Transformation som en strategisk process - en fallstudie av SOS International a/s
Strategisk transformationSOS International a/sStrategiformuleringResurs- och kompetensutvecklingStrategiska valStrategiska beslutRealiserad strategiStrategiskt lärandeManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Denna uppsats har en kvalitativ ansats. Analysen av den empiriska informationen har verkställts med en utarbetad analytisk referensram. Genom att studera och redogöra hur SOS anpassar sin verksamhetsutveckling till de förändringar och utmaningar som uppkommer i deras omvärld, är syftet med denna uppsats att rekonstruera den strategiska beslutsprocessen i SOS för att förstå hur en strategi kan formuleras och formas. Uppsatsen tar upp de teoriområden som berör strategisk management; strategisk transformationsprocess, strategiformulering, resurs- och kärnkompetensbaserade strategier och en form av strategiskt samarbete. Slutsats: En formulerad strategi får oftast handskas med externa företeelser, oväntade och spontana. Ett företag bör ha förmåga att fläta dessa in i sin huvudstrategi för att komma från en konfiguration till en annan, och slutligen ett steg närmare sitt mål. Strategibegreppet är hädanefter knutet till strategisk lärandet. Även ett företags kärnkompetensutveckling kan påverka och modifiera strategiformuleringen.