproblematiskt. Den beskriver frÀmst hur företag bör hantera kriser medan sjÀlva begreppet kris diskuteras sparsamt. Vi anser att förstÄelsen för begreppet kris Àr vÀstentlig för att kunna hantera den och dÀrför stÀller vi oss frÄgan: Hur skapas en kris?Vi utgÄr frÄn tvÄ perspektiv, ett realistiskt och ett konstruktionistiskt och ser vad dessa fÄr för konsekvenser för strategiska val. Uppsatsen Àr uppbyggd pÄ tvÄ fallstudier, Bo01 och tunnelbygget genom HallandsÄsen..

Strategiska modeller ? hur hanteras konkurrensdynamik?

Syfte:Att analysera och beskriva hur strategiska modeller hanterar konkurrensdynamik Metod: I studien undersöks strategiska modellers hantering av konkurrensdynamik med fokus pÄ IO och RBV. Detta har gjort genom en empirisk studie över ett antal betydande vetenskapliga artiklar och teorier inom respektive forskningsdisciplin. Uppsatsen har saknat en fÀrdig analysplan, varvid vi utgÄtt frÄn en explorativ studie. Vi har anvÀnt oss utav en kvalitativ studie och grundad teori i analysprocessen. UtifrÄn det empiriska materialet har vi identifierat vissa mönster av de viktigaste förÀndringar och trenderna som skett mot mer dynamiska konkurrensteorier.

Erysave - en fallstudie i rött

Ideonföretaget Erysave Àr tvunget att gÄ till en global marknadsplats omedelbart efter produktens fÀrdigstÀllande för att skapa lönsamhet för sin produkt. Ett engagemang i en Strategisk Allians kan leda till en snabb etablering pÄ marknaden. Den stora strategiska frÄgan för företaget Àr nÀr detta skall ske samt hur samarbetet skall utformas. Erysave mÄste inleda ett samarbete med en partner som kan tillhandahÄlla de resurser som företaget saknar internt med mÄlet att stÀrka sin strategiska position pÄ marknaden. För att samarbetet mellan Erysave och den framtida partnern skall bli fruktbart Àr det vÄr bedömning att den öppna relationen mellan Erysave och partnerföretaget mÄste bibehÄllas.

ICAs strategiska beslut - Nyckeln till förÀndring och utveckling

Syfte: VÄrt syftet Àr att skapa förstÄelse för ICAs förÀndring och utveckling under Ären 1993 till 2006 utifrÄn företagets strategiska beslut. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. För att samla in data till empirin granskades ICAs Ärsredovisningar för Ären 1993 till 2006. Vidare genomfördes semi-strukturerade intervjuer med ICA Handlare, leverantörer och kunder. För att fÄ djup och tillförlitlighet i studien har Àkthet och trovÀrdighet behandlats i metoden.

Transformation som en strategisk process - en fallstudie av SOS International a/s

Denna uppsats har en kvalitativ ansats. Analysen av den empiriska informationen har verkstÀllts med en utarbetad analytisk referensram. Genom att studera och redogöra hur SOS anpassar sin verksamhetsutveckling till de förÀndringar och utmaningar som uppkommer i deras omvÀrld, Àr syftet med denna uppsats att rekonstruera den strategiska beslutsprocessen i SOS för att förstÄ hur en strategi kan formuleras och formas. Uppsatsen tar upp de teoriomrÄden som berör strategisk management; strategisk transformationsprocess, strategiformulering, resurs- och kÀrnkompetensbaserade strategier och en form av strategiskt samarbete. Slutsats: En formulerad strategi fÄr oftast handskas med externa företeelser, ovÀntade och spontana.

FörvÀrv eller operationell leasing: Varför frÄngÄs den strategiska inriktningen?

För att uppnÄ konkurrenskraft och tillvÀxt behöver företag tillgÄngar. Dessa kan finansieras genom leasing eller förvÀrv. Beroende pÄ ett företags strategiska inriktning kan finansieringsmetoderna vara olika fördelaktiga. Ett företag kan vidare delas in i tre olika nivÄer baserat pÄ vilket tidsperspektiv som Àr i fokus vid beslutsfattande. Syftet med studien Àr att förklara varför företag vÀljer en finansieringsmetod som inte ligger i linje med den strategiska inriktningen.

Chefers och HR medarbetares syn pÄ strategiska och  operativa kommunikationsÀrenden

Syftet med studien var att undersöka vilka hinder och möjligheter chefer och HR medarbetare upplevde kring internkommunikationen pÄ Organisationen. Ett ytterligare syfte var att undersöka vilka kommunikationskanaler som ansÄgs mest lÀmpliga i Organisationens kommunikationsÀrenden. TvÄ fokusgruppsintervjuer genomfördes med sex chefer och sex HR medarbetare i vardera dÀr fyra fiktiva fall av strategiska och operativa kommunikationsÀrenden diskuterades. Analysmetoden som anvÀndes var induktiv tematisk analys. Studien visade att deltagarna var medvetna om vikten av internkommunikation, dock fanns det hinder som försvÄrade kommunikationen mellan chefer och HR medarbetare.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->